Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Erfarenhet av olika startbatterimärken?

54 inlägg • Sida 4 av 4
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Ähee

#46 » 00:08:16, 07-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har god erfarenhet av biltemas gråa silver batterier och agm batteri. Deras svarta batterier har inte varit någon höjdare. Varta batterier kan jag inte säga något negativt om.
Orginal batteri i en ford mondeo höll typ 8 år, visade inga tecken på svaghet men så var vi inne och handlade efter en 40 min biltur och när vi kom ut igen efter en halvtimme så klickade inte ens startmotorn. Det verkade som att det blev ett avbrott i någon cell.

:off_topic: Men jag ser att det diskuteras i tråden. Jag har byggt en egen desulfator. Byggt är väl att ta i, jag har satt en diod i serie med utgången på en 10v 600ma ac transformator och sen direkt till batteriet. Dvs jag har en halvvågslikriktare, iden är att den ska ge pulser. Och det funkar bra i många fall. Har använts till många batterier och en sak är säker, vilospänningen har varit betydligt högre efter laddning med denna.
Då den ger så låg ström så får en vanlig gammal laddare hjälpa till i början om batteriet har låg spänning.
Transformatorn laddar samtidigt till ca 14v.
Brukar få stå på en vecka eller två.

Ett mc batteri var klent för några år sedan, underhållsladdades inte under vintern för det skulle ju ändå bytas till våren, på våren gick den inte att starta så tänkte jag att kan ju prova att ladda med transformatorn och efter en vecka så fungerade batteriet igen och han nu funkat i två sommrar till, får se nästa år om det klarar ett till. Mcn är onormalt svårstartad när den stått, behöver göras rent i förgasarna, som inte har blivit av ännu.

Har fått mer liv i mååånga batterier som har varit halvdåliga och knappt andvändbara. :hurra:
Naturvårdsverket en samlingsplats för aktivister. :myzsko:
Ähee
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:48, 22-10-2019
Ort: Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor



Lind1977

#47 » 09:46:00, 07-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollade efter nytt batteri till vw transporter t5. (märker att nu när kylan är här så fick jag inte igång den då det blir ganska många korta turer..
Kollade på biltema men de hade bara ett ag eller svarta batterier, vill minnas att de hade silverfärgade tidigare som fått bra betyg här, eller är det etiketten som gör skillnaden numer men att alla är svarta?..
(sitter ett svart biltema i den nu, som jag tycker inte är last gammalt fast det kanske det är ;)..

Skickat från min LE2123 via Tapatalk
Lind1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:58:53, 15-10-2010
Ort: Halland/Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1404 -91

torbjorn_forsman

#48 » 10:12:22, 07-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det varierar beroende på vilken leverantör Biltema köper sina standardbatterier från just det året. Ibland är alla grå, ibland är alla svarta osv. Jag har inte haft problem med dem oavsett färg.
Som jag nog har nämnt tidigare, så finns det knappast några "skräpbatterier" på marknaden längre. De sista urusla batterier jag känner till var de röd/vita som Biltema sålde i slutet av 90-talet. Det viktiga när man köper bilbatterier är att se till att inte råka få någon hyllvärmare som har fått stå och sulfatera flera år innan försäljning. Köper man hos en nasare med stor omsättning brukar det vara mindre risk.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

88ecr

#49 » 11:18:13, 07-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ähee skrev:Har god erfarenhet av biltemas gråa silver batterier och agm batteri. Deras svarta batterier har inte varit någon höjdare. Varta batterier kan jag inte säga något negativt om.
Orginal batteri i en ford mondeo höll typ 8 år, visade inga tecken på svaghet men så var vi inne och handlade efter en 40 min biltur och när vi kom ut igen efter en halvtimme så klickade inte ens startmotorn. Det verkade som att det blev ett avbrott i någon cell.

:off_topic: Men jag ser att det diskuteras i tråden. Jag har byggt en egen desulfator. Byggt är väl att ta i, jag har satt en diod i serie med utgången på en 10v 600ma ac transformator och sen direkt till batteriet. Dvs jag har en halvvågslikriktare, iden är att den ska ge pulser. Och det funkar bra i många fall. Har använts till många batterier och en sak är säker, vilospänningen har varit betydligt högre efter laddning med denna.
Då den ger så låg ström så får en vanlig gammal laddare hjälpa till i början om batteriet har låg spänning.
Transformatorn laddar samtidigt till ca 14v.
Brukar få stå på en vecka eller två.

Har fått mer liv i mååånga batterier som har varit halvdåliga och knappt andvändbara. :hurra:


Intresant, jag laddade ju med makita 1414 laddaren scanreco batterier som enligt förra ägeran var trasiga, och en hel scanrecoladdare laddade en stund, men visade sedan felkoder för batterien i fråga. Laborerade och via många försök har jag nu scanreco batterier som volt hålls i, i några veckor nu.

Skulle man borda bära in ett stort 12v start batteri och pröva vad makitas 1414 laddare skulle säga om detta?
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

torbjorn_forsman

#50 » 00:22:31, 08-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är skillnad på att å ena sidan ladda blybatterier, och å andra sidan ladda t ex nickelbaserade batterier eller litiumjonbatterier.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

88ecr

#51 » 16:11:25, 08-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går det att ladda bly batteri med ni-mh ni-cd laddare? Vad är där för skilnad?
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

BM Jens

#52 » 17:31:33, 08-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör med ett Optima blå topp i min bm h10 350 som det sitter en 1053 moter i numera har hållit i 18 eller 19 år nu bästa batteri jag någonsin haft startar alltid !
BM Jens
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:03, 22-12-2021
Ort: Nord Östra skåne
Sverige
Maskin: Många bm traktorer

torbjorn_forsman

#53 » 18:32:33, 08-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

88ecr skrev:Går det att ladda bly batteri med ni-mh ni-cd laddare? Vad är där för skilnad?


Om man övervakar laddningen och stänger av själv i god tid innan blybatteriet blir överladdat, så går det i och för sig. Men i praktiken är det inte att rekommendera.
Skillnaden är att de nickelbaserade batterierna kräver högre laddspänning än ett blybatteri med samma nominella spänning för att bli fulladdade. Och en Ni-Cd eller Ni-MH-laddares funktion för att känna av att batteriet är fulladdat, begriper inte att ett blybatteri börjar bli fullt utan kan fortsätta ladda sönder batteriet hur länge som helst.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

QV_

#54 » 12:36:05, 18-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:Min åsikt i ämnet renovering av batterier är att det är bortkastat arbetet men...
Köpte en Nock laddare samtidigt som starthjälpen. Satte den på Seaten´s batteri för att ladda upp det.
Efter några timmar indikerade laddaren "kasst batteri". Då hämtades laddaren från Jula. En lågpris som jag gillar förövrigt.
Den fick stå på under natten, på morgonen så var batteriet laddat (hur bra vet jag inte men laddaren indikerade fullt)
Tillbaka med Nock laddaren och valde läget "renovering". Den fick stå på över dagen (minst 4 timmar enligt bruks) så nu var den också nöjd.
Bilen får väl stå där några veckor, så får vi se om det finns liv i batteriet.


Detta gjordes i mellandagarna på ett batteri som har djupurladdats mer än 1 gång .
På en bil som används sällan och ofta behöver laddas innan start.
Mina förhoppningar att det skulle fungera var rätt nära noll.

Så nu när jag går ut en dryga 7 veckor senare och vrider om startnycken i -5 så hoppar den igång.
Förvisso lite halvtrött men utan problem på 3:de motorvarvet.

Bild
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se