Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Problem med Cykel Cannondale Neo 2

24 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Janson1 (trådstartaren)

#1 » 11:13:54, 29-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej ja lyckan blev kortvarig, dock mer än ett år... Min kärbo´s cykel har slutat att fungera, ja som en vanlig cykel är det inga problem men eldelen har gett upp. Efter en del meckande fick jag ut batteriet med tillhörande elektronik. Se bild:
Bild
Förutom batteripacket så sitter det tre kretskort. Det översta verkar vara on/off kraftkort, mellankortet är nog BMS-kortet, dvs det passar och balanserar batteriet så det mår väl det innehåller förmodligen processordel också?. Det understa kortet är trefas kraftkort för själva drivningen av elmotorn. Det jag mätt är att batteriet lämnar drygt 40 volt i tomme. Det verkar inte finnas några synliga fuktskador. Allt verkar sitta ihop som det skall. Laddaren fungerar i sig men laddar inte batterit vad jag tror. Vid sista fungerande tillfället så var batteriet ca 70 % laddat så vi bara toppladdade det inför nästa dags cykel-trappats och då ville den inte starta mera...
Jag har kopplat ur batteriet och anslutet det igen efter en stund utan någon skillnad. Så vad göra? Finns det elschema? Finns det något på Youtube? Någon här på M som sysslat med elcyklar, då Cannondale i synnerhet? (Nu är elektroniken med tillhörande sladdar urmonterat ur cykeln så den är användbar under reptiden.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...



Towil

#2 » 12:14:00, 29-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollat om det är spänning till elektroniken.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

joakim72

#3 » 12:14:38, 29-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Hej ja lyckan blev kortvarig, dock mer än ett år... Min kärbo´s cykel har slutat att fungera, ja som en vanlig cykel är det inga problem men eldelen har gett upp. Efter en del meckande fick jag ut batteriet med tillhörande elektronik. Se bild:
Bild
Förutom batteripacket så sitter det tre kretskort. Det översta verkar vara on/off kraftkort, mellankortet är nog BMS-kortet, dvs det passar och balanserar batteriet så det mår väl det innehåller förmodligen processordel också?. Det understa kortet är trefas kraftkort för själva drivningen av elmotorn. Det jag mätt är att batteriet lämnar drygt 40 volt i tomme. Det verkar inte finnas några synliga fuktskador. Allt verkar sitta ihop som det skall. Laddaren fungerar i sig men laddar inte batterit vad jag tror. Vid sista fungerande tillfället så var batteriet ca 70 % laddat så vi bara toppladdade det inför nästa dags cykel-trappats och då ville den inte starta mera...
Jag har kopplat ur batteriet och anslutet det igen efter en stund utan någon skillnad. Så vad göra? Finns det elschema? Finns det något på Youtube? Någon här på M som sysslat med elcyklar, då Cannondale i synnerhet? (Nu är elektroniken med tillhörande sladdar urmonterat ur cykeln så den är användbar under reptiden.

Hur ser manöverpanelen ut?
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC

Janson1 (trådstartaren)

#4 » 14:57:00, 29-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inte mätt något än mer än batteriet. Manöverpanelen har ingen display, bara tre knappar och ett par tre lysdioder som lyser och blinkar i olika färger. (när den är hel alltså...) Jag kan inte se något som helst liv i panelen.
Bild
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#5 » 15:34:58, 29-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är batteriet mätt och jag bedömer det som helt. Det mäter 0,4,8,12 osv till 40 volt inom någon tiondel på den kabelstammen som går till BMS:en. Det finns två NTC-motstånd och dom mäter 10,9 Kohm styck så där är förmodligen inga fel heller.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#6 » 20:34:29, 30-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Själva batteripacket/styrenheten heter Hyena BP-B250 och jag fann en inkopplingsmanual på nätet där det stod vilka anslutning som går till vad och dess betydelser. Av detta kunde jag konstatera att 12 volt saknades till HMI (Human Machine Interface?) Vidare så sitter det på on/off kraftkortet en specialsäkring som går vid både för hög ström och/eller vid för hög spänning, (den har uppvärmning via ett motstånd) Jag tror den heter SFH-4030 där 40 står för 10 celler (40 volt) och 30 för 30 Amp vilket också verkar stämma, se länk https://www.dexerials.jp/en/products/su ... h1230.html
Men var kan man köpa den? Ev så beror felet på laddaren, den har haft startproblem från början och jag påtalade detta ganska omgående men det hände inget hos säljaren... Får väl ringa dom i morgon!
Senast redigerad av Janson1 07:14:35, 14-08-2023, redigerad totalt 1 gång.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Towil

