Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Batterier allmänt.

51 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

63an (trådstartaren)

#31 » 18:50:40, 12-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bly ja, men kemin behåller fabrikanterna för sej själva! :bira:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare



Mikael.Johansson

#32 » 20:28:12, 12-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an

63an skrev:Innehållet ska tåla värme och inte kyla, våra blyackar kokar torrt i den värmen! :laes_detta:


Hur varmt är det vid ekvatorn?
Hur kallt är det på natten?

63an skrev:Bly ja, men kemin behåller fabrikanterna för sej själva! :bira:


Har du någon insider-information att dela med dig om detta?
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

Hansborg

#33 » 20:50:37, 12-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här var det livat i holken, blev att läsa i skolboken nu igen. :grin: 9 A4 sidor om Blybatteri.
Andelen svavelsyra kan jag väl nämna:
36% svavelsyra + 64% destillerat vatten 1.285 vid +20

Det där med ekvatorn o kemin är ganska enkel, mindre syra%

Hittas i Bosses tips http://web.telia.com/~u40404287/ValjBatteri.htm

Syrahalten Funktion
Syrahalten är en kompromiss. Har man en högre syrahalt får man bättre lågtemperaturs egenskaper, man kan ta ut mer energi vid en lägre temperatur. De batteri som säljs i Sverige har ofta en syrahalt på 1,270 kg/dm³ vid 20 °C. Problemet är att vid slutet av acceptans-laddningen så fräts polerna ner och som de flesta kemiska processer så blir det värre vid högre temperatur. Detta slagg lägger sig på batteriets botten och kortsluter till slut polerna. Djupcykelsbatteri har oftast ett utrymme under polerna för denna slagg. Batteri som troligen kommer att användas i ett varmare klimat (köpts längre söderut), har en lägre syrahalt, den är kanske nere på 1,240 kg/dm³ vid 20 °C.


:off_topic: Jag uppskattar att alla experter mfl är med här på maskinisten, man vet aldrig när man behöver :help:
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Mikael.Johansson

#34 » 21:05:13, 12-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hansborg skrev: :off_topic: Jag uppskattar att alla experter mfl är med här på maskinisten, man vet aldrig när man behöver :help:


Det är tur vi har dig Hansborg. Så det blir lite ordning på torpet. Så att säga.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

63an (trådstartaren)

#35 » 21:09:17, 12-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som alltid kommer jag med dunkla svar, källa Volvo Sverige, 1983 så fanns det uppgift om att de satte såna batterier i bilar som exporterades till Afrikas varmare länder! :wave:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

jörgen.ottosson

#36 » 21:31:42, 12-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

vill bara kolla om jag fattat rätt...
varmtklimat: mindre syra -för att inte plattorna ska frätas upp i onödan=längre livslängd!

Kalltklimat:mer syra -för att batteriet inte ska frysa/bättre köldeffekt= längre livs längd :lmao:

63an skrev:Innehållet ska tåla värme och inte kyla, våra blyackar kokar torrt i den värmen!

...men vad har det med att koka torrt att göra?
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

63an (trådstartaren)

#37 » 23:28:00, 12-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja man tycker att Volvo borde veta det, eftersom det stod i handboken om batterirekommendation! Men det finns så klart andra uppfattningar om orsak o verkan, detta är inte nånting som jag hittat på. :mrgreen:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Hansborg

#38 » 01:03:20, 14-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen fara 63an :grin: Volvo har nog varit en föregångare i det mesta, handböckerna har verkligen ändrats mycket under senaste desenniumet. kanske Volvo bilar exporterades mycket på den tiden, därav info om batteri?
:back_to: Min egen erfarenhet om bilbatterier är följande:
Ny "bil" batteri håller Max 11 år. Gammal "bil" batteri håller Max 7år.
Lågprisbatteri "blyfärgad syra" ännu sämre livslängd, jag tror dom är mest uppbyggda av gamla batterier.

