Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

3 fas Snickerikombi som inte vill starta.

26 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

QV_

#16 » 11:00:59, 01-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

I min felsköning skulle jag
1, testa utrustningen utan jordfelsbrytare.
2 om det fortfarande är fel, koppla in motorn direkt utan övrig el.

Det är inget fel att använda en JFB på utrustningen, men i felsökningsschemat så stör den :-).
Speciellt på gammal utrustning.

Om JFB bara matar kombimaskinen så ligger ju jordfelet där.
Om JFB sitter i en central som matar övriga delar av lokalen så kan man inte vara säker på att just kombimaskinen "har jordfel".
Att den tillför extra jordfel framgår, men man vet ju inte hur mycket jordfel som fanns där innan eller hur mycket jordfel som tillförs. Det enda man vet är att summan av jordfel vart för hög.

I mitt fall har jag 1 stötsäker tidsfördröjd JFB som brandskyddar alla mina ekonomibyggnader. Den är alltid inkopplad, utan det jag menar med att koppla ur JFB är den för personskydd. Det sitter oftast bara 1 per central. Om den JFB för brandskydd löser, då är det fel som inte skall vara där!

Tillägg: Med koppla ur menas att hitta ett uttag som inte är kopplat via JFB.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65



torbjorn_forsman

#17 » 11:08:02, 01-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

En fördel med JFB i såna här sammanhang är också att om det verkligen finns ett jordfel i lindningen, så löser JFB förhoppningsvis ut innan det har gett stora följdskador, och ger chans att motorn går att rädda utan omlindning.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Toost (trådstartaren)

#18 » 13:59:16, 01-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

I mitt fall är det lite knepigt att testa uta JFB, maskinen står i garaget , garaget är skilt från huset, Garaget har ett eget proppskåp med JFB.
Å andra sidan kan jag dra ur alla andra förbrukare ur sina vägguttag och det enda som då återstår är lysrören i taket.
Hittade firman som tillverkat kontaktorn och bildmässigt ser det ut som min kontaktor fortfarande finns att köpa. ( Jag är klar över att valfri kontaktor kan användas men originalet har en typ snabbkoppling in i boxen för montering.)
https://vantaggimauri.it/
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Fosson

#19 » 14:07:04, 01-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min felsökning skulle vara:
1. Koppla loss trådarna från kontaktorn, koppla ihop dem med en liten skruv med mutter (det var kabelskor på ändarna va?, annars Wago eller sockerbit) och starta motorn direkt med handsken, huvudbrytaren eller vad man nu kan använda.
2. Koppla loss trådarna från motorn, efter att kontaktorn konstaterats frisk i steg 1. Provstarta igen.
Efter det får man fundera igen.
Det ska vara minst en 2-dagars auktion efter mig.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Fosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:55:48, 29-03-2011
Ort: Härliga Härjedalen
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF5420 skogsutrustad, med div tillbehör.

torbjorn_forsman

#20 » 14:54:45, 01-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Snabbkopplingen" under kontaktorn är väl en DIN-skena? Den är standard och finns på praktiskt taget alla europeiska kontaktorer (dock ej japanska eller amerikanska). Om du ska köpa en kontaktor, så se till att du får en för rätt manöverspänning, ofta måste den anges separat utöver kontaktorns beställningsnummer. Manöverspänningen brukar stå på kontaktorspolen, inte på kontaktorns typskylt.

Jag instämmer i att det kan vara lämpligt att prova motorn lös och se om den går. Om JFB löser ut, finns det en "ful" sak du kan göra för felsökning - lossa skyddsjorden från motorn och se noga till att den står isolerat uppställd och att ingen rör vid den när du provkör.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

bonnen513

#21 » 17:14:48, 01-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

det finns ingen nolla i inkopplingen eller?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

JPEG

#22 » 18:02:07, 01-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det borde inte finnas, för det verkar vara en fyrledare till maskinen.
JPEG
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:07:39, 08-05-2012
Ort: Stockholm NV
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

braha

#23 » 18:54:14, 01-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Toost skrev:Planen då jag började lossa motorn var att ta med hela rasket till en elmotorverkstad.
-Sen försökte jag hitta en elmotorverkstad och upptäckte att det inte finns nån sån i stockholmsregionen längre.
Uppenbarligen en verksamhet som tiden gått ifrån. För sådär 30 år sen fanns verkstäder som reparerade startmotorer och generatorer till bilar, men icke..

Kontakta Runby Elektroservice AB i U-Väsby.
Började 1969.
www.elmotor.se

2 personer gillar det här inlägget.
braha
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:43, 25-07-2011
Ort: Sthlm N
Sverige

Toost (trådstartaren)

#24 » 11:54:33, 14-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kände att mina kunskaper hade nått vägs ände, ringde Runby Elektroservice, han lovade kolla jordfel gratis om jag tittade förbi.
Jag lyfte ombord maskinen på släpet och tittade förbi imorse och , yes, han konstaterar som han sa "ett mindre jordfel" men även att lindningarna verkade hela.
Jag demonterade motorn från maskinen och lämnade in denna. ( återmonteringen ser jag inte fram emot... 4 plattremmar och växelgaffel som alla ska på plats samtidigt)
Han lovade kika på motorn under kommande vecka. Han vågade inte gissa på vad som hänt motorn.

Bild

Snabbkopplingen för kontaktor/motorskydd är en "plåtbygel" som griper över ett skruvtorn på kontaktorn. Ingen DIN skena. Bild nedan.
Kabeln är en 4 ledare utan nolla.



Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

BM425

#25 » 12:04:30, 14-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läge att byta remmar o kolla lager då :thumme:
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"

1 person gillar det här inlägget.
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Toost (trådstartaren)

#26 » 18:07:57, 10-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motorn är hemma igen, Runby Elektroservice kan rekommenderas.
De sa vid inlämningen att det med lite otur kunde bli frågan om att linda om motorn och att detta var kostsamt varför tipset var att kolla om jag kunde hitta en ny maskin.
Motorn har ju en udda "fribärande axel" , långt utstick utan stödlager och tre separata remhjul + kopplingsadapter på axeln.
Jag kollade med C.E.P i Italien som tillverkat originalmotorn om de kunde leverera en ny .
De har tyvärr inte ritningarna kvar till denna gamla maskin. Alternativet att ta hem motorn mäta upp axel mm etc gissar jag slutpriset blir liknande en omlindning.
Så alternativet var "sannolik omlindning"....
Runby konstaterade att det fanns ett jordfel inuti motorn men upptäckte då de öppnade maskinen för omlindning en bränd kabel, bytte denna och maskinen går igen. :-)

7 personer gillar det här inlägget.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se