Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

1-FAS elmotor brummar men snurrar ej

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

sparcraft73 (trådstartaren)

#1 » 11:03:58, 23-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en 1-fas motor på 1.5kw som sitter på en vedklyv. Den startar inte utan den bara brummar. Man kan hjälpa igång den men då går den bara en stund sedan
slår den ifrån och sedan får man vänta en stund innan man den går att brumma/hjälpstarta igen.

Misstänkte att det var kondensatorn men testade med 2 andra och samma utfall.

Skruvade då isär motorn och då var det uppenbart att det varit överslag i motorn. hjälplindningen hade lossnat på ena anslutningen.

Nu till min fråga. Hur skall man koppla ihop lindningstråd och anslutningskabel? Klämmer man ihop dem? Löda blir väl inte bra?
Vidare undrar jag om det finns bra tips på isolerstrumpa. Ni ser på bilderna att en har smält ganska ordentligt och jag skulle vilja
ersätta den men vet inte vad jag skall använda för material?

Vad är det som gör att det blir sånt här överslag så att det brinner i motorn på detta sätt?

Tack på förhand!



Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
sparcraft73
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:21:28, 22-12-2011
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



torbjorn_forsman

#2 » 12:38:43, 23-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är koppartråd i lindningen så är det definitivt lödning som blir mest pålitligt. Är det aluminiumtråd så kan man försöka att kontaktpressa men det är tveksamt om det går att få det riktigt bra. Det finns speciallod för att löda ihop aluminium med koppar men även det brukar bli halvdant och framför allt känsligt för fukt och korrosion, gör man en sådan lödning ska man vara MYCKET noga med att tvätta bort alla flussmedelsrester och sen skyddslacka efteråt.

Mest troligt har det varit dålig kontakt i skarven mellan lindningstråd och kabel så det har gått varmt, sedan kan ljusbågar ev ha inlett överslag till andra ledare. Överslag kan också bero på överspänningsspikar, t ex om det har varit glapp i anslutningarna till kondensatorn eller internt glapp i kondensatorn.

Använd silikonimpregnerad glasfiberslang, man brukar hitta sån lite överallt i billiga moderna elprylar som skrotas bort (lysrörsarmaturer, värmefläktar, hushållsapparater mm). Eller ev krympslang.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

sparcraft73 (trådstartaren)

#3 » 08:12:55, 25-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade en strumpa på en annan kabel, var aluminiumtråd i lindningen så jag klämde ihop med krymptång. Monterade ihop och nu funkar den som ny igen. Tack för support!
sparcraft73
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:21:28, 22-12-2011
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se