Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Konvertera Calix uttag till "vanligt" kupévärmaruttag?

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Michael_l (trådstartaren)

#1 » 22:55:16, 28-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej gott folk.

Här i Skellefteå hade vi för en tid sedan ungefär minus 35. Hade motorvärmaren igång 4 timmar (räckte inte alls). Var efter detta i kontakt med min lokala verkstad som då rekommenderade att mer eller mindre alltid ha motorvärmaren igång för att alltid vara säker på att kunna komma iväg. Problemet är ju att jag inte vill ha igång kupévärmaren lika länge för att förhindra att bilen blir en isboll. Lösningen blev att även sätta ett uttag jag kunde kontrollera via mitt wifi. Funkar KLOCKRENT på min bil. På frugans bil blev det svårare när det inte fanns ett vanligt uttag i kupén utan endast en tvåpolig kabel som direkt kopplas in i kupevärmaren.

Min fråga är om det inte finns uttag där jag bara behöver koppla in dessa sladdar för att då en vanlig hona/hane kontakt? Vart köper man i så fall detta?


Bild
Bild
Senast redigerad av Michael_l 14:07:36, 29-01-2024, redigerad totalt 1 gång.
Michael_l
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:05:32, 06-11-2023
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson power major -61



QV_

#2 » 23:52:28, 28-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om de är lika som figur8 kontakterna som sitter i radioapparater finns det skarvsladd på IKEA

https://laitis.se/skarvkabel-sk-19-mini-2057.html har kabeln till kupen men det hjälper inte dig.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

David, Luleå

#3 » 08:57:03, 29-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag satte ett Calix system i bilen rätt nyligt (nåt år sen) och utan att reflektera om att den kontakten du visar, ens skulle existera så tog jag ett vanligt eluttag till cupevärmaren.

Tänker att det i övergången från de kraftiga stålomspunna inplastade calix ledningarna borde finnas en övergång till din tunna kontakt. I den övergången borde du kunna sätta ett vanligt schukouttag.

1 person gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

Stefan1972

#4 » 11:21:25, 29-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Officiellt från calix finns inga adaptrar. Vill man inte ha den där typen så får man byta kabeln till en normal och montera kontakt.

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se