Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

"Extra kraftiga watt" (kupévärmare)

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

SwedEh (trådstartaren)

#1 » 16:29:03, 20-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att saker inte alltid är som man tycket de borde vara är nog välkänt.. Till saken. I min bil hade jag en kupévärmare av märket Calix, en sån där lite äldre sak ni vet, en sån som det blir varmt och skönt av. Vek som man är så fick den flytta över till en kvinnlig bekants bil då den var kall och otrevlig att sätta sig i... Ville ju inte riktigt mista min image som tuff och okänslig när det gäller kylan och erkänna att det ändå är skönt att slippa sätta sig i en iskall bil, men hon hade nog sett igenom mitt hårda yttre och kom en dag med en annan mindre men mycket nyare kupévärmare som jag kunde använda...

Varmare blev det i bilen men, det jag försökt komma fram till är frågan om hur det kan vara så stor skillnad...

Calixen har fyra lägen, kallt, 750, 1250 och 2000 watt. Den lilla , tror det är en Defa, har endast ett läge på 1250 watt. Kopplar jag in motor/kupévärmare samtidigt på min och hennes bil, med calixen inställd på 1250 w är det efter nån/ett par timmar varmt och skönt i hennes bil och lite ljummet i min. Hennes kan vara ren från is och snö men på min ligger snö kvar på rutorna...

Jag har mätt upp båda värmarna. Inga proffsinstrument men ändå så man får ett hyfsat noggrant resultat. Värdena på effekten stämmer hyfsat med den angivna. Minns inte exakt hur mycket det diffade men det var inte mer än att man kan bortse från den skillnaden.

Så, hur sjutton kan det vara så stor skillnad mellan de två? ( +även andra som jag haft tidigare som inte levt upp till förväntningarna) TV¨element i ett litet utrymme, samma spänning, samma ström, samma effekt, olika värme. Nåt lurt är det :)


ps rubriken syftar på en tråd om bl.a en svets där det om jag inte minns helt tokigt nämndes om extra kraftiga ampere :grin:
Användarvisningsbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:31, 16-06-2010
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"



torbjorn_forsman

#2 » 16:45:59, 20-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den gamla (förmodligen mycket större) kupévärmaren har en fläkt som ger mycket större luftflöde, så värmen sprider sig bättre i bilen.
Med en modern liten kupevärmare med en snurra som snarare borde benämnas Hesa Fredrik än fläkt, blir det på sin höjd varmt i passagerarens fotutrymme men knappast någon annanstans i bilen. Kan bli lite bättre om man lyckas kila fast värmaren mellan framsätenas ryggstöd.

Moderna kupévärmare har ofta ett s k självreglerande PTC-värmeelement, som automatiskt ger lägre effekt ju varmare det blir i bilen, de där har kort livslängd och kan börja bete sig konstigt eller rent allmänt tappa effekt efter några år. Jag slängde härom året en PTC-kupévärmare (tror det stod Biltema på den), som i bästa fall, när det var ungefär nollgradigt, kunde förbruka halva märkeffekten men lustigt nog sjönk effekten vid både lägre och högre temperaturer. Vid -20 grader (då hade värmaren fått ligga i frysen över natten) drog den inte mycket mer än 100 W.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Dexxas

#3 » 17:13:13, 20-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köper bara biltemas billiga 2 Kw värmefläktar som kupevärmare.... Vet att dom INTE är godkända för fordonsbruk, skiter i det så länge det är varmt o gött i bilen och snö och is är borta från rutorna efter en timme....
Dagens kupevärmare kan konstruktörerna stoppa upp nånstans där solen inte skiner.... :bira:
Pensionär... Världens farligaste jobb... Ingen har överlevt.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK

Bygert

#4 » 17:23:38, 20-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om värmaren har termostat och klen fläkt kan det också bli så att den värmer sig själv och närmaste omgivning och sen tror att jobbet är gjort. Termostaten är varm, ok, nu är vi klara.

3 personer gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

G-son

#5 » 20:56:44, 20-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bygert skrev:Om värmaren har termostat och klen fläkt kan det också bli så att den värmer sig själv och närmaste omgivning och sen tror att jobbet är gjort. Termostaten är varm, ok, nu är vi klara.

