Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

7-polig släpvagnskontakt, fem ledare och felkopplat?

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Stugubo (trådstartaren)

#1 » 11:05:42, 13-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
en äldre kusin bad mig se över hans släpvagn från sent 70-tal eftersom höger bakljus, höger sidopanelsljus och skyltlyktsbelysning ej fungerade.Det hade enligt honom fungerat tidigare.
Han hade för några år sedan anställt någon som hade gjort nya kopplingar i släpvagnskontakten.
Så...jag gör en översyn och ser att den gröngula jordkabeln är avknipsad, istället är jordningen dragen med ny kabel till släpvagnens chassi. Den nya jordkabeln går till stiftet för höger bakljus (58R) vilket gör att jag hamnar i ett bryderi. Bromsljuset - som fungerar - ligger på 54g som egentligen är för dimbakljus.
Blinkersen ligger rätt på stiften samt även vänster bakljus.
Hur kan allt ha fungerat tidigare?
Eftersom det bara är fem ledare så bör höger och vänster bakljus vara byglade till varandra, förmodligen till 58R.
Stugubo
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:08:41, 13-06-2023
Ort: Ragunda kommun
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



bert

#2 » 11:09:29, 13-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

De där lät väl som å be om problem om jorden skall gå via kulkopplingen
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Stugubo (trådstartaren)

#3 » 11:56:06, 13-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Felbeskrivning av mig. Jag tänkte inte spegelvänt hane/hona. Jordkabeln sitter rätt på stift 31 men ska förstås inte dras direkt till chassit på släpvagnen.
Vänster bakljus ligger med en ledare på stiftet 58L, är det OK att bygla över till 58R som då är höger bakljus?
Stugubo
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:08:41, 13-06-2023
Ort: Ragunda kommun
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Ivar Risslén

#4 » 11:58:22, 13-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förr så kallades den första standarden för koppla ström till släpvagnar för Bosch-koppling. Den var standard för de flesta bilar utom Volvo från -74 som hade en eget kopplingschema. http://www.sbms.crister.se/Bosch-%20kop ... rkabel.htm
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

torbjorn_forsman

#5 » 12:42:23, 13-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, även Volvo efter '74 kopplas på exakt samma sätt som andra bilar. Skillnaden är bara att man inte får koppla in sig ute vid baklyktorna på Volvo pga glödtrådsvakten utan måste ansluta släpvagnskablaget under instrumentbrädan, vid säkringsdosa resp bromsljuskontakt.

Det är tillåtet (i Sverige, dock inte i en del andra länder) att mata allt baklyse på släpvagnen via samma pinne, då lämpligen 58R. Däremot får man INTE bygla ihop 58L och 58R i släpvagnskontakten.

Även om det inte uttryckligen är förbjudet, så är det olämpligt att chassijorda någonting som har med lyse på släpvagnen att göra. Allt bör vara isolerat från släpvagnens chassi och bara jordas via pinne 31 i släpvagnskontakten.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

bert

#6 » 13:02:23, 13-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

De luriga med och bygla lyset är väl att blir det nåt fel så drar det med sig båda säkringarna så du blir helt utan lyse på bilen istället för det bara tar en sida
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Stugubo (trådstartaren)

#7 » 13:12:19, 13-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar! Alltså ingen överbygling och ingen egen chassijordning med separat kabel.
Det går inte fram någon ström till höger bakljus, höger positionsljus och regskyltsbelysning, jag antar att felet då måste avsökas därbak.
Stugubo
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:08:41, 13-06-2023
Ort: Ragunda kommun
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

bert

#8 » 14:57:17, 13-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla i vänster baklampa om du inte har en kopplingsplint bak det grenar ut sig ifrån

1 person gillar det här inlägget.
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

rid54

#9 » 20:53:54, 13-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Släpvagnsel är väl ungefär det skitigaste man kan syssla med. Jag har aldrig hittat en anläggning i "snyggt skick", pga all fukt och mög som anhopas under/baktill på släpfordon. Har man problem, kan det nästan vara värt att dra om allt, från en central kopplingspunkt/-box och försöka undvika skarvar, som ändå aldrig är täta nog att moststå korrosion och liknande.

