Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Batterier allmänt.

51 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

63an (trådstartaren)

#1 » 11:17:15, 10-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är skillnad på underhållsfria gel och vanliga blyackar, jag har en 99års SD Caddy, den har jag bytt glödstift fem ggr. 20 000mil, verkar ju normalt, det konstiga var att alltid två som tappade ohmen, sen fick jag nödstopp och satte i gelbatteri, efter de så startar den jämt upp på alla burkar, det är ju timerglödtid så man kan inte påverka uppstarten, blyackar har högre polspänning kontra gelackar men timern är ju den samma, sånt här är svårt att förklara vad det egentligen beror på, kan det finnas samband laddningsspänning högre kontra gel? :idee:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag



Robban_C

#2 » 15:26:35, 10-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Laddningsspänningen styrs av laddregulatorn, inte av vad man har för batteri.
Däremot påverkas spänningen under belastning/kallstart av vad man har för batteri, även av skicket på batteriet.
Jag tror därför att hela grejen här är att du fick i ett nytt och färskt batteri, sånt brukar göra susen när man ska kallstarta mitt i vintern.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

jörgen.ottosson

#3 » 19:02:19, 10-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

håller med...lysna på Robban!

angående glödstift så brukar "säkraste" sättet att ta död på dem vara att använda "hjälpstart" från batteriladdare, dom har för klena transformatorer (ig. järnkärnan) och detta kompenseras med att höja spänningen! Result alldeles förmycket Volt rakt in i elsystemet ( kan vara upp till 25v på ett 12v system innan du belastar med startmotorn!)

använd hjäpstart från batteri! så håller både förkammar-dieslar och "datoriserade" elsystrem mycket längre.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Bosse_A

#4 » 22:40:15, 10-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Det är skillnad på underhållsfria gel och vanliga blyackar, blyackar har högre polspänning kontra gelackar , kan det finnas samband laddningsspänning högre kontra gel? :idee:

När det gäller polspänningen hos ett fulladdat "vått" batteri så är den 12.67 Volt. För ett Gelbatteri är den 13 Volt. Detta medför att den maximala laddningsspänningen också skiljer sig åt. Den är för vått batteri vid 25 grader 14,34 V och för gelbatteri 14,05 Volt vid samma omgivningstemperatur.
Gelbatterier tål inte överspänning för de har svårt att göra sig av med gasen.

För den som är intresserad finns en utmärkt dokumentation om startbatterier på följande adress:
http://web.telia.com/~u40404287/ValjBatteri.htm
http://web.telia.com/~u40404287/ValjBat ... elSpanning

Även i detta fall har väl Robban kanske en egeb uppfattning :mrgreen:
Vad vore livet utan grävmaskin :eek:
Kubota KX 121-2 (4 ton), Polaris Big Boss 6X6, Thule ATV tippvagn
Malwa skogsvagn med drivning och hydraulisk kran
Användarvisningsbild
Bosse_A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:27:47, 28-05-2007
Ort: Ulriceham/Hökerum
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota 121-2

63an (trådstartaren)

#5 » 22:52:01, 10-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här var det några bud på olika spänningar, verkar förbaskat spännande!? :wave:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

Robban_C

#6 » 23:06:22, 10-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bosse_A skrev:... Även i detta fall har väl Robban kanske en egeb uppfattning :mrgreen:
Nu får du nog lov att förklara dig lite här. Menar du att jag har fel i det jag skrev i mitt tidigare inlägg? :klia:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Bosse_A

#7 » 00:02:34, 11-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev: Menar du att jag har fel i det jag skrev i mitt tidigare inlägg?
Nädå, men jag trodde du skulle hålla med trådskaparen angående polspänningen :grin:
Vad vore livet utan grävmaskin :eek:
Kubota KX 121-2 (4 ton), Polaris Big Boss 6X6, Thule ATV tippvagn
Malwa skogsvagn med drivning och hydraulisk kran
Användarvisningsbild
Bosse_A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:27:47, 28-05-2007
Ort: Ulriceham/Hökerum
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota 121-2

Robban_C

#8 » 00:36:56, 11-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha, du menade så.
Nä, jag anser nog att polspänning under belastning (som ju är det intressanta i startsammanhang) mer beror på skicket än på typen av batteri (förutsatt att det är välladdat). Det är i alla fall min erfarenhet att om batteriet bara är i bra skick så spelar det ingen större roll vilken typ det är.




Jag tolkade din fråga på ett helt annat sätt och tog då illa vid mig. Det var ju tur att jag inte skrev vad jag tänkte skriva då. :grin: :bira:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

dogen

#9 » 09:40:02, 11-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det egentligen som gör batterier olika dyra? Nu har jag tre batterier. Ett dyrare för 1100-1200 som jag har i traktorn. Ett vanligt OK-startbatteri med halvdan kvalutta och sedan ett som jag bara har till lanternor på segelbåten som är rena skräpet. Det som verkar stå sig bäst är OK-batteriet trots att det inte underhållits lika noggrant som det finare batteriet (det har stått med en ctekladdare på underhållning om vintrarna osv).

