Det beror alldeles på vad det är för typ av elmotor och hur dess märkeffekt är definierad.
Å ena sidan får ju motorn inte överbelastas så den överhettas, och å andra sidan måste den orka med den tunga tillfälliga lasten utan att sacka eller "kurka".
En vanlig asynkronmotors momentkurva kan se ut
ungefär som i bilden
https://sigbi.se/wp-content/uploads/201 ... orspar.jpg . Enligt den bilden så ligger maximimomentet på drygt två gånger momentet vid märkeffekt, det kan man alltså se som att om man överbelastar motorn till mer än dubbla märkeffekten så kommer den att sacka kraftigt och kanske bli helt fastbromsad. Man bör komma ihåg att maximimomentet är mycket starkt beroende av nätspänningen och alltså känsligt för spänningsfall i t ex långa skarvsladdar eller ett allmänt klent elnät. Skulle t ex spänningen sjunka 10 % under motorns märkspänning så sjunker maximimomentet med ca 20 %.
En överbelastning till dubbla märkströmmen tål en vanlig trefasmotor utan vidare i en eller två minuter. Dock måste den få gå i tomgång en bra stund för att kyla ner sig innan nästa överbelastning. Är överbelastningen så kort som några sekunder, så behöver naturligtvis avkylningstiden inte vara så lång heller.
Energimyndighetens rapport om frekvensomriktare är över 20 år gammal vid det här laget och bör läsas med viss försiktighet idag. En hel del av vad som står i den är inte längre relevant för dagens frekvensomriktarteknik, och jag får en känsla av att mycket av innehållet mest gäller mycket stora installationer på hundratals kW.