torbjorn_forsman skrev:
När det gäller pulsladdning eller om man så vill desulfatering med pulser, så verkar det som om det som gör nytta är att skicka in mycket korta, kraftiga strömpulser i batteriet. Vitsen med de korta pulserna är att tvinga fram ström även genom de delar av batteriets plattor som är täckta med ett lager av isolerande blysulfat, men utan att medelströmmen blir så hög att batteriet tar skada på annat sätt.Vad jag har sett så brukar pulslängden vara några tiotal eller hundratal us (mikrosekunder), och pulsfrekvensen är som regel några kHz (man brukar höra ett karaktäristiskt pipande ljud från en desulfator). Men det verkar inte vara så noga med pulsfrekvensen, det fungerar även med mycket lägre frekvenser men desulfateringen tar desto längre tid. Ett exempel på detta är Alfa Lavals batteridrivna elstängselapparater från 90-talet med s k energiåtervinning - energi som blir över från varje stängselpuls skickas tillbaka till batteriet som en kraftig strömpuls, som då kommer ungefär en gång per sekund. Under utvecklingen av de där stängselapparaterna ca 1994, var det en som kördes på långtidsprov med ett nätaggregat som fick ersätta den solcell man kan koppla in till den, och som batteri hade man anslutit ett gammalt MC-batteri som var totalt oanvändbart pga sulfatering och hade stått oanvänt och urladdat i minst 5 år. Efter ett års drift med den uppkopplingen var batteriet om inte i bra skick så åtminstone någorlunda användbart.
Min erfarenhet när man har att göra med "fristående" desulfatorer som matas med ström från batteriet är, att man bör låta batteriet omväxlande laddas och laddas ur långsamt med desulfatorn anslutet. För ett normalstort bilbatteri kan det vara lagom att koppla in en "dum" laddare via ett seriemotstånd som begränsar laddströmmen till 1-2 A , stänga av laddaren när spänningen har nått 14,5 - 15 V, låta desulfatorn gå tills spänningen har sjunkit till 11,5 - 12,0 V, koppla in laddningen igen osv osv.
Man brukar säga att för en fullständig desulfatering krävs uppåt ett dygn per kg bly i batteriet. Processen kan alltså ta över en vecka för ett bilbatteri.
Smartladdare mm brukar störas av pulserna från desulfatorn och kan bete sig mycket konstigt. Om man matar det hela från något av typ labbnätaggregat är det lämpligt att lägga en diod i serie för att isolera nätaggregatet från pulserna. Dioden ska vara en "snabb" kiseldiod, alltså en sådan som är avsedd för switchade nätdelar mm. Tröga kiseldioder såsom de som brukar användas för 50 Hz nätspänning fungerar inte där.
Var köper man en fristående desulfator? Är dom bättre än "smarta" laddare som har pulsfunktion?
Ctek laddaren jag hade hade ju en sån pulsfunktion, men den var automatisk.. Den skulle känna av om batteriet var desulfaterat, hur den nu kunde göra det.. Det gick inte att välja det läget manuellt.
Spelar det någon roll om man batteriet är tomt eller fulladdat när man ger det pulser?