63an skrev:Innehållet ska tåla värme och inte kyla, våra blyackar kokar torrt i den värmen!
63an skrev:Bly ja, men kemin behåller fabrikanterna för sej själva!
Syrahalten Funktion
Syrahalten är en kompromiss. Har man en högre syrahalt får man bättre lågtemperaturs egenskaper, man kan ta ut mer energi vid en lägre temperatur. De batteri som säljs i Sverige har ofta en syrahalt på 1,270 kg/dm³ vid 20 °C. Problemet är att vid slutet av acceptans-laddningen så fräts polerna ner och som de flesta kemiska processer så blir det värre vid högre temperatur. Detta slagg lägger sig på batteriets botten och kortsluter till slut polerna. Djupcykelsbatteri har oftast ett utrymme under polerna för denna slagg. Batteri som troligen kommer att användas i ett varmare klimat (köpts längre söderut), har en lägre syrahalt, den är kanske nere på 1,240 kg/dm³ vid 20 °C.
Hansborg skrev: Jag uppskattar att alla experter mfl är med här på maskinisten, man vet aldrig när man behöver
63an skrev:Innehållet ska tåla värme och inte kyla, våra blyackar kokar torrt i den värmen!
Hansborg skrev:Trevlig läsning, för den som orkar.
Ny "bil" batteri håller Max 11 år. Gammal "bil" batteri håller Max 7år.
Nu hänger jag inte medjo ingenting är väl säkert även om det står i en bok, eller hur?
Återgå till [Allmänt] El/elektronik
Användare som besöker denna kategori: fretchi och 7 gäster