Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Erfarenhet av olika startbatterimärken?

54 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Henrik1977 (trådstartaren)

#31 » 00:15:27, 31-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
När det gäller pulsladdning eller om man så vill desulfatering med pulser, så verkar det som om det som gör nytta är att skicka in mycket korta, kraftiga strömpulser i batteriet. Vitsen med de korta pulserna är att tvinga fram ström även genom de delar av batteriets plattor som är täckta med ett lager av isolerande blysulfat, men utan att medelströmmen blir så hög att batteriet tar skada på annat sätt.Vad jag har sett så brukar pulslängden vara några tiotal eller hundratal us (mikrosekunder), och pulsfrekvensen är som regel några kHz (man brukar höra ett karaktäristiskt pipande ljud från en desulfator). Men det verkar inte vara så noga med pulsfrekvensen, det fungerar även med mycket lägre frekvenser men desulfateringen tar desto längre tid. Ett exempel på detta är Alfa Lavals batteridrivna elstängselapparater från 90-talet med s k energiåtervinning - energi som blir över från varje stängselpuls skickas tillbaka till batteriet som en kraftig strömpuls, som då kommer ungefär en gång per sekund. Under utvecklingen av de där stängselapparaterna ca 1994, var det en som kördes på långtidsprov med ett nätaggregat som fick ersätta den solcell man kan koppla in till den, och som batteri hade man anslutit ett gammalt MC-batteri som var totalt oanvändbart pga sulfatering och hade stått oanvänt och urladdat i minst 5 år. Efter ett års drift med den uppkopplingen var batteriet om inte i bra skick så åtminstone någorlunda användbart.

Min erfarenhet när man har att göra med "fristående" desulfatorer som matas med ström från batteriet är, att man bör låta batteriet omväxlande laddas och laddas ur långsamt med desulfatorn anslutet. För ett normalstort bilbatteri kan det vara lagom att koppla in en "dum" laddare via ett seriemotstånd som begränsar laddströmmen till 1-2 A , stänga av laddaren när spänningen har nått 14,5 - 15 V, låta desulfatorn gå tills spänningen har sjunkit till 11,5 - 12,0 V, koppla in laddningen igen osv osv.
Man brukar säga att för en fullständig desulfatering krävs uppåt ett dygn per kg bly i batteriet. Processen kan alltså ta över en vecka för ett bilbatteri.
Smartladdare mm brukar störas av pulserna från desulfatorn och kan bete sig mycket konstigt. Om man matar det hela från något av typ labbnätaggregat är det lämpligt att lägga en diod i serie för att isolera nätaggregatet från pulserna. Dioden ska vara en "snabb" kiseldiod, alltså en sådan som är avsedd för switchade nätdelar mm. Tröga kiseldioder såsom de som brukar användas för 50 Hz nätspänning fungerar inte där.


Var köper man en fristående desulfator? Är dom bättre än "smarta" laddare som har pulsfunktion?
Ctek laddaren jag hade hade ju en sån pulsfunktion, men den var automatisk.. Den skulle känna av om batteriet var desulfaterat, hur den nu kunde göra det.. Det gick inte att välja det läget manuellt.
Spelar det någon roll om man batteriet är tomt eller fulladdat när man ger det pulser?
Henrik1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:19:34, 12-08-2010
Ort: Västragötalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1370
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342
Traktorgrävare Valmet 8000
Tröska MF 30



MaChrill

#32 » 03:06:52, 31-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Biltemas batteri har för varierande kvalitet, ena gången kan det varar kanon, nästa kast, för vida specifikationer, billigare pris.
AGM batterier måste laddas vid 30% av sin kapacitet, blybatteri vid 80% av sin, stora skillnaden är att man kan ladda ur ett AGM batteri betydligt mer.
I moderna bilar med star/stop, etc är det AGM eller EFB ( ca 50%) som gäller, till en gammal traktor eller liknande spelar det kvitta.
AGM och EFB kan laddas upp till 17V, det klarar inte ett blybatteri, som standard de sista 25 åren 14,4V.
Tudor är absoluta favoriten, men det finns väl inte mer ?
Användarvisningsbild
MaChrill
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:30, 16-11-2012
Ort: Skåne, Kristianstad.
Sverige
Maskin: Mekaniker, lagar, kör ej.
IR, Bahco, TengTools, Nussbaum, Kemppi, Bosch, Picoscope, Wera, Hazet, Gedore, Allt truck, etc, hel hög med verkstadsmaskiner.