Segelbåtsbatteriet kan vi räkna bort. Tror prislappen på den var 500kr och den snarare förstör än tillför något om man använder det som starthjälp.

Men det där dyrare då? Det är kanske två år gammalt. Nog skall de väl klara betydligt längre tid än så om man underhåller det som jag gör? Det har visserligen varit kallt så det sitter väl mycket i det också visserligen.

Det är en djungel det där. Vore kul att höra vad folk tycker att man skall ha för batterier om man vill 1. Ha det bästa som finns, 2. Mesta för pengarna eller 3. Det billigaste men som ändå kan klassas som startbatteri
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

63an (trådstartaren)

#10 » 10:09:38, 11-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mät syravikten om det är den sorten, jag fick veta att mitt batteri var slut i baklastaren, men jag blev misstänksam och lyfte ur det, in i garaget och när det var rumsvarmt 20+ så mätte jag cellerna. Det är det bästa batteriet som varit i mitt garage, fullt utslag, där sparade jag 2500skr! Jag brukar ha lite reserver till det mesta och har lärt mej att de billigaste behöver inte vara de sämsta, men underhållsladdning (1mA per 1A är det som gäller vid längre avbrott, för då regeneras blyplattorna) men det som släpper samlas ju under och bygger på med tiden. Förr kunde man värma loss o lyfta paketet rensa o återställa. Men det var då det. mvh
PS. Gamla maskiner behöver mera omvård än nya, olja osv, sen var ju äldre inte några fenomen att starta när det var kallt, innan man fick termostat o motorvärmare så tömde man blocket och värmde på spisen, eller eldade med rödsprit i sågspånsgryta under vevhuset, men nog fick man igång maskinerna alltid, sk. dieslar sköt man igång med patroner. Men vad har det med batterier att göra, jo ofta är det en själv som misskött nånting om det inte funkar, varje sak måste få sin tid. Hej
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

Bosse_A

#11 » 11:58:29, 11-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Jag tolkade din fråga på ett helt annat sätt och tog då illa vid mig.
Det var ju ledsamt, men jag har fått för mig att du tål en hel del och det var mera menat som ett skämt. Jag ber om ursäkt :buga:
Vad vore livet utan grävmaskin :eek:
Kubota KX 121-2 (4 ton), Polaris Big Boss 6X6, Thule ATV tippvagn
Malwa skogsvagn med drivning och hydraulisk kran
Användarvisningsbild
Bosse_A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:27:47, 28-05-2007
Ort: Ulriceham/Hökerum
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota 121-2

Robban_C

#12 » 16:26:05, 11-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bosse, du behöver inte be om ursäkt. Jag tolkade det på ett sätt (som jag inte tyckte om) men jag frågade hur det var menat och fick då ett helt annat svar och därmed så är saken är världen.

dogen, skillnad mellan batterier är bl a vad dom tål:
Startbatterier tål och orkar höga urladdningsströmmar, även vid lägre temperaturer, alllt förutsatt att dom därefter laddas.
Fritidsbatterier tål djupa urladdningar och fulla cykler bättre men dom är orkeslösare till höga strömuttag och därmed inte lika bra som startbatteri.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

jörgen.ottosson

#13 » 18:24:16, 11-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

på samma tema ( som Bosse_a ovan) om ladspänningar fins även den här infon (bla många andra)

Särskillt intersant efter som det anger vanliga felorsaker lagringstid mm.

(källa C-tek)

http://www.xpnd.se/pdf/Batterier_laddning_rev4.pdf

...ger ytterligare bud om spänningar...men grunden är det samma...det är spänning under belastning som räknas!
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Bosse_A

#14 » 19:30:51, 11-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:på samma tema ( som Bosse_a ovan) om ladspänningar fins även den här infon (bla många andra)
Det var också mycket intressant läsning och jag kan inte se att artiklarna motsäger varandra.
Det står dock klart att det svårt att ta ut stora strömmar ur ett gelbatteri. pga av den inre resistansen som uppstår i gelen.
Vad vore livet utan grävmaskin :eek:
Kubota KX 121-2 (4 ton), Polaris Big Boss 6X6, Thule ATV tippvagn
Malwa skogsvagn med drivning och hydraulisk kran
Användarvisningsbild
Bosse_A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:27:47, 28-05-2007
Ort: Ulriceham/Hökerum
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota 121-2

jörgen.ottosson

#15 » 20:08:51, 11-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

bosse_a, nej de emotsäger inte varandra, men ger lite "sista desimaler" i bland, Saknar praktisk betydelse efter som man sällan kan mäta så exakt hemma "i garaget" eller i traktorn . Och det var det som var min poäng...
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron