Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Erfarenhet av olika startbatterimärken?

54 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Henrik1977 (trådstartaren)

#16 » 21:12:28, 21-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Smart" eller vanlig laddare? Jag köpte en Ctek MXS 10 för 4 år sen. Rätt så dyr, över 1000 kr, och jag tycker aldrig att den har imponerat på något sätt.. Och sist jag använde den la den av, utan att säga ifrån.. Den laddar i 7 steg och en diod lyser för varje steg. Den lyste precis som om den höll på att ladda, men jag tyckte det tog tid, och mätte med amperemätare, och det visade sig att den gav ingen ström alls.. Batteriet var ganska så urladdat så den kanske blev överbelastad? Batteriet var ett AGM på bara 50 A, och laddaren ska klara mycket mer än så.
Men vad menas egentligen med rekommenderad storlek på batteri för en laddare?
På en laddare jag tittar på står det exempelvi sför 4-100 Ah. Men vad gör det om jag laddar ett som är på 150 Ah med den. Tar det inte bara längre tid?
Smarta laddare har den fördelen att de stänger av när det är färdigladdat, enligt återförsäljarna iallafall. En "vanlig" stänger ju aldrig av, men, det gör ju inte generatorn på ett fordon heller. Spelar det någon roll hur länge man har laddaren på? När man kör med ett fordon långa dar utan nån större elförbrukning laddar man ju ett fulladdat batteri hela dan. Är det skadligt för batteriet?

1 person gillar det här inlägget.
Henrik1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:19:34, 12-08-2010
Ort: Västragötalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1370
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342
Traktorgrävare Valmet 8000
Tröska MF 30



Alrik

#17 » 21:28:42, 21-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter laddningsregulator på alla fordon som sköter om laddningen.

1 person gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

dea

#18 » 22:12:29, 21-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Henrik kolla så snabbkopplingen inte har oxiderat så där är dålig kontakt
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

Henrik1977 (trådstartaren)

#19 » 22:50:33, 21-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alrik skrev:Sitter laddningsregulator på alla fordon som sköter om laddningen.


Nja... "laddningsregulatorn" ser ju bara till att det är "rätt" spänning. Den stänger inte av laddningen.
Så vad är det för skillnad på att ha en "vanlig" laddare på, mot att ha batteriet i fordonet när generatorn laddar?
Henrik1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:19:34, 12-08-2010
Ort: Västragötalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1370
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342
Traktorgrävare Valmet 8000
Tröska MF 30

torbjorn_forsman

#20 » 23:25:40, 21-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har för mig att i standarden för elsäkerhetsprovning för CE-märkning av batteriladdare, IEC 60335-2-29 , finns det ett krav på att laddarna ska märkas med största och minsta lämpliga batterikapacitet. Men det står inget i standarden om hur gränserna ska definieras, det får tydligen tillverkaren bestämma själv.
Oftast går det bra att ladda ett batteri med mycket större kapacitet än vad laddaren är avsedd för, men en "smart" laddare skulle möjligen kunna få för sig att det är fel på batteriet i och med att spänningen stiger mycket långsammare än den borde göra under laddning, om batterikapaciteten är större än förväntat.

När det gäller smartladdare eller överhuvudtaget switchade nätdelar som slutar fungera, så beror en mycket stor del av felen på dåliga elektrolytkondensatorer. Just när det gäller Ctek, har det också förekommit problem med krypströmmar på kretskort, avärgade ledare på kortet mm pga att man har varit lite väl optimistisk när det gäller att snåla på utrymme - isolationsavstånd, ledarbredder mm, och dessutom inte brytt sig så mycket om skyddslackning av kretskort mm som man borde göra på en pryl som ska användas i garagemiljö eller mer eller mindre utomhus. Ctek-laddarna fungerar säkert utmärkt på ett skrivbord i ett torrt och dammfritt kontor, men får snabbt problem i sämre miljö.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Mattias_E

#21 » 00:11:25, 22-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur är det med de gamla "dumma" laddarna, de börjar ju att ladda med ett antal A för att till sist stå med mätaren i botten när batteriet är färdigladdat? Så även dessa anpassar laddningen, visst, de kanske inte kan stå kopplade 24/7 i veckovis. Har en billig från Biltema, bästa laddaren jag har för den funkar alltid. Kan dessutom ladda 6V.