#7 » 21:22:11, 30-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Janson1 (trådstartaren)

#8 » 08:03:38, 31-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja detta verkar rätt! Tack Towil.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#9 » 07:24:27, 01-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fortsättning... När cykeln köptes för lite mer än ett år sedan så klagade vi på batteriladdaren som inte alltid startar när man sätter i nätkabeln. Vi skulle få en ny, detta är nu för lite mer än ett år sedan... Någon ny laddare har inte dykt upp. Det finns en misstanke om att den här defekta laddaren kan ha flera fel? Jag tror att den den här specialsäkringen kombinerad överströ/överspänning har gett upp på grund av laddaren. När man mäter laddaren i tomme så kan den gå upp från 42 volt (som den skall lämna) till över 50 volt ibland. Detta kan dels bero på att den inte är ansluten till någon belastning, det kan också bero på att det är fel på den. Men vilket?
oavsett så är det inte bra för specialsäkringen som nu gett upp...
Edit: skall väl nämnas att jag ringde upp firman i går (Spobik i Jönköping) och dom hade ingen aaaning men lovade att ringa mig åter.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Towil

#10 » 08:35:12, 01-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Höga spänningen kan ju vara att laddningen är strömstyrd på den typen av batteri. Utan last så försöker den öka spänningen för att nå rätt ström värde och då maxa spänningen den kan ge ut.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Holger

#11 » 12:33:21, 01-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar ju som om du fortfarande har garanti?
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Janson1 (trådstartaren)

#12 » 22:03:19, 01-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, ev så är det garanti pga laddaren som aldrig blev åtgärdad/bytt. Men jag fixade till cykeln nu i dag så den fungerar igen. Det känns hopplöst att vänta på något som kanske inte blir eller tar väldigt lång tid. Jag monterade en vanlig säkring på 25 Amp istället för den här specialsäkringen på 30 Amp och 40 volt.
Ang. laddaren så kan det nog mycket väl vara så som Towil skriver, problemet är bara att vi inte vet riktigt vilket...
Fortsättningsvis tänkte jag ha en timer på laddaren som stänger av efter 2- 2,5 eller 3 timmar beroende på hur länge det beräknas ta att ladda upp batteriet så får vi se sen vidare.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#13 » 20:01:11, 04-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, nu är garantiärendet på gång igen...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1 (trådstartaren)

#14 » 07:08:36, 14-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom svarade oss och skrev att vi skulle kontakta Sportson i Kungsbacka vilket vi gjorde. På Sportson stod dom som fågelholkar till både Spobik som firma (aldrig hört talas om), Cannondale hade dom inte i sitt sortiment och drivsystemet Hyena viste dom inget om... Noll på allt!
Jag har nu skrivit till dom igen (för ringa går inte!!!) och bett dom ge ett bättre förslag och ta kontakt med ev berörd verkstad innan
dom lovar oss någonting. Det jag önskar först är att dom bara helt enkelt skickar en ny/annan laddare!

Edit: Skall väl förtydliga lite med att ringa till dom eller ej. Det finns tre telefonnummer varav en av Spokik´s butiker i Jönköping svarar men dom har ingen aning då det är en annan avdelning som säljer över nätet. För nätbutiken så finns det två telefonnummer där det ena hänvisar till det andra som i sin tur inte är i bruk = går inte att ringa till dom...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Holger

#15 » 10:39:58, 14-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Det finns tre telefonnummer varav en av Spokik´s butiker i Jönköping svarar men dom har ingen aning då det är en annan avdelning som säljer över nätet. För nätbutiken så finns det två telefonnummer där det ena hänvisar till det andra som i sin tur inte är i bruk = går inte att ringa till dom...

Jag hade nog gett butiken i uppdrag att fixa kontakt ;-)
Det där är ju en omöjlig situation.
Var hittar man Spokik på nätet?
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se