De här Kissling-reläerna som är originalmonterade på många JD är äkta vara, det som går sönder med tiden är en liten "polyfuse" monterad på utsidan. Har hittills aldrig varit med på att reläkontakterna sviker, vilket de gör på nästan alla andra fabrikat.
Ett bistabilt relä som hålls i de olika lägena av starka permanentmagneter, omslaget sker med en kort puls, till antingen ON eller OFFlindningen. Ett hjälprelä är ofta monterat, så att du inte kan bryta huvudströmmen med motorn (laddningen) igång.
De sitter ofta eftermonterade även på de stora traktorerna, och fixar 1800cca batterier, 9L motorvolym & 7,5kW
startmotor, trots att de egentligen inte är designade för den belastningen.
Volvo hade en originalmonterad manuell huvudbrytare med silverkontakter, även den var stabil över tid. Dyr, men lönsam. Har tyvärr inget artikelnummer till den.
Vanliga huvudströmbrytare är vansinnigt dyra, sett till vad det är, och i bästa fall har de kontakter av obehandlad koppar. Koppar blir som ni vet snart oxiderad (blir till en primitiv halvledare) och funktionen är ett minne blott. Den stora med rött t-handtag, som även är monterad på lastbilar är den enda jag kan rekommendera, återigen; dyr, men lönsam.