Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenMin verkstad/Shop tour

Experimentverkstaden

60 inlägg • Sida 2 av 4
Verkstäder finns det i alla möjliga former och storlek - diskutera era verkstäder här!

smv (trådstartaren)

#16 » 15:05:02, 27-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Ska du ha sakerna att hålla länge så plocka bort tryckluften från närheten till maskinen och köp en borste i stället. Tryckluften är expert på att trycka in små spån i utrymmen där det inte ska vara något än smörja.
Har du en lämplig borste så blir maskinen lika spånfri som med tryckluft utan att något har hamnat i gängor och lagringar.


Ja det är inte ett stort problem hos mig, kompressorn har jag mest för att pumpa däck med och snubbla på än så länge :)
En vacker dag tänkte jag dra lite riktiga ledningar så man kan nyttja den bättre.

2 personer gillar det här inlägget.
smv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:12, 25-11-2018
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Abene VHF-2B, Köping S8S-B, Mattsson & Zetterlund VF600, Blomqvistsvarv, Thörn T2, Rambaudi Stickelslip, AB Formverktyg planslip, Köping BF1



Jevlar

#17 » 19:33:02, 27-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Apropå borstar, nåt bra tips på borste som inte blir o se ut som en rastafrisyr efter ett tag vid svarv o fräs?
/Per Eriksson
Skruvar isär och om jag har tur ihop CAT....
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping

smv (trådstartaren)

#18 » 20:02:05, 27-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brukar köra på billiga penslar men de blir snabbt dassiga som du säger. Annars är det grovdammsugaren som får ta det mesta.
smv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:12, 25-11-2018
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Abene VHF-2B, Köping S8S-B, Mattsson & Zetterlund VF600, Blomqvistsvarv, Thörn T2, Rambaudi Stickelslip, AB Formverktyg planslip, Köping BF1

smv (trådstartaren)

#19 » 17:08:09, 29-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åkt på förkylning så fick gå och småskrota lite i verkstaden när övriga familjen åkte iväg några timmar.

Köpte för ett tag sedan ett skåp på Ikea som jag tänkte använda som förvaring för lättare grejer såsom mätverktyg och dylikt. Hade tänkt hänga det ovanför planskivan men hade uppenbarligen mätt fel så det blev en annan placering över arbetsbänken.
Har bara 2,1m i takhöjd så det blev lite tight under det med får försöka komma på något bra att göra med utrymmet där…

Bild

Bild

Passade även på att göra ett ställ för mina ISO30-hållare i anslutning till skåpet. Skönt att slippa ha de ligga och skramla löst i ett fönster.

Bild

Bild

Nu måste jag sätta upp en ny verktygstavla till höger om skåpet för de mest frekvent använda handverktygen bara.

9 personer gillar det här inlägget.
smv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:12, 25-11-2018
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Abene VHF-2B, Köping S8S-B, Mattsson & Zetterlund VF600, Blomqvistsvarv, Thörn T2, Rambaudi Stickelslip, AB Formverktyg planslip, Köping BF1

smv (trådstartaren)

#20 » 20:33:31, 06-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick upp ny verktygstavla. Ganska slimmad på utrustning jämfört med många andra. Gör ett försök med att använda hylsnycklar mer, är inkörd på blocknycklar och L-nycklar för insex men när det blir större insexskruv så blir det ofta ohållbart med L-nycklar. Får väl se om det kommer till användning. Har kvar mitt gamla 1/2'' spärrskaft som jag fick i femtonårsåldern men det är rätt medfaret så får nog börja leta efter ett nytt.
La undan två av mina fyra hammare som hängt framme och har bara kvar en mjuk och en hård av mellanstorlek. Även tängerna fick en rationalisering. Slänger inget men det överblivna får bo i en liten förvaringsback eller i en mobil verktygslåda.
Gällande mejslarna så skulle jag gärna byta ut mot bara Weras orangea serie med slagkappa. Har bara två spårmejslar som jag hittat på loppis men de är så bra att jag aldrig använder några andra. De två plus en liten elektrikerspårmejsel och en PH1 och PH2 skulle förmodligen räcka för mig.

Bild

Började slita isär Mattsson-fräsens bord för att göra rent. Givetvis hade någon vart framme med stora fettsprutan och geggat loss.
Som jag nämnt tidigare så är den ganska illa där an ovanpå bordet men det som fick mig att slå till var skicket på gejdrarna där skavningen är mer eller mindre intakt.

Bild

Var helt fullt med sågspån i stativet och det hade kladdat ihop sig med fettet i smörjkanalerna på alla glidytor men det var inga större problem att få rent. För smörjkanaler så kör jag piprensare, tops och brakecleaner så brukar man få ut det mesta.

