Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenMin verkstad/Shop tour

Mats i Myrhults verkstad

9 inlägg • Sida 1 av 1
Verkstäder finns det i alla möjliga former och storlek - diskutera era verkstäder här!

Mats i Myrhult (trådstartaren)

#1 » 17:42:45, 06-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, tänkte visa er lite vad jag har att jobba med. Hittills har jag stått ute i blå hallen vid alla svetsjobb. Det går ganska bra, men det går onödigt mycket gas när man miggar. Å inte är det roligt att svetsa när det regnar.
Nu har jag äntligen röjt undan det mesta bråten lagårn, klätt in ett hörn med plåt. Med viss försiktighet kan man svetsa där. Det som inte är plåtklätt är gistna timmerväggar. :uupps:
De gröna saker som hänger från taket är lite plåtar till min Jonne som jag passat på att lacka upp när jag haft loss dem för annan service.
Som svetsbord använder jag ett sågbord (helt i metall) från en värdelös Jula byggsåg. Funkar bra nu. :grin:
Jag har tänkt utveckla verkstaden lite försiktigt. Jag har gott om plats, men det måste skapas utrymme om ni förstår. :mrgreen:
Kan förresten berätta att den traktor jag köpte i år är den första traktorn på den här gården någonsin, enligt grannarna. Då har det ändå varit någorlunda aktivt jordbruk fram till för några år sedan. Ni kan ju också tänka er hur det varit inrett för att husera och sköta maskiner. :lmao:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.



kimmen

#2 » 19:01:39, 06-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, verkstan verkar vara ljus och rymlig. :thumme:

Jag skulle nog rekommendera att du tog bort all plåt och ersatte den med gipsskivor. En gnista faller nog lätt bakom plåten och jag tror också du kommer att sova bättre efter ett sent svetsarbete :mrgreen:
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Lars B

#3 » 19:30:07, 06-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skönt att få komma in i värmen! Men jag håller nog med föregående talare! Gips!!! Annars kommer du att få det mycket varmare än önskat, ganska fort! Mig-en kan ju med lätthet skicka iväg gnistor 3 ggr storleken på den hörnan... Skulle inte våga svetsa 10 sek där! Vill inte uppfattas som gnällig men det där är inte en vettig plats att repa igång en svets på! Tänker ju bara på din säkerhet...

Var rädd om dig! /Lars

Edit: Lägger upp bilderna så alla slipper ladda den stora PDF:n ovan, hoppas det är ok...

Bild

Bild
Senast redigerad av Lars B 20:20:01, 06-10-2009, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

JD400

#4 » 20:35:20, 06-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska man dessutom vara petig och följa försäkringsbolagets (åtminstone vårt försäkringsbolag) regler så är det 60 minuters motstånd mot brand som gäller!! Då räcker det inte ens med enkelt gips.

Har själv inrett en gammal ladugård till verkstad och för att följa dessa regler har jag gjutna väggar nertill, upp till ca 2 meters höjd. I taket sitter dubbla lager gips med särskilt brandgips innerst mot rummet samt förskjutna skarvar. (Brandgips är för övrigt jäkligt stabilt och tungt! Betydligt svårare att knäcka och äter sågblad på nolltid!)

Som sagt, inte för att gnälla men en olycka kan hända snabbare än man anar. Om man inte har tändskyddande beklädnad och jobbar med heta arbeten på ett sånt här ställe så har försäkringsbolagen regler för det också. Har för mig att det får då bara ske heta arbeten vid tillfälliga reparationer och då ska man ha brandsläckare/vattenhinkar till hands samt att platsen ska hållas under uppsikt minst ett par timmar efter avslutat arbete...

Bild Tillägg efter 30 minut(er):

Återigen, inte för att gnälla, vill bara att det inte händer nå't! :thumme: I övrigt ser det ut som en mysig mekhörna! :thummar:
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

Holger

#5 » 22:02:07, 06-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker det ser mycket trevligt ut! Jag älskar dessa balkar!
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Mats i Myrhult (trådstartaren)

#6 » 22:18:51, 06-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, jag vet att det inte är perfekt. Men plåtarna går ordentligt omlott. Eftersom jag är medveten om riskerna så styr jag svetssprut mot mig själv (skinnförkläde och 100% bomullskläder).
Jag svetsar inte sent, efterkollar ett par gånger.
Dessutom kör jag rondell utomhus. Har sett värre brandtillbud pga rondell än efter svets.
Just nu är det för lågt i tak för att få in stora fordon. Ska så småningom riva bort höloftet, höja innertaket och sätta in portar. Då ska jag göra det hela mer permanent. Nu är det mest för att kunna svetsa om man måste, men inte kan vara utomhus.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Lars B

#7 » 22:28:01, 06-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det är inte kul att behöva låta negativ när någon visar upp en ny mekhörna! Precis som du säger så är rondell en värre bov men om du får en droppe smälta som går i golvet så gnistrar det ju i vida bågar! Ser bara det hängande ladugårdsbosset bredvid plåtarna och min brandskyddsutbildning skapar rysningar längs ryggraden... Men var du försiktig och kanske duscha med vatten om du måste svetsa så...
Lycka till med verkstadsprojektet!

/Lars :rock_on:
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

Mats i Myrhult (trådstartaren)

#8 » 11:39:43, 07-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, det är bra att ni påpekar riskerna. Jag har hört talas om folk som tjänat på att deras byggnader brunnit ner. Men jag har aldrig träffat någon som i verkliga livet tjänat på det. Även om det är fullförsäkrat och försäkringsbolagen betalar ut generöst enligt värderingsmodell så finns det oftast betydande värden som inte kan värderas eller inte ska tas med. De grejorna är för alltid borta och ofta saknade. :sad:
Jag har tidigare svetsat på sågverk, så jag brukar vara försiktig. Det kändes som om jag var mer försiktig som inhyrd än de som var fast anställda på sågen.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Lars B

#9 » 11:42:26, 07-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:Jag har tidigare svetsat på sågverk, så jag brukar vara försiktig.


Nu känner jag mig lugnare! Även om du hade fina svetsar så visste jag inte riktigt hur mycket erfarenhet du hade! :thumme:
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22


Återgå till Min verkstad/Shop tour

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se