Jag får nog känna mig besegrad i detta problem? Inget schema, ingen support, det verkar inte komma någon ny
laddare heller... Ibland med någon veckas mellanrum så startar inte elektroniken, det hjälper inte att knacka på den, inte att ladda, ingenting, men helt plötsligt så fungerar den igen tills nästa gång. Det får nog bli en ny cykel nästa år. Cannondale skall ju vara ett bra märke, dom är oerhört dyra i alla fall... Men det verkar som dom flesta har slutat sälja dom pga kvalitetsproblem. Nu öppnar sig en annan grej och det är regenerering. Alltså, istället för att bromsa bort överskottsfart/överskottsenergi så funderar jag på att bygga ett system som laddar batteriet i nerförbackarna. Jag har väl några ideér där. Men först måste navet stelopereras mellan
hjul och motor så motorn snurrar hela tiden. Som det är i dag så startar motorn när man trampar och stannar helt när man slutar trampa. Det är en syncronmotor med permanentmagneter så den går lite tungt även om den bara snurrar med så därför har tillverkarna valt att koppla den via ett frihjul precis som med tramporna. Sen måste man ju ha ett variabelt bromsreglage, jag tänkte mig att göra den totala slaglängden lite längre på bakbromshandtaget så första biten påverkar man en microswitch och en potentiometer av något slag som känner hur mycket man försöker bromsa. Om/när elbromsen/regenereringen inte räcker till så börjar den normala bakbromsen ta vid. Rent elektriskt så tänkte jag mig först en trefaslikriktare och sen en variabel spänningshöjare där on/off styrs av microswitchen och poten styr sedan hur mycket den skall regenerera. Ev så behövs ett bromsmotstånd också? Förmodligen. Fördelen med syncronmotor är att den fungerar som
generator direkt utan något speciellt, nackdelen är att den måste pulsas/strömsättas i rätt fasläge hela tiden då den inte kan "slira" mellan stator/rotor rent magnetiskt. Så därför har den tre stycken hallgivare som känner vilken lindning som ligger vart. Ev så blir denna cykel över för detta?