GC59

#33 » 05:57:20, 31-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tudor ägs väl av Exide Technologies AB.

https://www.exidegroup.com/se/sv/brand/ ... gLMjfD_BwE
Användarvisningsbild
GC59
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:45, 06-03-2023
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 5000 , Deutz.

torbjorn_forsman

#34 » 10:27:28, 31-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Henrik1977 skrev:Var köper man en fristående desulfator? Är dom bättre än "smarta" laddare som har pulsfunktion?
Ctek laddaren jag hade hade ju en sån pulsfunktion, men den var automatisk.. Den skulle känna av om batteriet var desulfaterat, hur den nu kunde göra det.. Det gick inte att välja det läget manuellt.
Spelar det någon roll om man batteriet är tomt eller fulladdat när man ger det pulser?


Jag köpte förut några desulfatorer i byggsats från courtiestown.co.uk , men de verkar inte finnas kvar. Konstruktionen är dock så enkel att vem som helst kan bygga ihop en av standardkomponenter (en 555:a, en kraftig MOSFET, några spolar och lite småkomponenter).

Mitt intryck är att man måste låta laddningstillståndet variera under desulfateringens gång. T ex börja med fulladdat batteri, låta desulfatorn gå tills dess egenförbrukning har dragit ur batteriet till ca 11,5 V , då kopplar man in laddning med låg konstant ström och låter den stå på tillsammans med desulfatorn tills spänningen har nått ca 15 V , då stänger man av laddningen igen osv. Räkna med att desulfateringen tar ett par veckor för ett normalstort bilbatteri och bör tittas till några gånger per dag om man inte automatiserar.
Lämpligt att lägga en diod i serie med nätaggregatet som får ge laddström, så det inte störs av pulserna från desulfatorn. Och tänk på att många, i synnerhet billiga multimetrar störs av de där pulserna och visar fel spänning, man kan behöva göra ett yttre filter och koppla in mellan testsladdarna och multimetern.
Det går alltid åt en del vatten ur batteriet vid en desulfatering, så om det är ett batteri som är omöjligt att fylla på, bör man inte desulfatera onödigt länge utan avbryta när batteriet är någorlunda användbart även om det kanske hade kunnat bli ännu bättre om desulfateringen hade fortsatt några dagar till.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

QV_

#35 » 10:41:25, 31-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min åsikt i ämnet renovering av batterier är att det är bortkastat arbetet men...
Köpte en Nock laddare samtidigt som starthjälpen. Satte den på Seaten´s batteri för att ladda upp det.
Efter några timmar indikerade laddaren "kasst batteri". Då hämtades laddaren från Jula. En lågpris som jag gillar förövrigt.
Den fick stå på under natten, på morgonen så var batteriet laddat (hur bra vet jag inte men laddaren indikerade fullt)
Tillbaka med Nock laddaren och valde läget "renovering". Den fick stå på över dagen (minst 4 timmar enligt bruks) så nu var den också nöjd.
Bilen får väl stå där några veckor, så får vi se om det finns liv i batteriet.
Mitt fungerande beg batteri från V40 fick också en sväng med läge "renovering". Det tror jag mera på.
Tror att "renovera" ett 5 år gammalt batteri som fortfarande är någorlunda OK ger något mera än att försöka skaka liv i ett slut batteri.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

torbjorn_forsman

#36 » 10:53:55, 31-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det stämmer bra, om batteriet är helt slut brukar det också ha fått mekaniska skador genom att plattorna sväller då de sulfaterar hårt. T ex kan separatorerna mellan plus- och minusplattor ha mosats eller väggarna mellan cellerna ha spruckit.
Jag har nog skrivit det tidigare, men om ett batteri har uppsvällda kortsidor och känns hårt, så brukar det vara hopplöst att få ordning på. Likaså om någon pol har lyfts upp eller sitter snett eller löst. Däremot är det fullt normalt att kortsidorna sväller upp men känns mjuka på ett batteri som har några år på nacken, i synnerhet om det har råkat frysa någon gång.
Egentligen borde man sätta in desulfatering något år innan man börjar märka att batteriet verkar svagt.
Min erfarenhet av "skrotbatterier" som man försöker rädda är att 30-40 % av dem kan bli någorlunda användbara något år till, och 10 % av dem blir riktigt bra och gör god tjänst flera år.
Ett riktigt bra exempel är följande:
OK-batteri som satt i en Saab OG900 som tillhörde ett dödsbo. Bilen hade stått minst 3 år och batteriet var totalt djupurladdat. Efter desulfatering hamnade det i en Peugeot Partner, fungerade bra i den bilen ett år tills den skrotades pga krockskada, då flyttades det över till en Ford Focus och fungerade bra där i 3-4 år, sedan började det verka svagt men gick att hålla vid liv en vinter till med ytterligare desulfatering innan jag blev så illa tvungen att köpa ett nytt till den bilen. Så det batteriet gick att använda 5-6 år efter "räddning" !

