Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Vridströmställare med fyrkantaxel

25 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Stridis2

#16 » 18:54:59, 31-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:...Hade den varit fast installerad hade det suttit brytare på väggen. Kommer bli så när den flyttar till sitt rätta ställe.

Behöver inte alls vara lös huvudströmbrytare på fast installerade industrimaskiner. Mycket vanligt att kabeln går direkt in i maskinen och där sitter huvudbrytaren.
Är det verkligen den enda manöverbrytare du har? Jag tycker det mer ser ut som en säkerhetsbrytare, alltså som man inte får bryta med last. Är dock inte speciellt kunnig i vilka brytare som får användas till vad... :klia:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



torbjorn_forsman

#17 » 19:43:20, 31-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, det finns ingen speciell typ av strömbrytare som kallas säkerhetsbrytare. Det som avgör om det är en säkerhetsbrytare är, var den är inkopplad i anläggningen. Om det t ex sitter en strömbrytare direkt intill en trefasmotor som normalt startas och stoppas via utrustning i ett styrskåp eller kanske en frekvensomriktare, så är syftet med den att vara en säkerhetsbrytare som den som ska meka med maskinen kan slå från för att motorn säkert inte ska starta utan hans kontroll. Men den FÅR inte användas för att stänga av motorn under drift, eftersom t ex frekvensomriktare eller mjukstart kanske inte håller för det.

Strömbrytare som inte tål att slås från vid normal belastningsström, kallas inte för brytare eller liknande, utan de kallas frånskiljare. De har vanligtvis också krav på synligt brytställe, dvs man ska kunna se kontakterna med blotta ögat och se att de verkligen har öppnat i alla faser när man har slagit från den.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magloman (trådstartaren)

#18 » 19:52:07, 31-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mm: som jag sagt tidigare är min axel 5mm så de nya vreden för 6mm passar inte :(

Finns inga mer brytare ännu. Men sätter en på väggen sen där den ska bo permanent. Hört att sån brytare kan heta arbetsbrytare och ska kunna låsas. Bra vid arbete på maskin så man inte får sig en kyss när man hålls.

Sen finns det säkerhetsbrytare som inte går ha påslagen för att öppna dörren. Eller så när man öppnar dörren bryts strömmen. Såna har jag sett ofta på industrin.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

torbjorn_forsman

#19 » 20:16:30, 31-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill man gå på djupet när det gäller arbetsbrytare mm så får man gå över till ett annat forum där det numera är grundligt utrett. https://fluxio.se/forum/elmaterial/3002 ... v-osv.html
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

QV_

#20 » 20:28:47, 31-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var och rotade i lådorna men det jag hittade var en strömställare (A264) och den har till och börja med inget fyrkantig axel...
Så här finns det inget.

När det gäller "säkerhetsbrytare som inte går ha påslagen för att öppna dörren" så borde det vara en sådan du har just nu.
Tänker på klumpen ute på axeln. Just den klumpen skall fixa den funktionen att dörren bara går att öppna om brytaren är "av".

Så är det på min rikt&planhyvel
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

magloman (trådstartaren)

#21 » 20:49:27, 31-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

ok, tack för visat intresse iaf :buga:

Nä det är inte en säkerhetsbrytare jag har, utan en lastbrytare som jag skrev i första inlägget. Den bryter inte om dörren öppnas och det saknar ju finess då det iaf är ström inne i skåpet. Det är fortfarande inte en huvudbrytare utan en start och stopp till kompressorn.

Ska beställa en kontaktor som jag styr elektriskt tänkte jag.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Michael Meier

#22 » 20:49:41, 31-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis, just denna enhet (OT 25E3) som sitter i maglo's låda är en lastbrytare.


jag läste inledningen på tråden men lyckades missa huvudproblemet med axeln.. sorry!

5mm känns som ogenomtänkt av tillverkaren, minst 8mm om man tänker på den kraften som går åt till att vrida
/Michael M

2 personer gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

QV_

#23 » 21:06:50, 31-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Den bryter inte om dörren öppnas


Det var inte så jag menade.
Jag har också en axel ut och vredet i dörren.
I mitt fall går inte dörren att öppna om vredet är "på"
Jag måste vrida till "av" annars låser vredet dörren.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Anders.B

#24 » 21:25:14, 31-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:ok, tack för visat intresse iaf :buga:

Nä det är inte en säkerhetsbrytare jag har, utan en lastbrytare som jag skrev i första inlägget. Den bryter inte om dörren öppnas och det saknar ju finess då det iaf är ström inne i skåpet. Det är fortfarande inte en huvudbrytare utan en start och stopp till kompressorn.

Ska beställa en kontaktor som jag styr elektriskt tänkte jag.

Nja, är det verkligen en start /stop, se det som en huvudbrytare, start/stopp/manöver ska ske' via annat manöverdon eller tryckvakt.

Köp något som detta om du vill hålla ner budgeten men ändå få god funktion.
https://www.automation24.se/stroembryta ... w4QAvD_BwE
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350

magloman (trådstartaren)

#25 » 21:45:42, 31-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter den gått en stund så stänger ju tryckvakten ner den och startar den vid behov.

Den där ser det ut som man ska skruva fast axeln i den vita plasten med en stoppskruv. :klia: Det är nog så att den vita delen sitter kvar på axeln när dörren öppnas :thumme:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se