Har även en "smart" laddare från BT (Jula säljer samma under namnen Hamron) och den fungerar bättre än de C-tek-laddare som jag har. Den får sköta om batteriet i Husvagnen, dock står den inte ständigt tillkopplad med elen till vagnen utan den kopplas in sporadiskt.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

Henrik1977 (trådstartaren)

#22 » 01:29:39, 22-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken av dom är det?
Jag har sett laddare på amazon till bråkdelen av priset för en ctek, som även har pulsfunktionen, och dessutom både volt och amperemätare, vilket ctek ju inte har.
Henrik1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:19:34, 12-08-2010
Ort: Västragötalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1370
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342
Traktorgrävare Valmet 8000
Tröska MF 30

torbjorn_forsman

#23 » 09:21:18, 22-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

De "dumma" laddarna bygger helt enkelt på principen med (någorlunda) konstant spänning i serie med en inre resistans som begränsar laddströmmen. Allteftersom batterispänningen stiger så sjunker laddströmmen gradvis, och när batterispänningen är lika med laddarens tomgångsspänning är strömmen nere på 0. Nackdelen med dem är dock att de blir ganska kraftigt beroende av variationer i nätspänningen. Har man underspänning på elnätet så går strömmen ner till noll långt innan batteriet är fulladdat, har man överspänning så kan laddaren skicka ut en hög laddström långt efter att batteriet är fulladdat och laddningen egentligen borde ha stängts av.

Jag har en liten Hamron-laddare liggande för reparation, den gick sönder när den råkade bli dränkt av en högtryckstvätt, jag bytte switchtransistor och några andra komponenter och fick igång den, men den lade av igen ett par månader senare och jag har inte tittat på den efter det.
För ca 15 år sedan sålde Lidl en liten smartladdare som var riktigt bra, framför allt helt vattentät så den tål att ligga ute. Och ändå går den att skruva isär för reparation! Har fixat till en sådan där tryckknappen för att välja laddningsmode hade gått sönder, lite väl billig kretskortsmonterad strömbrytare (samma typ som man kan vänta sig att hitta under knapparna på en klockradio), men i övrigt var den förvånansvärt välbyggd.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ivar Risslén

#24 » 09:27:49, 22-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jula Hamron smartladdare är märkta med IP67 men de 2 senaste som jag har köpt har inte tålt en regnskur utan att det har blivit imma på displayen så att man inte har sett laddningsspänningen. Den första av det fabrikatet som jag köpte för flera år sedan klarade regn utan problem men den fick andra problem så den ligger och väntar på en ny säkring.
Den bästa och driftsäkraste laddaren jag har haft var en finsk tillverkad osmart 4 A som jag köpte på Shell i mitten av -70. Den fick vara med om lite olika misshandel genom åren för att till slut ge upp på 10-talet efter att ha åkt i betonggolvet när jag hade glömt att ta loss sladdarna från batteriet.
Senast redigerad av Ivar Risslén 09:32:02, 22-12-2023, redigerad totalt 1 gång.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

torbjorn_forsman

#25 » 09:30:25, 22-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet inte vad det är för IP-klass på den som jag har liggande för reparation, men eftersom den har kylöppningar så skulle jag inte tro att den är bättre än möjligen IP 23. Nu till jul kan jag kolla exakt modell på den.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Henrik1977 (trådstartaren)

#26 » 15:56:59, 22-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men vid vilken spänning slutar batteriet att laddas? Slutar ett batteri att laddas vid 14,4 v när det är fulladdat, eller blir det överladdat när det sitter i ett fordon?

Angående pulsladdning, vilken frekvens ska det vara på pulserna? Ska det ladda både i och ur i varje puls?
Skulle man kunna ta en vanlig laddare och koppla förbi likriktaren för att ge batteriet en pulsbehandling?
Henrik1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:19:34, 12-08-2010
Ort: Västragötalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1370
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342
Traktorgrävare Valmet 8000
Tröska MF 30

Henrik1977 (trådstartaren)

#27 » 16:10:40, 22-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är några varianter av laddare på amazon.. De har samma funktioner som Ctek, men dessutom med både volt och amperemätare. Till en bråkdel av priset. Jag tror att jag ska testa om nån av dom är nåt att ha..

https://www.amazon.se/dp/B0C5M7YZ8S?th=1

https://www.amazon.se/dp/B09DCK7XG1
Henrik1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:19:34, 12-08-2010
Ort: Västragötalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1370
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342
Traktorgrävare Valmet 8000
Tröska MF 30

torbjorn_forsman

#28 » 16:16:31, 22-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är lite flytande det där med när man ska anse att batteriet blir fulladdat. Man brukar säga att om spänningen i ett 12 V-batteri har nått upp över ca 14,5 V då det laddas med måttlig ström (lägre än C/10, strömmen i A ska alltså vara mindre än en tiondel av batteriets kapacitet i Ah), så är det fulladdat när det har stått med den spänningen i en eller två timmar. Men även om spänningen ligger en bit under 14 V, t ex 13,8 V, så blir batteriet fulladdat förr eller senare, men då sjunker strömmen så lågt mot slutet att det kan ta en vecka innan det hela är klart.
Spänningarna är temperaturberoende, dvs laddspänningen måste vara högre ju kallare batteriet är och vice versa.

