Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

husvagnskyl electrolux RM 400 R

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

wipwip (trådstartaren)

#1 » 06:14:14, 09-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

har ett electrolux RM 400 R kylskåp i min husvagn kabby 550 , men det blir inte kallt i det förra sommaren när jag hadde på de så la jag in en termometer och den visade 8 grader när den stod på full kyla och jag har rensat ventilationen , nu har jag tagit ut de och tänkte att sätta på det för att kolla vad som är fel , men vet inte var man ska börja att felsöka på ett kyl , hoppas det är någon som vet vad som brukar gå sönder på dessa , det fins ju ganska mycket att köpa i reservdelar då .
wipwip
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:57:57, 22-04-2013
Sverige



torbjorn_forsman

#2 » 08:01:37, 09-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det ett absorptionsskåp (kompressorlöst)? I så fall: blir kokaren (den vertikala del som sitter i värmeisolering, vanligtvis till höger bakifrån sett) varm? Om inte, så är det nog ett elfel (trasigt värmeelement, ingen spänning till värmeelementet eller liknande). Om kokaren blir varm men det ändå inte blir kallt i skåpet, så kan det möjligen röra sig om att det har blivit oreda i fyllningen i kylsystemet (ammoniak, vatten, vätgas), eller att kylmediet har läckt ut. Det vanliga på absorptionsskåpen är att det börjar läcka i någon svetsfog, i så fall brukar man kunna se rost eller hopkrullad och upplöst färg vid läckstället. Verkar det som om kylmediet finns kvar men det ändå inte kyler, så prova att ställa skåpet upp och ner en stund, låt det sen stå rättvänt men avstängt några timmar och starta det sedan. Vänta minst ett dygn och se om det börjar bli kallt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

wipwip (trådstartaren)

#3 » 11:27:35, 09-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

vad jag kan se så hittar jag inte om det har läck ut någonstans , så nu har jag vänt det upp och ner så får det stå så ett litet tag , jag hörde hur det rann inne i rörena när jag vände på de så vätska finns det ju , hör av mig senare när jag har startat de .
wipwip
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:57:57, 22-04-2013
Sverige

wipwip (trådstartaren)

#4 » 15:39:13, 09-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

nu har de stått på i två timmar men ingen kyla ännu men alla rörena på baksidan är varma, men de ska dom väl vara , så jag får väl vänta tills i morgon och kolla om det har kommit någon kyla då .
wipwip
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:57:57, 22-04-2013
Sverige

wipwip (trådstartaren)

#5 » 20:40:45, 09-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

nu när jag kollade på termometern som jag lagt in så ligger den på 6 grader, det ser ju bra ut detta , vi får se vad den visar i morgon då.

1 person gillar det här inlägget.
wipwip
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:57:57, 22-04-2013
Sverige

wipwip (trådstartaren)

#6 » 11:32:21, 10-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

nu verkar det som de funkar bra nu låg tempmätaren på 2 grader men nu ställde jag in ett glas vatten i stället lite lättare att läsa av de då kanske , jag får tacka för detta så länge :grin:

5 personer gillar det här inlägget.
wipwip
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:57:57, 22-04-2013
Sverige


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se