Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Hur långtidsförvara lithiumbatterier

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Stridis2 (trådstartaren)

#1 » 09:53:49, 06-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, som topic lyder, hur långtidsförvarar man lithiumbatterier så de håller så bra som möjligt? Just i det här fallet rör det sig om två batteripackar till en Hq robotklippare. Jag råkar ha dubbla uppsättningar men använder givetvis bara en. Ska de vara fulladdade, halvfulla eller tomma? Kallt eller varmt? Frysboxen? Jag har lite svårt att fixa någon underhållsladdare till dem, i så fall måste jag köpa något nytt, lite jobbigt att öppna gräsklipparen och byta då och då... :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



G-son

#2 » 10:04:24, 06-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som jag förstått det är ~halvladdat tillstånd bäst för litiumbatterier - men tänk på att dom långsamt laddas ur, ligger dom för länge kan dom bli tomma och förstörda.
De flesta kemiska reaktionerna går långsammare vid lägre temperatur så sval förvaring är antagligen en fördel, dock inte så kallt att fukt kan bli ett problem (så kanske inte lägga grejerna i frysen).

Finns säkert mer vetenskapliga svar, men det är vad jag har för mig.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Alexn72

#3 » 10:38:56, 06-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

G-son skrev:Som jag förstått det är ~halvladdat tillstånd bäst för litiumbatterier - men tänk på att dom långsamt laddas ur, ligger dom för länge kan dom bli tomma och förstörda.
De flesta kemiska reaktionerna går långsammare vid lägre temperatur så sval förvaring är antagligen en fördel, dock inte så kallt att fukt kan bli ett problem (så kanske inte lägga grejerna i frysen).

Finns säkert mer vetenskapliga svar, men det är vad jag har för mig.



Stämmer alldeles utmärkt.
Urladdad och fulladdad tillstånd är de värsta för litium
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor

BM425

#4 » 10:47:06, 06-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Batterier är en potentiell brandfara, så tänk på att förvara det brandsäkert men ändå välventilerat.

https://nfsa.org/2023/01/12/lithium-ion-battery-fires/
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

torbjorn_forsman

#5 » 11:41:05, 06-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

I frysen brukar relativa luftfuktigheten bli ganska låg. All fukt fälls ju ut som is på kylelementet, som är kanske 5-10 grader kallare än de varor som förvaras i frysen.

Om man inte kan underhållsladda batterier under långtidsförvaring, så kan man ju åtminstone mäta spänningen i dem då och då. Och det går ju att ladda på lite försiktigt med ett vanligt labbnätaggregat om man inte har en extra originalladdare. Ett normalt litiumjonbatteri borde bli ungefär halvladdat om man laddar med kanske 3,8 - 3,9 V per cell och låter laddningen stå på tills strömmen har sjunkit till 0,03 gånger C.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

BM425

#6 » 11:51:26, 06-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:I frysen brukar relativa luftfuktigheten bli ganska låg. All fukt fälls ju ut som is på kylelementet, som är kanske 5-10 grader kallare än de varor som förvaras i frysen.


Problemet uppkommer istället när man tar ut batteriet ur frysen då omgivande luft fäller ut kondens mot det kalla batteriet o alla dess skrymslen o vrår.

Då måste man packa det lufttätt tills det uppnått omgivande temperatur.

Ibland står det vilka lagringstemperaturer en vara tål o då samtidigt "ej kondenserande luft".
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Göran Ekman

#7 » 12:43:12, 06-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM425 skrev:Batterier är en potentiell brandfara, så tänk på att förvara det brandsäkert men ändå välventilerat.

https://nfsa.org/2023/01/12/lithium-ion-battery-fires/

Beror väl på vilken typ av litium batteri det handlar om.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Alexn72

#8 » 15:10:09, 06-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM425 skrev:Batterier är en potentiell brandfara, så tänk på att förvara det brandsäkert men ändå välventilerat.

https://nfsa.org/2023/01/12/lithium-ion-battery-fires/


Nja... Med tanke på hur många batteriet det finns så är de väldigt säkra.
Men köper man en kina klon av tveksam kvalit så kan så klart saker hända.
Jag skulle vilja påstå att mer eller mindre inget batteri har tagit eld eller exploderat under lagring.
Att bms eller laddare fått frispel kan absolut ske men som sagt under lagring kan man vara lugn
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor

Göran Ekman

#9 » 16:13:51, 06-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

En del varianter på litiumbatterier antänder om man slår hål på batteriet.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

akkamaan

#10 » 16:45:31, 06-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är enkelt att Googla LÄNK istället för att få en massa "gissningar och antaganden" i en Maskinisten tråd. Oavsett vad någon påstår så måste man skaffa sig egen verifikation om vad som är rätt.
När man hittar källor på nätet som säger i princip samma sak så får man lite mera klarhet i vad som gäller...
Battery University verkar ha !alla hästar i stallet" https://batteryuniversity.com/article/bu-702-how-to-store-batteries LÄNK

Hade en lite speciell batteriupplevelse för ca 10 år sedan. Flög inrikes från Seattle WA till Colorado Springs CO med en konventionell "Boeing 737". Min fru måste använda en egen batteridriven syrgasmaskin när hon flyger. De extra batterier som inte behövdes för batteribyte i kabinen var packade i det incheckade bagaget.
Samma procedur med packningen på tillbakaresan. Men nån halvtimme efter att vi checkat in bagaget så låstes våra namn upp i högtalarsystemet och vi fick söka oss till "Informations-disken". Där talade man om att vi hade batterier i bagaet som på den här flighten inte var tillåtet. Anledningen vara att det var ett mindre passagerarplan som inte hade trycksatt och tempererat bagageutrymme. Batterierna är helt avtätade under atmosfärstryck och skulle kunna "explodera" när man flyger på 8000-10000+ möh. Dessutom skulle minus 20-40 C kunna skada batterierna. Så vi fick lov att ta alla batterierna, ca 2.5 kg, i handbagaget. Dessutom fick vi veta att batterier i incheckat bagage måste förvaras i täta plast-påsar av Zip-lock typ.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

rid54

#11 » 21:39:02, 13-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl endast våta NiCd ("NiFe") som tål långtidsförvaring på riktigt. Litiumbatterier ska som nämnts förvaras typ halvladdade och svalt. Men det är ändå en sorts kapitalförstöring, i och med att även självurladdningen och den påföljande återuppladdningen inför användandet äter på livslängden, som brukar uttryckas som ett visst antal cykler uppladdning-urladdning. Vissa typer av celler/batterier har dessutom en självdestruktionsfunktion i de skyddskretsar som ibland är inbyggda - för låg spänning och batterier blockeras för återuppladdning. Det vettiga, även om det handlar om att köpa nåt nytt, är att ha en dedikerad laddare som klarar underhållsladdning, då kan man låta dem stå länge och de är alltid redo att användas.
rid54
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:15:15, 13-10-2012
Ort: Vallentuna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DB 880


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se