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Henrik1977 (trådstartaren)

#37 » 14:08:24, 31-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade några nya batterier, alltså helt nya, 4 st, AGM, 50A, tudor. Jag köpte dom väldigt billigt en gång när Swedol hade väldigt bra rabatt på batterier, så jag köpte så många som jag tänkte jag skulle byta de närmaste åren.. men så blev några av dom stående lite väl länge, ett par år eller nåt, och då var det som att de inte ville ta laddning längre, och startmotorn sa ingenting. Jag läste något om att ladda upp och långsamt ladda ur, eller nåt sånt, och lyckades få liv i några av dom. Men nu har jag ett kvar som trilskades lite mer. Jag vet inte om det har med sulfatering att göra eller om det är nåt annat. Men batteriet är ju nytt så så då borde väl pulsladdning eller nåt annat kunna ge bättre resultat än om det var ett batteri som var utslitet?
Henrik1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:19:34, 12-08-2010
Ort: Västragötalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1370
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342
Traktorgrävare Valmet 8000
Tröska MF 30

torbjorn_forsman

#38 » 14:14:33, 31-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har det stått oanvänt länge så kan det mycket väl ha blivit sulfaterat bara därför. Blybatterier mår inte bra av att stå orörda, de måste få arbeta för att hålla sig vid liv. Man ska inte köpa på sig batterier i förväg utan man köper dem först när man behöver dem. Och man ska köpa av någon nasare med stor omsättning så man inte riskerar att få ett batteri som har tillbringat något år som hyllvärmare.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Henrik1977 (trådstartaren)

#39 » 14:27:58, 31-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
Jag köpte förut några desulfatorer i byggsats från courtiestown.co.uk , men de verkar inte finnas kvar. Konstruktionen är dock så enkel att vem som helst kan bygga ihop en av standardkomponenter (en 555:a, en kraftig MOSFET, några spolar och lite småkomponenter).


Men är en sådan bättre än exempelvis en Ctek-laddare som har pulsfunktion?

Här hittade jag något på amazon som bara ger pulser, Inte till salu just nu, men kanske kommer i lager igen.. Skulle en sådan vara bättre än en "smartladdare" som har pulsfunktion?

https://www.amazon.se/automatisk-batter ... B01A8F5KA6
Henrik1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:19:34, 12-08-2010
Ort: Västragötalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1370
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342
Traktorgrävare Valmet 8000
Tröska MF 30

torbjorn_forsman

#40 » 17:10:22, 31-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har använt en liknande som en kompis köpte av nån kinanasare på Ebay för många år sen, och den verkar ha skött sig bra. Det går nog att hitta samma sak på många fler ställen än just den där Amazonnasaren.

Vet för lite om pulsfunktonen hos Ctek m fl för att våga säga något om den är användbar, men mitt intryck är att det krävs mycket längre tider än man är beredd att hålla en dyr smartladdare låst för, för att verkligen bli klar med en desulfatering av ett större batteri.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

rid54

#41 » 19:29:03, 01-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kanske ska ha klart för sig, att det är samma kemi i batterierna, oavsett de kallas AGM eller "silver" eller nåt liknande. Det är bly-svavelsyra-batterier, med olika tillsatsämnen för att finstämma funktionen.

Antimon tillsattes främst för att öka den mekaniska hållfastheten och andra legeringsämnen sätts till för att höja väteöverspänningen så att batterierna inte börjar gasa för tidigt.

Man brukade förr säga, att stationära batterier med underhållsladdning skulle hållas vid 13,7 - 13,8 V, då var de i princip fulladdade och kunde ge sitt märkvärde vad gällde Ah om matningen föll bort. Ett "cyklande batteri" skulle laddas när det gått under 12V och då laddas till minst 14,4 V, vissa sorter upp till högre spänning (14,7 eller så). Om laddströmen är anpassad till batteriets storlek så når man den spänningen när laddningen är klar och energin i stället går till att sönderdela vattnet i elektrolyten. Just denna elektolys av vattnet är skadlig och ska inte pågå längre än nödvändigt, så den typen av laddning ska göras från urladdat till fulladdat i ett svep och avbrytas vid 14,4 V. Sen kan laddaren ta vid när spänningen sjunkit till 13,7 eller så och ge underhållsladdning vid den spänningen, men inte ladda upp till 14,4 igen, det är bara att bränna vatten i onödan.