När det gäller pulsladdning eller om man så vill desulfatering med pulser, så verkar det som om det som gör nytta är att skicka in mycket korta, kraftiga strömpulser i batteriet. Vitsen med de korta pulserna är att tvinga fram ström även genom de delar av batteriets plattor som är täckta med ett lager av isolerande blysulfat, men utan att medelströmmen blir så hög att batteriet tar skada på annat sätt.Vad jag har sett så brukar pulslängden vara några tiotal eller hundratal us (mikrosekunder), och pulsfrekvensen är som regel några kHz (man brukar höra ett karaktäristiskt pipande ljud från en desulfator). Men det verkar inte vara så noga med pulsfrekvensen, det fungerar även med mycket lägre frekvenser men desulfateringen tar desto längre tid. Ett exempel på detta är Alfa Lavals batteridrivna elstängselapparater från 90-talet med s k energiåtervinning - energi som blir över från varje stängselpuls skickas tillbaka till batteriet som en kraftig strömpuls, som då kommer ungefär en gång per sekund. Under utvecklingen av de där stängselapparaterna ca 1994, var det en som kördes på långtidsprov med ett nätaggregat som fick ersätta den solcell man kan koppla in till den, och som batteri hade man anslutit ett gammalt MC-batteri som var totalt oanvändbart pga sulfatering och hade stått oanvänt och urladdat i minst 5 år. Efter ett års drift med den uppkopplingen var batteriet om inte i bra skick så åtminstone någorlunda användbart.

Min erfarenhet när man har att göra med "fristående" desulfatorer som matas med ström från batteriet är, att man bör låta batteriet omväxlande laddas och laddas ur långsamt med desulfatorn anslutet. För ett normalstort bilbatteri kan det vara lagom att koppla in en "dum" laddare via ett seriemotstånd som begränsar laddströmmen till 1-2 A , stänga av laddaren när spänningen har nått 14,5 - 15 V, låta desulfatorn gå tills spänningen har sjunkit till 11,5 - 12,0 V, koppla in laddningen igen osv osv.
Man brukar säga att för en fullständig desulfatering krävs uppåt ett dygn per kg bly i batteriet. Processen kan alltså ta över en vecka för ett bilbatteri.
Smartladdare mm brukar störas av pulserna från desulfatorn och kan bete sig mycket konstigt. Om man matar det hela från något av typ labbnätaggregat är det lämpligt att lägga en diod i serie för att isolera nätaggregatet från pulserna. Dioden ska vara en "snabb" kiseldiod, alltså en sådan som är avsedd för switchade nätdelar mm. Tröga kiseldioder såsom de som brukar användas för 50 Hz nätspänning fungerar inte där.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Dexxas

#29 » 16:38:48, 22-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har föredragit Banner batterier, men när feltema lämnar tre-fyra års garanti på sina blylådor för halva priset..... Är tveksam.
Pensionär... Världens farligaste jobb... Ingen har överlevt.
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK

Grottulf

#30 » 22:05:02, 26-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har köpt en del biltema-batterier de senaste åren, men har helt slutat med det...

Alla har haft samma eller bättre spec än batterierna som de har ersatt, men minst tre har haft märkbart sämre prestanda.

Ett batteri till fyrhjulingen gav markant sämre snurr på startmotorn än batteriet det ersatte.
När jag reklamerade det till biltema så mätte de det (tror det var strartströmmen de mätte) och konstaterade att det inte nådde upp till specen, men de sa att det var inom "toleransen", så jag fick inget nytt.

Sen har jag haft ett gäng fritidsbatterier till elbåtmotorn och stängselaggregat.
Jag upplever att de inte håller lika länge som de gamla batterierna de ersatte (har dock inga kvantifierbara belägg för det).

Men droppen som fick bägaren att rinna över var det senaste biltema-batteriet som jag köpte till enduro-cykeln.
Det är så slött så det inte ens går att starta motorn med det.
(Har dock inte hunnit försöka reklamera det än)

Jag tänker dock inte acceptera ett ersättningsbatteri, utan kommer att lämna det på disken oavsett om jag får tillbaka pengarna.

Jag har redan köpt ett nytt batteri till den.
Jag tänkte beställa ett Yuasa, som den har original, men råkade beställa ett Global istället
Är det någon som har erfarenhet av Global?
Är det bra, eller är det också skit?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Grottulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:44, 14-12-2012
Ort: Säffle
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 312 Vario TMS


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se