Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Växlande 10A 400V relä, inte så enkelt som det låter!

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

QV_ (trådstartaren)

#1 » 00:31:59, 05-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle vilja kunna växla mellan hög och låg effekt i varmvattenberedaren.

Det är alltså en 2fas VB som kan kopplas
Mot 2 faser = hög effekt 3kW
mot 1 fas och nolla = låg effekt 1kW

Problemet med omkopplingen är då att man matar elementet med R-fasen och skall då växla mellan N och S-fasen på reläsidan.
Blir det fel att den inte bryter ordentligt innan den kopplar så blåser man säkringen.
Därav vågar jag inte bygga något eftersom jag inte kan garantera hur utgångar står vid spänningspåslag.

Eftersom detta skall styras av "solen" och den går ju gärna i moln titt som tätt så funderade jag på solid state reley då i form av SPDT.
Men då alla växlar fasen mellan två laster och inte skiftar fas/nolla till en last så vart jag lite förlorad i databladen

Så på önskelistan sår alltså ett
Solid state relay
SPDT (enpoligt växlande)
Break before make
Nollgenomgångs brytning (resistiv last)
10A
400 Volt

eller någon klurig uppkoppling som inte blåser säkringen vid uppstart.
Fast helt ärligt vet jag inte hur många växlingar ett mekaniskt relä tål innan kontakterna bränner. Det kan ju vara tillräckligt.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65



nimrod_pro

#2 » 02:38:14, 05-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där löser du enkelt med ex. Siemens logo och två kontaktorer med hjälpkontakter. Eller om du kör med 230v varianten av Logo så kan du skippa hjälpkontakterna.

Solsensor säger nu är det sol ---> PLC vänta och se att den inte går i moln direkt eller vise versa. Om det fortfarande är soligt växla de två kontaktorerna genom att sätta båda styrströmmar till noll, kolla att det inte matas ut någon spänning från kontaktorerna. Vänta en stund och slå på den kontaktor som ska slås på....typ så.
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#3 » 08:09:30, 05-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Borde väl gå o lösa med ett universaltimerrelä, nån hållkrets samt samma typ av kontaktorer man använder i Y-D starter.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

torbjorn_forsman

#4 » 09:05:02, 05-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du ska använda mekaniska reläer/kontaktorer, så är det i så fall bättre att ha ett växlande mellanrelä som bara styr manöverströmmen till två kraftigare reläer, där du bara utnyttjar de slutande kontakterna på bägge för huvudströmmen till VVB. Den brytande kontakten brukar alltid ha lägre kontakttryck och större risk för varmgång än vad de slutande kontakterna har, i och med att det bara är reläets returfjäder som står för kontakttrycket till den.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

QV_ (trådstartaren)

#5 » 20:41:45, 05-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kontaktorer som slamrar i torpet är jag numera av med, så nya ligger liksom inte i önskade ljudbilden. Tror nog att det kan bli några hundra omkopplingar på en dag så mekaniska (ljudligt) känns fel.

Angående bygge av "växlande relä" ljudlöst
Ett roblemet är ju uppstart efter strömavbrott. Bägge får inte vara i drift

Kör man bistabil vippa och matar det ena relät via inverterad signal så "borde" det bli OK.
Det spelar ingen praktisk roll i vilket läge den startar i, så länge båda inte går igång samtidigt.
Problemet med elektronisk styrning är att den växlar för fort.

Att mata via extern relä har jag funderat på, fastnade lite i kontaktstudsar och bryttider.
Eftersom det är resistiv belastning så bör man ha ett (elektroniskt) relä som bryter vid nollgenomgång. Har man otur så kan ju det elektroniska relät vänta i 19ms innan det bryter.
Då skall ju inte nästa relä dra. För då blir det kortis.

Så ett fördröjt tillslag (50 - 1000ms) men frånslag "direkt" skulle lösa problemet med både kontaktstuds och bryttider. (om kontaktstuds är ett bekymmer så är det mera som störning inte styrning)
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

torbjorn_forsman

#6 » 20:46:27, 05-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tillslagsfördröjning utan frånslagsfördröjning går ju att lösa med ett RC-nät med diod parallellt med motståndet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

QV_ (trådstartaren)

#7 » 22:19:14, 05-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

typ så här då

Bild

Men man kanske kan påskynda/säkerställa avstängningen med hjälp av ett dubbelt växlande relä och då använda den andra växlingen för att jorda ner styrningen.
Bild
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Stridis2

#8 » 23:05:49, 05-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är jag kanske ute på Monarken igen, och jag vet att TS inte ville ha kontaktorer, men mitt resonemang går kanske att använda till något trots allt. Om inte annat som avskräckande exempel... :mrgreen:
I alla fall, så här tänkte jag. Två kontaktorer, en drar för fas - nolla, den andra för fas - fas. Dessa styrs av ett minde växlande relä. Men, och det är ett stort men, varje kontaktor förreglas av den andra kontaktorn. Dvs styrsignalen till kontaktor 1 går via en NC-kontakt på kontaktor 2 och vice versa. På detta vis kan inte en kontaktor dra förrän den andra har fallit helt.

Å andra sidan måste jag fråga TS: Varför??? :klia: Varför vill du dra mer ström när solen skiner? Enda anledningen jag kan tänka mig att detta är bra är om solcellsanläggningen kan producera mer än man kan mata ut på elnätet. Har du timpris så är det mer ekonomiskt att köra VV när elen är billig och eventuellt sälja solcellsöverskott om elpriset inte är som billigast då. I alla andra fall av abonnemang så är det strunt samma när man förbrukar strömmen.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

QV_ (trådstartaren)

#9 » 07:52:54, 06-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är av två funderingar.
Det ena är solcellsanläggning. Den finns
Det andra är effekttaxa. Den kommer. Förr eller senare.

Sen är det så här jag håller på.... det är ett problem.

Värma vattnet högt, när solen lyser. Låta tempen falla när man betalar för el.

Jag har motsvarande uppkoppling till schalusiet för fönstret. Men där flyttar man fas mellan två ledningar.
Det jag anser är problematiskt här, är fas och nolla. Minsta fel och man drar säkringen direkt.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Ulf

#10 » 09:58:42, 22-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur är det att ha ett "huvudrelä" som bryter spänningen helt, medans omkopplingen sker med de "kritiska" reläerna.
När detta är klart så slås "huvudrelä" på igen.
Har du SSR:er så kan ju en Arduino styra hela härligheten.

Hmm, jag har två trasiga VVB:er, och måste fixa styrningen till en av dom, båda går i kok!
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

QV_ (trådstartaren)

#11 » 19:05:42, 22-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skall beställa 2 SSR och labba med tiderna.
Kanske blir ett nytt scop också :-)
Nej jag önskar inte koppla in flera ICkretsar än nödvändigt så ingen mera processor.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se