Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Erfarenhet av olika startbatterimärken?

54 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Henrik1977 (trådstartaren)

#1 » 23:19:31, 10-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilka startbatterier är bra/bäst och vilka ska man undvika?
Biltema har ett AGM-batteri till bra pris. Är dom bra? Jula säljer Bosch billigt.. Är dom bra? Optima brukar vara dyrast, är dom bäst? Tudor?
Henrik1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:19:34, 12-08-2010
Ort: Västragötalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1370
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342
Traktorgrävare Valmet 8000
Tröska MF 30



Foton

#2 » 07:51:52, 11-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har köpt flera olika bil och mcbatterier på biltema och de har fungerat bra. Jag brukar välja de med längst garanti. Inte lätt att hitta någon annan firma som lämnar 4 års garanti på batterier. Har deras AGM i både några bilar och även i båten och har varit nöjd.
Foton
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 06:44:07, 28-06-2010
Ort: Tingsryd
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: H7 MC -91
Foton 254
MF 6445 -07
Terex TC75
Valtra 700 -01

Alrik

#3 » 08:04:15, 11-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har 4,5 mil till närmaste Biltema. Resan kostar mer än att handla batteriet hos de lokala traktorverkstaden. Då blir de alltid märkesbatterier, senast blev de 2 st Varta I9 Heavy Duty.

1 person gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

torbjorn_forsman

#4 » 10:36:26, 11-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett gott råd är att köpa batterier hos någon stor nasare med hög omsättning, så man får "färska" batterier och inte råkar ut för exemplar som har stått i lager och självurladdat och sulfaterat länge. Det är mer viktigt än vad det står för märke på klisterlappen på batteriet.

AGM-batterier kräver en aning högre laddspänning än "normala" startbatterier, och man bör inte använda sådana i fordon som inte är gjorda för AGM från början. Då riskerar man att AGM-batteriet aldrig blir riktigt fulladdat av fordonets generator utan förstörs i förtid genom sulfatering, om man inte stödladdar med batteriladdare stup i kvarten.
AGM är något som framför allt ska användas i moderna personbilar med start/stopp-system.

För länge sedan hade Optima ett rykte om sig att de visserligen hade mycket bra kallstartegenskaper, men de tyckte inte alls om att belastas med en låg men långdragen strömförbrukning. Det har hänt i maskiner med diverse larm och datorer som måste stå på ständigt och drar kanske någon enstaka A, att Optimabatterier alltid är urladdade efter en helg medan billiga standardbatterier klarar den driften utan vidare. Vet dock ej om de har samma egenhet än idag.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

busholle

#5 » 10:53:11, 11-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det Torbjörn skriver sade lokala verkstaden också när jag skulle byta för några veckor sedan.
Någon hade stoppat i två parallellkopplade Optima i batterilådan på Casen. Funkade sådär och det bidrog nog att de traktorer som finns på gården behöver en svag ström ständigt till styrning av motor och växellåda.

Det blev ett Tudor 185Ah som det ska sitta där original. Lantmännen hade novemberkampanj så det var överkomligt dyrt.

Vad ska man ha för laddspänning till moderna batterier? Casen ger 13,8V medans TL90 ger 14,2-14,3V.

Optima och Tudor Maxima har vi provat men jag är inte övertygad om förträffligheten. Det blir en förbättring om man byter från ett lika stort konventionellt batteri men gör knappast någon skillnad om man byter från ett större med samma startström.

1 person gillar det här inlägget.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

mats757

#6 » 14:10:05, 11-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

14,4 volt är optimal laddning för de flesta batterier. Några få undantag vill ha något mer. (14,7v)
13,8 är för lite egentligen. Men funkar säkert i normala förhållanden.

Ett Optima batteri är inte på mer än 60 Ah. Så det behöver kanske rent av tre stycken sådana för att matcha en185Ah batteri i energimängd. Medans Ett Optima fungerar riktigt bra om det är fulladdat om det ska användas till start. Mycket ström även vi låg temperatur.

Ett helvete med alla små datorer som sitter i maskiner och bilar som drar ström när de är parkerade.
Får moderna traktorer "spunk" om man bryter huvudströmen?
mats757
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:49:15, 17-09-2009
Ort: Hedemora
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: MF35
Case Poclain 125

kimmen

#7 » 18:16:03, 11-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blybatteri är säkrast, men kolla vikten, det ska vara tungt
Sätt fast kvittot på batteriet, då vet du vad det finns vid garanti
Tro inte på testinstrumentet dom använder om du reklamerar, i verkligheten går det knappt att kolla ett batteri med instrument
13.8 volt är en bra laddspänning, högre är ingen fördel för blybatterier eller lampor
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

