Har god erfarenhet av biltemas gråa silver batterier och agm batteri. Deras svarta batterier har inte varit någon höjdare. Varta batterier kan jag inte säga något negativt om.
Orginal batteri i en ford mondeo höll typ 8 år, visade inga tecken på svaghet men så var vi inne och handlade efter en 40 min biltur och när vi kom ut igen efter en halvtimme så klickade inte ens startmotorn. Det verkade som att det blev ett avbrott i någon cell.
Men jag ser att det diskuteras i tråden. Jag har byggt en egen desulfator. Byggt är väl att ta i, jag har satt en diod i serie med utgången på en 10v 600ma ac transformator och sen direkt till batteriet. Dvs jag har en halvvågslikriktare, iden är att den ska ge pulser. Och det funkar bra i många fall. Har använts till många batterier och en sak är säker, vilospänningen har varit betydligt högre efter laddning med denna.
Då den ger så låg ström så får en vanlig gammal laddare hjälpa till i början om batteriet har låg spänning.
Transformatorn laddar samtidigt till ca 14v.
Brukar få stå på en vecka eller två.
Ett mc batteri var klent för några år sedan, underhållsladdades inte under vintern för det skulle ju ändå bytas till våren, på våren gick den inte att starta så tänkte jag att kan ju prova att ladda med transformatorn och efter en vecka så fungerade batteriet igen och han nu funkat i två sommrar till, får se nästa år om det klarar ett till. Mcn är onormalt svårstartad när den stått, behöver göras rent i förgasarna, som inte har blivit av ännu.
Har fått mer liv i mååånga batterier som har varit halvdåliga och knappt andvändbara.