Man kan nog räkna med att modernare fyrtaktselverk med toppventilmotor och kanske i bästa fall lite bättre
förgasare blir något bränslesnålare på tomgång. I synnerhet om förgasaren har justerbara munstycken som man kan ställa in optimalt för just det
bränsle man använder för dagen. Ett knep när motorn har mekanisk varvtalsregulator är att låta den gå på fullt varv i tomgång eller med lätt last, iaktta regulatorarmen och justera huvudmunstycket så att regulatorn vill stänga gasspjället så mycket som möjligt. Kolla också att motorn svarar direkt om man ökar lasten utan att vilja dö av eller pendla i
varvtal, i så fall kanske man måste feta på bränsleblandningen lite till.
Om du kan mäta frekvens på något sätt (kanske finns ett läge för frekvensmätning på någon digitalmultimeter i huset?) , så justera regulatorn så att frekvensen ligger
ungefär lika mycket över 50 Hz i tomgång som den ligger under 50 Hz när elverket går med full last.
Med lite högre varvtal och högre tomgångsspänning, är det större chans att elverket orkar dra igång en motvillig kylkompressor.
Finns det spänningsregulator i elverket eller är det nån slags självreglerande
generator?