Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Laddning i båt med solpanel

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Kjällå (trådstartaren)

#1 » 13:24:46, 18-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag har uptäckt ett lite underligt fenomen i mitt laddningssystem på båten.

Det består av en 60A växelströmsgenerator och en 100w solpanel.
Två batterisystem. Startbatteri 70Ah och 190Ah AGM till förbrukning.
Batteriövervakning och ladnningsreglering med Viktron övervakning/reglering för solpanel 100w.

Generatorn reglerar till 14,4V och solpanelen 14,7V till AGM batteriet.

Så långt inga problem.

Men när man startar motorn och har kört någon minut börjar laddningslampan lysa.
Upptäckte att belastar jag elsystemet så slocknar lampan igen.

Frågan är om laddningsregulatorn i generatorn är för dum att fungera ihop med solpanelens 14,7v?
När spänningen blir högre än 14,4V så reglerar spänningsregulatorn så låg spänning till fältlindningen att laddlampan lyser?

Kör jag med lantärnorna på så fungerar det klanderfritt.

Komentarer och kloka förklaringar önskas.
Ju mer jag lär mig desto mer fattar jag hur lite jag vet
Kjällå
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:52:44, 24-10-2013
Ort: Kumlinge
Åland
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 590 1977. Vespa 150 1962



Eje Forsmark

#2 » 13:58:08, 18-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Ska följa råden i tråden jag har samma problem i min båt laddlampan lyser och varvräknaren slutar fungera när solpanelen laddar för fullt. börjar fungera med lite belastning typ som du skriver tända lantärnorna.
Användarvisningsbild
Eje Forsmark
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:31, 06-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: LM 218 TD
Volvo T22
BM 230 viktor
PV544
DL 650
Fiat 60-90
Albin 25
Volvo N10
Volvo f85
Åkerman H3mb

torbjorn_forsman

#3 » 17:52:12, 18-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att varvräknaren slutar fungera kan nog förklaras med att den är kopplad till generatorns "W" -uttag, och spänningen där försvinner i stort sett helt om laddningsregulatorn stänger av magnetiseringen helt och hållet för att spänningen hålls tillräckligt hög ändå.

Att laddningslampan tänds i det läget torde kunna bero på att det är någon form av modern och "intelligent" laddningsregulator som kan varna även för överspänning med hjälp av laddningslampan.

Är det inbyggd eller separat laddningsregulator till generatorn? Fabrikat, ungefärlig årgång och typ på generatorn?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Eje Forsmark

#4 » 18:29:15, 18-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Generator Mitsubishi 90a årsmodell 2010 inbyggt relä.
Jo jag har koll på att varvräknaren är kopplad till w och att magnetisering en i stort sett försvinner.
Användarvisningsbild
Eje Forsmark
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:31, 06-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: LM 218 TD
Volvo T22
BM 230 viktor
PV544
DL 650
Fiat 60-90
Albin 25
Volvo N10
Volvo f85
Åkerman H3mb

Kjällå (trådstartaren)

#5 » 18:39:38, 18-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Generatorn är ett år gammal.
Har haft samma problem tidigare säsonger, men i år var det konstant laddnings larm.

Orsaken är förmodligen den att jag bytte solpanel från 40w till 100w i år.
Även laddningsregulator till solpanelen byttes för att få ställbar spänning.
Vid val av laddning tll AGM batteri höjdes spänningen några tiondels volt.

Det som fick in mig på spåret om solpanelen var att lampan slocknade när jag körde drevtrimmen eller trimmplanen.

Jag får väll gå runt problemet och koppla landtärnorna på startnyckeln :vissla:
Ju mer jag lär mig desto mer fattar jag hur lite jag vet
Kjällå
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:52:44, 24-10-2013
Ort: Kumlinge
Åland
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 590 1977. Vespa 150 1962

torbjorn_forsman

#6 » 19:39:59, 18-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så pass nya japanska generatorer har med stor sannolikhet så pass intelligent regulator att den tänder laddningslampan vid vad den uppfattar som överspänning.
Ett alternativ är ju att se till att förbruka så mycket ström då man ligger stilla, att det alltid finns behov av batteriladdning då motorn är igång. Inte ens ett AGM-batteri mår ju bra av att ligga med en laddspänning på 14,7 V dag ut och dag in då batteriet egentligen redan är fulladdat. Kanske vore bättre att låta solcellsregulatorn stå på 14,7 V då batteriet verkligen behöver laddas, men några timmar efter att det har blivit fulladdat, ställer man ner till en rimlig underhållsladdspänning, t ex 13,7 V.

