Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Elmotorer Överbelastning mm

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

bonnen513 (trådstartaren)

#1 » 19:55:15, 01-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur mycket kan man överbelasta en elmotor korsiktigt, typ en vedklyv som går tungt 0,5-1 sek under en 10 sek cykel?
https://energieffektiv.com/wp-content/u ... iktare.pdf
Produktblad frekvensomvandlare
https://www.se.com/se/sv/product/downlo ... U30N4E.pdf
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2



torbjorn_forsman

#2 » 21:13:25, 01-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det beror alldeles på vad det är för typ av elmotor och hur dess märkeffekt är definierad.

Å ena sidan får ju motorn inte överbelastas så den överhettas, och å andra sidan måste den orka med den tunga tillfälliga lasten utan att sacka eller "kurka".

En vanlig asynkronmotors momentkurva kan se ut ungefär som i bilden https://sigbi.se/wp-content/uploads/201 ... orspar.jpg . Enligt den bilden så ligger maximimomentet på drygt två gånger momentet vid märkeffekt, det kan man alltså se som att om man överbelastar motorn till mer än dubbla märkeffekten så kommer den att sacka kraftigt och kanske bli helt fastbromsad. Man bör komma ihåg att maximimomentet är mycket starkt beroende av nätspänningen och alltså känsligt för spänningsfall i t ex långa skarvsladdar eller ett allmänt klent elnät. Skulle t ex spänningen sjunka 10 % under motorns märkspänning så sjunker maximimomentet med ca 20 %.

En överbelastning till dubbla märkströmmen tål en vanlig trefasmotor utan vidare i en eller två minuter. Dock måste den få gå i tomgång en bra stund för att kyla ner sig innan nästa överbelastning. Är överbelastningen så kort som några sekunder, så behöver naturligtvis avkylningstiden inte vara så lång heller.

Energimyndighetens rapport om frekvensomriktare är över 20 år gammal vid det här laget och bör läsas med viss försiktighet idag. En hel del av vad som står i den är inte längre relevant för dagens frekvensomriktarteknik, och jag får en känsla av att mycket av innehållet mest gäller mycket stora installationer på hundratals kW.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Michael Meier

#3 » 21:33:11, 01-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mera massa, typ svänghjul och drivning med V-rep.

1/10 känns för ofta utan dämpning.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se