Då jag var pojk, då var batterierna Dyra klenoder. Cellbyte var allmänt.
Begagnade batterier gällde nog för ungdomens bilar, minns ännu när Besiktningsman stannade motorn o testade lysens funktion, skulle den starta efteråt?
Hujedamej: Vem sa det var bättre förr :digga:



Hur som, scannat in 9 sidor ur skolboken. isbn: 91 7084 005

Trevlig läsning, för den som orkar.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

63an (trådstartaren)

#39 » 11:46:52, 14-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant om gamla batterier och alla sanningar som kommer på bordet! Jag hade ett 6-volts av SAAJ som var riktigt dåligt, det var 1959, det satt i en Hudson touring 112 av 39årsm. alltså fanns det startvev med som tillbehör, en kväll bestämde jag att nu ska det funka alltjämt med självstart, så det blev utbytt till ett nytt batt. nu kommer underliga att mackkillen krynte det nya med några kombinationskoder , jag frågade varför, det var för datera garantin! Nu frågade jag om han kunde se hur gammalt det andra var, visst han tog kodboken och jämförde och det visade sej att det gamla var 13 år 8 månader, helt otroligt av den typen som tillverkades strax vid krigslutet, med tanke på att bilen var en sidspis6a på 3-4liter och stänksmörjd och var tidigare stockholmsbaserad med många starter! Vad säjer man om de, jo ingenting är väl säkert även om det står i en bok, eller hur?
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Mikael.Johansson

#40 » 00:23:53, 15-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hansborg skrev:Trevlig läsning, för den som orkar.

Är det Syrjemäki? Det verkar bekant på något vis.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

Hansborg

#41 » 09:33:19, 15-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uttryckte mej lite otydligt:
Ny "bil" batteri håller Max 11 år. Gammal "bil" batteri håller Max 7år.

Avsåg samma bil som Ny o senare som Gammal. :mrgreen:

63an 1959 har du en 20 år gammal hudson med ett 13 år gammalt batteri, var det första eller andra batteriet som blev utbytt?
Hur länge höll det nya batteriet.
Batteriets innehåll borde ju vara det samma förr o nu, det är däremot inte bilens.
Batteriets livslängd beror väl nog mest på laddspänningens nivå, t.o.m. väglaget hjälpte till förr i tiden.

jo ingenting är väl säkert även om det står i en bok, eller hur?
Nu hänger jag inte med :klia:

Gunnar Syrjemäki är det, bra o lättbegripliga "moderna" böcker på den tiden
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

63an (trådstartaren)

#42 » 09:52:29, 15-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det bör ju vara 2ndra batteriet efter kröningssiffrorna, jag körde knappt ett år sedan tog (gamla Hudson) en egen åktur nerför gårdsplan, en åker och över ett krondike, då tyckte jag att den gjort sitt för mej! Egentligen synd, det var plåt i den bilen som var rejäl.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

dc_lindberg

#43 » 18:18:09, 07-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funderade på var att publicera fråga/kommentar, här eller här:
roland 1970 @ [Allmänt] Nytt batteri från Biltema?

Funderingen är allmän, men om GEL.
https://www.biltema.se/BiltemaDocuments ... 26_TDS.pdf
Köpte nytt batteri till min moppe, K1100LT/SE i april/maj. Odyssey batteriet hade..."expanderat"... så plånboken bestämde att det fick bli ett Biltema, 80-826 (se pdf). Det betedde sig "underligt" redan från början. "Dålig" kräm, laddades fullt på påfallande kort tid. Allt eftersom tiden gick så behövdes batteriet laddas...hm?...knappt kört nått... Sista gången (oktober 2018) så startade inte moppen, precis som alla andra gånger när den stått orörd 2-3v... Laddades fullt på oväntat kort tid... räckte till 2 (två) starter... Fick ut moppen på gatan, men då var det bara att ta fram laddaren igen... räckte till 2 starter... (då började jag bli orolig!... skulle till Opus i Enköping för att släcka en 2a gällande det gummiupphängda styret)...
Idag 7/11-2018 (ca 3v senare) så kunde inte batteriet starta moppen... laddströmmen som accepterades var 1-2A under ca 20min o sedan var batteriet "full laddat"... men klarade inte av att starta moppen... Väl urplockat och intaget kollade jag volten... 11.8V... på ett nyladdat/fulladdat batteri?!...
Batteriet är inte svullet, eller på annat sätt uppvisar någon synbar förändring.

Suck... ingen bil... ingen moppe... å gå till BT är inget alternativ...
Gillar inte läget, men får -gilla- det...

Så, vad har hjärntrusten för synpunkter, tankar och idéer kring det inträffade?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

jörgen.ottosson

#44 » 18:22:55, 07-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

sulfatering...
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

63an (trådstartaren)

#45 » 18:51:23, 07-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Allmänn "misskötsel"! Moppen ska köras alltjämt om inte så rekommenderar jag sparkcykel :skratta3:
Åsido så funderar jag på Optimat som var 1998 å de togs aldrig ur på 20 år å sitter fortfarande kvar hos nya ägaren :klia:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se