Och, observera att det finns inget "relä" i växelströmsgeneratorer, däremot finns en laddningsregulator. "Laddningsrelä" var något som användes ihop med gamla självreglerande likströmsgeneratorer för att hindra bakström från batteriet till generatorn då motorn inte var igång, när man senare började införa spänningsregulator ihop med likströmsgeneratorer, flyttades relät in i samma burk som regulatorn och kallades då bakströmsrelä. Tyvärr har den felaktiga benämningen att kalla hela den burken för laddningsrelä bitit sig fast och hänger fortfarande kvar 70 år efter att den slutade vara aktuell.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

rid54

#7 » 17:51:47, 25-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag stöder föregående talare om detta med laddningsspänning. Vid cyklisk användning av ett blybatteri, dvs när det laddas ur väsentligt och sedan laddas det upp, ska laddningen ske till 14,4 - 14,7 V, varefter laddningen avbryts (för då är batteriet fullt). Blybatterier som underhållsladdas ska inte hållas över 13,7-13,8 V, eftersom det till slut kommer att bli vattenförlust i elektrolyten, även om det finns nån sorts regenerationssystem för den bildade knallgasen. Det tär på det dyra batteriets livslängd i onödan.

Sedan, OT, så är väl benämningen "laddningsrelä" en beteckning på de elektromekaniska laddningsregulatorer som fanns för både likströmsgeneratorer och de tidigaste växelströmmarna. Fältströmmen reglerades med en vibrerande kontakt och för likströmsgeneratorer fanns det ett backströmsrelä utöver reglerkontakterna. Växelströmsgeneratorerna hade ju sina dioder som stoppade backströmmen.
rid54
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:15:15, 13-10-2012
Ort: Vallentuna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DB 880

Kjällå (trådstartaren)

#8 » 20:16:16, 25-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är vanligt att kylskåpet står på hela säsongen om man har tillräkligt stor solpanel har jag förstått.
Borde ju hålla nere spänningen.
Drar ur ström på natten och laddar upp på dagen.
Jag skall kolla om solpanelens regulator är så smart att den sänker spänningen när batteriet är fulladdat.


Jag behöver tydligen läsa manualen..... :sad:
Ju mer jag lär mig desto mer fattar jag hur lite jag vet
Kjällå
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:52:44, 24-10-2013
Ort: Kumlinge
Åland
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 590 1977. Vespa 150 1962

Eje Forsmark

#9 » 18:00:40, 13-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Vet inte om du fått ordning på dina problem?
Jag bytte regulator till solcellerna till en riktig MPPT regulator och inga problem längre!
På den kan jag tom ställa in vilken max spänning jag vill att solcellen ska ladda batteriet med.
Det verkar dessutom som om solcellen blev mycket effektivare samtidigt laddar ca 30% mer/dygn.
Användarvisningsbild
Eje Forsmark
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:31, 06-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: LM 218 TD
Volvo T22
BM 230 viktor
PV544
DL 650
Fiat 60-90
Albin 25
Volvo N10
Volvo f85
Åkerman H3mb

G-son

#10 » 18:42:19, 13-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eje Forsmark skrev:Det verkar dessutom som om solcellen blev mycket effektivare samtidigt laddar ca 30% mer/dygn.

Då fungerar den precis som den borde, poängen med Max PowerPoint Tracking regulatorer är ju just att dom varierar strömuttaget från panelen för att hitta den nivå där panelen ger max effekt. Jämfört med en simplare regulator som bara ser till att spänningen blir rätt blir verkningsgraden högre.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se