Bild
Bild

Gjorde en liten övning med att mäta bordet på planskivan vilket skulle visa sig vara ganska svårt. La det först med toppytan nedåt för att kontrollera parallelliteten mellan toppytan och gejdrarna och få en indikation på planheten på desamma. Lite förvånande så fick jag nästan 8 hundradelar differens mellan högsta och lägsta punkt.

Bild

Jag lurade på om det kunde vara någon skada på ovansidan som bordet "red på" så jag vände och pallade under gejdrarna med passbitar i varje hörn. Det visade sig att ett hörn var betydligt mer slitet och rymde runt fem hundradelar mer än övriga.
Ska försöka mäta vidare och se vad för slutsatser man kan dra men klart är iaf att det inte verkar helt hundra.
Har sedan tidigare samlat på mig lite skavlinjaler av olika form och längd men de behöver alla ses över och skavas om. Planskivan jag har är iaf tillräckligt stor för detta (800x500) så så småningom så kan det nog bli lite skavning...

4 personer gillar det här inlägget.
smv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:12, 25-11-2018
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Abene VHF-2B, Köping S8S-B, Mattsson & Zetterlund VF600, Blomqvistsvarv, Thörn T2, Rambaudi Stickelslip, AB Formverktyg planslip, Köping BF1

Mattias Petterson

#21 » 22:28:57, 06-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur är fräsen att borra med?
Kan den ersätta en pelarborrmaskin?, tänkte på att du hade en sån också.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

smv (trådstartaren)

#22 » 22:51:32, 06-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Hur är fräsen att borra med?
Kan den ersätta en pelarborrmaskin?, tänkte på att du hade en sån också.


Tänker du abenen? Den går rätt fint att borra i och den har ju stabiliteten men det är inte nån vidare känsla på samma sätt som man får med pinol. Borrade 3,6mm med den häromdagen. Maxvarv är bara 1300 men det gick fint ändå.
smv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:12, 25-11-2018
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Abene VHF-2B, Köping S8S-B, Mattsson & Zetterlund VF600, Blomqvistsvarv, Thörn T2, Rambaudi Stickelslip, AB Formverktyg planslip, Köping BF1

Mattias Petterson

#23 » 23:57:20, 06-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slarvläste och blandade ihop din tråd med en annan med en Mattsson & Zetterberg
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

BengtP

#24 » 08:46:50, 07-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att du börjar gå igenom Mattson fräsen, Ser ut som det är läge för mig med ett besök nu när du har den isär. Då kan jag kanske få mäta upp muttern för x-axeln?
Det där att ha lagom med verktyg hängande framme ser ju väldigt städat ut, Jag är ju mer åt andra hållet, men man undrar ibland varför jag tex har 7-8 st 13mm nycklar på tavlan.
BengtP
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:52, 18-08-2018
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Myford S7 Svarv
Mattson&Zetterlund VF600 Fräs
Varator borrmaskin
Jungner US305 Verktygs slip
Deckel SO Stickelslip
Harrison M250
Meteor ME14 Borrslip

smv (trådstartaren)

#25 » 20:24:40, 07-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

BengtP skrev:Kul att du börjar gå igenom Mattson fräsen, Ser ut som det är läge för mig med ett besök nu när du har den isär. Då kan jag kanske få mäta upp muttern för x-axeln?
Det där att ha lagom med verktyg hängande framme ser ju väldigt städat ut, Jag är ju mer åt andra hållet, men man undrar ibland varför jag tex har 7-8 st 13mm nycklar på tavlan.


Självklart får du det. Lär vara isär en stund till med min takt men det är ju inte heller något jättejobb att ta isär...
Ligger lite i startgroparna att beställa digitaler till den också.
smv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:12, 25-11-2018
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Abene VHF-2B, Köping S8S-B, Mattsson & Zetterlund VF600, Blomqvistsvarv, Thörn T2, Rambaudi Stickelslip, AB Formverktyg planslip, Köping BF1

smv (trådstartaren)

#26 » 22:59:55, 16-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vakna forumläsare har kanske noterat att jag startat en projekttråd
Köping S8S-B - En bortglömd svarv
...för en ny svarv som kommit i min väg.

Tänkte försöka hålla isär denna tråden och den andra för läsbarheten och sökbarhetens skull och fokusera på organisationen i verkstaden och mindre projekt här.
Givetvis gör den nya svarven att den ordningen som jag till sist börjat upprätta kommer att flyga med huvudet först ut genom fönstret och att det kommer att stå 1,8 ton gjutjärn mer eller mindre i vägen ett tag framöver.
Logiken i att skaffa en större svarv saknas helt med tanke på hur lite utrymme jag har och att det dessutom är ett objekt som inte är färdigt gör det inte vettigare.
Men det är också en otroligt spännande utmaning som jag ser fram emot.