torbjorn_forsman

#8 » 20:26:34, 11-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

13,8 V var normalt på den tiden startbatterierna hade antimonlegerade plattor och man ständigt fick fylla på vatten i dem (alltså bilbatterier tillverkade före mitten av 80-talet). Moderna kalciumlegerade batterier brukar klara några tiondels volt mer utan att ta skada.
Tänk dock på att alla bilbatterier vill ha högre laddspänning i kyla och lägre i värme. Om batteriet är 70-80 grader varmt som det kan bli i motorrummet på en personbil sommartid, så ska man nog inte gå över 13,7-13,8 V ens med ett modernt batteri, men nedåt -30 grader kan det behövas 15-16 V för att batteriet ska bli fulladdat inom rimlig tid.
Nästan alla laddningsregulatorer är temperaturberoende av just den anledningen. En annan effekt av temperaturberoendet blir ju att laddspänningen ligger högre direkt efter kallstart, men sjunker så småningom när generatorn och allt annat i motorrummet börjar bli genomvarmt. På så sätt finns det chans att batteriet tar åt sig energi motsvarande vad som gick åt vid kallstarten rätt snabbt, men blir ändå inte överladdat om maskinen är igång hela dagarna.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

fretchi

#9 » 23:15:11, 11-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

De billigaste jag hittade för en 3-4 år sedan var nordström batterier. De har faktiskt skött sig väldigt bra. Har inte märkt någon avmattning i kapacitet. Då kallstartar de ändå en 642:a då och då och står längre tider utan underhållsladdning.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

busholle

#10 » 08:58:37, 12-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

mats757 skrev:Ett helvete med alla små datorer som sitter i maskiner och bilar som drar ström när de är parkerade.
Får moderna traktorer "spunk" om man bryter huvudströmen?


Ofta sitter 2-3 kretsar kopplade före huvudströmbrytaren. Dator, radio och elektrisk huvudströmbrytare. Datorn har ett mindre inbyggt batteri som håller det viktigaste igång när man byter batteri och liknande men är de strömlösa länge så tappar datorn allt. Har bara råkat ut för det på vår TL90 och eftersom den har mekaniskt insprut så startar den men hela växellådan är ur funktion. Casen som har commonrailmotor skulle troligen inte starta alls.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

busholle

#11 » 09:03:20, 12-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Nästan alla laddningsregulatorer är temperaturberoende av just den anledningen. En annan effekt av temperaturberoendet blir ju att laddspänningen ligger högre direkt efter kallstart, men sjunker så småningom när generatorn och allt annat i motorrummet börjar bli genomvarmt. På så sätt finns det chans att batteriet tar åt sig energi motsvarande vad som gick åt vid kallstarten rätt snabbt, men blir ändå inte överladdat om maskinen är igång hela dagarna.


Pratar vi arbetsmaskiner, traktorer och lastbilar så vill jag nog påstå att normalläget numera är att batterierna sitter kallt utanför motorrummet och då borde temperaturberoende laddning vara av ondo?
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

mats757

#12 » 09:22:05, 12-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utetemperatur som varierar från - 20 till + 20 gör stor skillnad på laddningen, så det bör man ta hänsyn till. Samt...även om batteriet sitter en bit ifrån motor och maskineri blir det några grader varmare vid batteriet än vad omgivningstemperaturen än.
mats757
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:49:15, 17-09-2009
Ort: Hedemora
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: MF35
Case Poclain 125

torbjorn_forsman

#13 » 10:48:30, 12-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns maskintillverkare som har provat att ha icke temperaturberoende laddspänning i modern tid, och i samtliga fall har de fått äta upp det genom en massa reklamationer på batterier.

I en del fall har man i personbilsbranschen satt en tempgivare för att styra laddspänningen så den känner batteriets temperatur (t ex någon enstaka årsmodell av Volvo 740, och praktiskt taget alla Chrysler/Jeep/Dodge från mitten av 90-talet och framåt) eller, förr i tiden då separat laddningsregulator användes, placerades den nära batteriet (den satt ju t ex under baksätet tillsammans med batteriet på många luftkylda VW, och Citroën hade en fästhake på regulatorn för att den skulle hakas fast på batteriet.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

GC59

#14 » 18:40:44, 12-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har Biltema i traktorerna , Deutzen har ett 180 Ah från 2010 och Forden ett 100 Ah från 2017 båda har funkat bra.
Testade BT i tre hojar men bytte ut dessa mot kvalitetsmärken , var bara strul och efter nya batterier har det funkat.
Så några fler mindre batterier från BT blir det inte här.
Användarvisningsbild
GC59
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:45, 06-03-2023
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 5000 , Deutz.

nimbus

#15 » 13:34:05, 13-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Samma här, Biltemas mc battterier(bly) funkar en sesong men sen kaputt. Men det var ett tagsen
Biltemas agm batteri har funkat i bilen nu i 4 år
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se