Har någonstans en billig värmefläkt för inomhusbruk med det problemet, termostaten sitter så den värms upp direkt. Man får vrida upp den på maxtemperatur för att den inte ska slå ifrån efter någon minut. Nåja, tanken var väl god i alla fall.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

d557017

#6 » 21:32:09, 20-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har också en modern liten Defa, låter man den gå 2 timmar med den temperatur vi haft på sistone måste man ändå skrapa rutorna...
Användarvisningsbild
d557017
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:39:23, 28-12-2007
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: Scania R142
Fiat 680 DT
JD 450 Backhoe
BMB 230 Bamse
BM 4300
TOS svarv
SAJO fräs
Solberga pelarborr
Sumitomo LS2650FJ2

Ulf

#7 » 16:25:37, 22-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte så att värmarna är begränsade i hur varma dom får bli?
Känns lite som en EU-filur har haft för litet att göra.
Kanske fungerar i södra Europa, men inte här!

Det brukar ju bli någorlunda varmt när det är strax under nollan.
Och glöm inte hur mycket vi sparar på miljön! -- en suboptimering enligt mig.

Full fräs från början så att man inte behöver ha den igång så länge, förlusterna blir mindre då än om den behöver vara igång fyra fem timmar för att frosta av!
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

torbjorn_forsman

#8 » 16:47:49, 22-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns begränsningar i hur varmt värmeelementet får bli, men de har varit oförändrade i många år, åtminstone sedan 1970-talet. De är strängare för bilkupévärmare än för t ex värmefläktar för inomhusbruk. EU har ingenting med dagens säkerhetsföreskrifter för t ex kupévärmare att göra, de är framtagna av IEC och sedermera antagna som EN- och/eller SS-standard. Det lär väl röra sig om någon understandard till IEC 60335.

Med tanke på den dåliga kvaliteten på snabbkopplingarna i bilars motorvärmarinstallationer och för den delen på de små moderna motorvärmarintagen, brukar jag inte gärna vilja köra en kupévärmare på mer än 1200 W om det dessutom finns en motorvärmare inkopplad. Risken för varmgång blir för stor.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ulf

#9 » 16:54:12, 22-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den risken tror jag är mindre än att något slängs över fläkten. Och då borde det vara ett varvtalsskydd som stänger av värmen och inte själva fläkten.
Jag skulle vilja ha min gamla Calixfläkt från första halvan av 80-talet. Blev riktigt varmt och gott i bilen, trots -25 ute!
Kommer du med problem, eller är du en del av det?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

torbjorn_forsman

#10 » 17:07:10, 22-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

På kupévärmare från 80-talet och framåt brukar det finnas dubbla överhettningsskydd, ett som bara stänger av värmeelementet och ett annat som stänger av även fläkten (det andra är väl tänkt att rädda situationen om det börjar brinna i fläktmotorn). På moderna småkupévärmare är de ofta inte återställbara utan det är termosäkringar av engångstyp (ungefär samma slag som sitter i kaffebryggare och jämnt gick sönder i dem förr i tiden).

Tänk på det jag nämnde i #2 om att PTC-värmeelementen i moderna kupévärmare kan åldras och få högre resistans och därmed lägre effekt än vad som var meningen. Är man missnöjd med en värmare, kan det löna sig att mäta hur mycket effekt den verkligen drar och se om det stämmer med typskylten.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

BengtP

#11 » 20:29:50, 22-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den här tråden fick mig att ropa hem en äldre Calix värmare på tradera.
Är nog lite mer äventyrlig än Torbjörn för jag kör den på 1800W + Motorvärmare.
Har aldrig haft det så varmt i min gamla mercakombi tidigare.
Kommer inte frivilligt att byta tillbaka till en nyare igen.

6 personer gillar det här inlägget.
BengtP
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:52, 18-08-2018
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Myford S7 Svarv
Mattson&Zetterlund VF600 Fräs
Varator borrmaskin
Jungner US305 Verktygs slip
Deckel SO Stickelslip
Harrison M250
Meteor ME14 Borrslip

Alexn72

#12 » 18:21:55, 23-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska jag vara ärlig så tror jag att tillverkarna ät trötta på folk som klagat på att säkringarna går och därför valt att sänka styrkan på elementen.
Dessutom så blir de nu kompatibla med motorvärmare på köpet.
Alexn72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:29:28, 27-10-2013
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Trädgårdstraktor


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se