Om man kopplar allt bak- och positionsljus på ett stift från släpvagnens kabel (vilket tydligen är tillåtet) så blir det ju lite enklare. Även om släpets kretsar drar säkringen, så lär väl inte bilen slockna helt; det är väl vanligt med olika säkringar för de olika sidorna, och olika för positionsljus och strålkastare, så nog kommer bilen att synas ändå. Det olyckliga är väl om släpet slocknar helt, såklart. Med modern LED-belysning är strömförbrukningen nog inte något att oroa sig för.

I grunden handlar det väl om att identifiera de olika hylsorna i bilens kontakt, och anpassa släpet därefter. Att det finns exempel på rätt konstiga anpassningar är väl inte okänt, därav är det kanske lika bra att "börja från noll". Och att det ska vara jord i en egen ledare...

1 person gillar det här inlägget.
rid54
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:15:15, 13-10-2012
Ort: Vallentuna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DB 880

torbjorn_forsman

#10 » 21:21:52, 13-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

bert skrev:De luriga med och bygla lyset är väl att blir det nåt fel så drar det med sig båda säkringarna så du blir helt utan lyse på bilen istället för det bara tar en sida


Och det kan ställa till bekymmer på moderna bilar med mer intelligenta "glödtrådsvakt" -funktioner. Och inte minst på bilar (t ex Mercedes) där man kan tända höger och vänster bakljus/parkering var för sig.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Iznogoud

#11 » 06:02:32, 14-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Nej, även Volvo efter '74 kopplas på exakt samma sätt som andra bilar. Skillnaden är bara att man inte får koppla in sig ute vid baklyktorna på Volvo pga glödtrådsvakten utan måste ansluta släpvagnskablaget under instrumentbrädan, vid säkringsdosa resp bromsljuskontakt.

Det är tillåtet (i Sverige, dock inte i en del andra länder) att mata allt baklyse på släpvagnen via samma pinne, då lämpligen 58R. Däremot får man INTE bygla ihop 58L och 58R i släpvagnskontakten.

Även om det inte uttryckligen är förbjudet, så är det olämpligt att chassijorda någonting som har med lyse på släpvagnen att göra. Allt bör vara isolerat från släpvagnens chassi och bara jordas via pinne 31 i släpvagnskontakten.
Tror aldrig jag sett en Volvo -75 till tidigt -90 tal som inte kopplats direkt på baklyktornas kablar. Minns heller inte att glödtrådsvakten ställt till något hyss med släp tillkopplat på de jag ägt som kopplats så.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

torbjorn_forsman

#12 » 09:01:21, 14-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det brukar vara två problem med Volvos glödtrådsvakt när man kopplar in släpvagnen på det sättet. Dels kommer varningslampan att lysa om inte släpvagnen drar lika mycket ström på 58L och 58R (t ex om det sitter en skyltlykta extra på ena sidan), och dels kan spolarna i glödtrådsvakten brinna om släpvagnen drar FÖR mycket ström.
Kan vara värt att notera att det finns andra bilar från 70-80-talet som har exakt samma glödtrådsvaktslösning med tungelementreläer som Volvo även om det är mindre välkänt, t ex BMW från sent 70- och tidigt 80-tal. De flesta bilmärken som började införa glödtrådsvakt i mitten av 80-talet eller senare, hade mer elektroniska lösningar som mäter spänningsfallet över små seriemotstånd. T ex Ford Scorpio eller Jeep ZJ.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ivar Risslén

#13 » 12:19:11, 14-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det som ställde till felet hos Volvo bilarna var att det hade kopplats in konstant ström på 54g för att till ex ladda husvagnsbatteri. Det var ritat på det viset i kopplingsschemat som följde med Volvos dragkrokar. Hade du en släpkärra som inte hade motsvarande koppling så kunde det bli att bilens motor inte gick att stänga av utan att koppla loss släpet.
Då på mitten av -70talet så fanns det många släp som hade annorlunda kopplingar. Felet brukade åtgärdas snabbt så att ni yngre inte har upplevt det är inte konstigt. Men det var mindre roligt för de som hade köpt nybil och blev ut för att bilen inte gick att stänga av eller fick jackpott på instrumentbrädan.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se