Jag började omgående strukturera om i verkstaden för att få plats med den och insåg att jag behövde göra mig av med min gamla svarv för att lösa utrymmesfrågan.
Efter några nätters sömn och diskussion med vänner så kom jag fram till att det nog ändå skulle kunna vara att skjuta sig i foten. Bara att kunna putsa av något i Blomqvisten är värt mycket och att kunna tillverka specialskruv o dylikt själv kommer vara ovärderligt.

Lösningen nu är att jag flyttar ut en del av förvaringshyllorna och min arbetsbänk i den gamla delen av verkstaden(med trägolv) och behåller endast verktygstavlan på någon strategisk plats i nya delen.
Därmed försvinner i princip alla horisontella ytor i den nya delen om man bortser från golvet och ärligt talat tror jag inte att det kommer att vara ett så stort problem egentligen då det oftast mest ligger en massa löst jox på arbetsbänken.
Alternativet hade varit att ställa tillbaka svarven i gamla delen men den är betydligt tyngre än arbetsbänken och producerar dessutom(ibland) spånor som inte är något vidare på ett trägolv.

Min planslip hänger lite löst just nu då den fyller minst funktion i verkstaden. Särskilt som verktygsslipen har överlappande funktion och arbetsområde.
Vi får se vad som händer framöver...
Senast redigerad av ja-bond77 17:46:36, 19-02-2023, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: inga url-koder förutom i specialfall!
smv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:12, 25-11-2018
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Abene VHF-2B, Köping S8S-B, Mattsson & Zetterlund VF600, Blomqvistsvarv, Thörn T2, Rambaudi Stickelslip, AB Formverktyg planslip, Köping BF1

PeterR

#27 » 00:01:31, 17-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har ju ganska angenäma problem? Imponerande maskinpark på liten yta i alla fall!
Om Du funderar på att avyttra planslipen kanske jag kan vara spekulant..
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

RoXa

#28 » 01:17:41, 17-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Underhållande tråd :thumme: Imponerande maskinsamling på så kort tid!

Jag har också en miniverkstad med liknande maskinuppsättning, dock med andra fabrikat. Man får plats med mer än man tror efter lite optimerande.
RoXa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:34:29, 16-04-2011
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
Marshall 702 -84
Marshall 804 -86
Same Antares 110 -90
MF 5465 -04
Tröska
New Holland 8050 -84

smv (trådstartaren)

#29 » 10:26:59, 17-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

PeterR skrev:Du har ju ganska angenäma problem? Imponerande maskinpark på liten yta i alla fall!
Om Du funderar på att avyttra planslipen kanske jag kan vara spekulant..


Hehe ja visst är det så.
Ska ta mig en funderare gällande planslipen. Velar fram och tillbaka hela tiden...

RoXa skrev:Underhållande tråd :thumme: Imponerande maskinsamling på så kort tid!

Jag har också en miniverkstad med liknande maskinuppsättning, dock med andra fabrikat. Man får plats med mer än man tror efter lite optimerande.


Tack! :)
Ja, man får släppa idén om att ha en massa ledig golvyta så kommer man långt. Förmodligen hade det blivit trångt även om jag hade 200 kvadratmeter...

2 personer gillar det här inlägget.
smv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:12, 25-11-2018
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Abene VHF-2B, Köping S8S-B, Mattsson & Zetterlund VF600, Blomqvistsvarv, Thörn T2, Rambaudi Stickelslip, AB Formverktyg planslip, Köping BF1

smv (trådstartaren)

#30 » 22:29:47, 18-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha, givetvis dyker det upp lite strul ibland också.

Gjorde lite smådelar till min farsa som håller på med gamla mopeder. En kedjebrytare hade gett upp så fick tillverka lite ersättningsdelar.
Gängorna hade rensats men det satt en härdad pinne i som jag svarvade ut först.
Whitworthgänga 24 gängor per rum och 3/16 så fick bli att slipa snabbstål och dreva om blomqvisten.
Inte direkt missnöjd med min egen insats när jag satte gängningen på första försöket.
Skulle sedan borra ett hål i huvudet(glömde så klart ta bilder längs vägen…) och spände upp i abenen.
Letade upp centrum med kantfinnare och körde dubbhålsborr.
Bytte sedan till vanligt borr och startade. Skumt ljud från motorn så slår av direkt.
Startar igen och samma ljud. En tredje gång och jordfelsbrytaren löser ut.

Så nu har jag lite felsökning att göra. Håller tummarna på att motorn inte är rökt. Misstänker ett fasbortfall i maskinen då svarven gick fint fortfarande.

Här är iaf delen…
Bild
Bild
Lite snöpligt att inte få göra klart och M&Z:n är ju i molekyler…

3 personer gillar det här inlägget.
smv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:12, 25-11-2018
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Abene VHF-2B, Köping S8S-B, Mattsson & Zetterlund VF600, Blomqvistsvarv, Thörn T2, Rambaudi Stickelslip, AB Formverktyg planslip, Köping BF1


Återgå till Min verkstad/Shop tour

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se