BM425 skrev:Där fick jag lära mig om uttrycket "Lägg på en rem" spakar hängde från taket kopplade för att flytta drivremmar i sidled till drivande remskiva.
Hur kopplar du in dina maskiner?
Alla snurrar inte på en gång väl?
Remtransmissionssystemet har använts på olika vis i olika verkstäder och snickerier. En del små ställen har kört allt på en gång, det är dock väldigt farligt men om en är ensam och mycket medveten om det så kan det fungera även om det ökar skaderisken markant.
Jag har mellanrörelser till samtliga maskiner. En mellanrörelse består av en drivskiva, en fast skiva och en nollskiva. Drivskivan är den som
driver maskinen, den fastaskivan och nollskivan är två likadana (ibland är den fasta lite större) remskivor som drivs från kungaxeln eller någon av underaxlarna. Nollskivan sitter löst och roterar fritt på mellanrörelsens
axel och den fasta är fast på axeln. Remmen omkastas från nollan till den fasta med en remförare som manövreras på lite olika vis beroende på maskin.
Svarven har sitt
manöverdon i form av en trä
pinne som hänger i taket. Fräsen har sitt i form av en
pedal på golvet, osv.
Att lägga på en rem har mer historiskt att göra med att lägga på en rem mellan en
traktor och en lantbruksmaskin men det är ju annars rätt att det har att göra med plattremsdrift. En kul annekdot som ofta nämns. I ett mer avancerat system är facktermen "Omkasta" "Omkastning" "Omkastare"