Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenMin verkstad/Shop tour

Hur högt vågar man mura med 9 cm lecablock

3 inlägg • Sida 1 av 1
Verkstäder finns det i alla möjliga former och storlek - diskutera era verkstäder här!

roger.larsson81 (trådstartaren)

#1 » 12:49:50, 04-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Funderar på att mura innerväggar i min verkstad med 9 cm lecablock, men hur högt vågar man mura med 9 cm leckablock?
Jag har 2,75m i takhöjd och är orolig att det blir rangligt, kanske skall mura med 15 cm lecablock istället.
Har även funderingar på att isolera ytterväggarna som är murade med 19 cm leckblock, genom att spruta på sprayisolering av polyurretan på insidan och sedan mura med 9 eller 15cm lecablock vad tror ni om detta?
roger.larsson81
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:10, 06-06-2011
Sverige



Fredrik_

#2 » 13:59:59, 04-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du följer de rekommendationer om armering mm som finns på leca's hemsida borde en innervägg stå kvar.
Men klart att den inte tål att köras mot..

Lecan isolerar i sig, hur mycket du vill ha kontra uppvärmningskostnad är väl en smaksak..
Regla upp innanför +mineralull +skivor är en annan lösning med andra kostnader!
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

161A

#3 » 11:35:32, 05-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har murat många innerväggar med 9 cm leca upptill 2,70 m högt, jag ser inga problem i det, om det inte ska vara någon onormal belastning på väggen. Som tidigare sagts följ armerings råden som finns. Du kan ju om det finns plats utåt mura pelare mitt på väggen med 15 cm leca 1,5 eller 2 block. Jag hade varit väldigt försiktig med att spruta isolering mellan väggarna, med tanke på vent och fukt. Bättre med luftspalt som du kan ventilera. Tillägger att jag inte är byggnadsexpert men det har fungerat för mig.
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse


Återgå till Min verkstad/Shop tour

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se