Sulfatering sker bara när batteriet är helt eller delvis urladdat, det är inget som drabbar laddade batteríer. Det är fullt naturligt att blysulfat bildas, det är del av själva processen, men om man inte laddar ett urladdat batteri kommer blysulfatkristallerna att växa till och bli mycket svårare att återbilda till de ämnen som ingår i de laddade plattorna (rent bly och blydioxid). De stora kristallerna innebär en kapacitetsförlust i och med att de inte återbildas vid normal laddning. Långdragen laddning vid 13,7 V kan i bästa fall återbilda aktiva ämnen och det finns andra metoder (pulser etc) för att åstadkomma en reaktivering.

Om man inte har ett skräpbatteri, ligger mycket av livslängden i brukarens händer. Det är en intressant fråga, om ett fordon är en stationär applikation (ladda till 13,7 V) eller en cyklisk applikation (ladda till 14,4 V).
rid54
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:15:15, 13-10-2012
Ort: Vallentuna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DB 880

silverryggen

#42 » 21:52:26, 01-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

busholle skrev:Det Torbjörn skriver sade lokala verkstaden också när jag skulle byta för några veckor sedan.
Någon hade stoppat i två parallellkopplade Optima i batterilådan på Casen. Funkade sådär och det bidrog nog att de traktorer som finns på gården behöver en svag ström ständigt till styrning av motor och växellåda.

Det blev ett Tudor 185Ah som det ska sitta där original. Lantmännen hade novemberkampanj så det var överkomligt dyrt.

Vad ska man ha för laddspänning till moderna batterier? Casen ger 13,8V medans TL90 ger 14,2-14,3V.

Optima och Tudor Maxima har vi provat men jag är inte övertygad om förträffligheten. Det blir en förbättring om man byter från ett lika stort konventionellt batteri men gör knappast någon skillnad om man byter från ett större med samma startström.

Optima batterierna är oslagbara på att kunna avge en hög startström.
Jag har själv 2 stycken optima batterier som är sedan mars 2015 som har suttit en vända i ett större elverk.
Dessa är helt ok fortfarande att ha till starthjälp.
Jag är annars själv förtjust i Tyska Banner batterier,dessa har bra kvalité & livslängd-
Vi har ett Bannerbatteri som är 4,5 år gammalt med bra kapacitet fortfarande. :coffee: :driver:
silverryggen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:26:05, 22-12-2016
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Blockstens trollet

#43 » 01:00:47, 03-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Batteri är känsligt i pol anslutning dra fast skon vikar till där kan bli defekt under ine i batteri Polen platt anslutning ine i batteri när drar fast blir med nyckel och sko med pol vickar till och en defekt uppstår under den pol inne i batteriet.

Sedan så i batteri med skruv lock för påfyllning går det använda saltsyra går lättare få tag i färg handeln en batteri svavelsyra men densitet blir lite annorlunda man anväde saltsyra under 2 världskrigets i blybatterier på grund av svårare få tag i svavelsyra i Sverige då.
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.
Användarvisningsbild
Blockstens trollet
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:33:54, 14-04-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Före detta utbildning är pernsonär.
huada Daiamond Wire Saw Machine DWS-55AX och Åkerman H16c (Reg 842612 4)

torbjorn_forsman

#44 » 23:08:46, 06-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som tidigare nämnt verkar den engelska firman Courtiestown, som sålde desulfatorer i byggsats, inte finnas kvar. Jag hittade dock några pdf-filer med bygganvisning och schema för olika varianter av deras desulfatorer, de kan väl fungera som inspiration för den som vill bygga ihop något eget.
Konstruktionerna är nog 20-30 år gamla vid det här laget och skulle egentligen behöva en översyn och anpassning till komponenttyper som är gångbara idag.
Den enklaste, "basic kit desulphator" skulle nog må bra av kraftigare dimensionerade spolar, jag vill minnas att den ena av dem brukar bli ohälsosamt varm. Dessutom har den ett olämpligt PTC-motstånd som automatsäkring, det har så hög resistans även i kallt tillstånd att det dämpar strömpulserna i onödan.
Observera också att den som heter "marine PIC desulphator" har en microcontroller, den konstruktionen är helt oanvändbar om man inte har rätt programvara att ladda in i den.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

QV_

#45 » 23:53:39, 06-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den sista skissen får man inte funktion på utan programmet till PIC men som inspiration fungerar denju.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se