Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenMin verkstad/Shop tour

Min verkstad

9 inlägg • Sida 1 av 1
Verkstäder finns det i alla möjliga former och storlek - diskutera era verkstäder här!

*pettson* (trådstartaren)

#1 » 00:11:42, 21-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

När vi köpte gården ingick ett kallstall byggt 2005 på 10x12 meter. Det blev en del att fundera på med stallets konstruktion. Det var ett modulstall.
Efter mycket tänkande blev det att sätta igång och göra det till en vinterbonad verkstad istället, det blev några timmars slit och några ändringar så att säga, bärigheten på konstruktionen som var liknade.. ska vi vara fina och säga.. Skit? Så där har byggts lite extra stöttning.
Där håller jag till på min fritid, där är min lilla oas.
Tyvärr finns inte någon svarv eller fräs eller några fina metallbearbetningsverktyg. Jag är ju mekaniker så.. tja pengarna går ju till en annan typ av verktyg. :dancing_geek:
Jag ska komplettera det här kollaget med några nutida bilder i verkstan. Nu när saker är på sin rätta plats och verkstan har hunnit nyttjas många många timmar.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Bild
Bild
Bild
Bild

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Bild
Sista bilden då.. Det är kompressorrummet.
Bild

14 personer gillar det här inlägget.
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge



magloman

#2 » 10:19:16, 21-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket fint o trevligt! :thumme:

Är inte alls avundsjuk på din billyft, nädå! :vissla: :mrgreen:

Såga nåra volvo toppar på nån bild, vad blir det med dom?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Holger

#3 » 10:43:06, 21-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Woah! Snyggt!
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

MN

#4 » 11:37:28, 21-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skön bild med gräsklipparen på lyften :-)

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

*pettson* (trådstartaren)

#5 » 12:19:03, 21-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

*bockar och bugar..
Lyften är en *kinalyft.. kostade 14500kr totalt. Helhydralik. Valde manuella spärrar då jag inte har nån brådska att få ur spärrarna. Jag kan dra i två handtag för att få ner en bil.

Topparna hade jag renoverat för att ha på hyllan när det dyker in jobb. Snälla toppar att jobba med.
Stigan behöver lite tlc för att orka lida som den gör med mej. Skönt att lyfta den och jobba ibland.
Vad som syns dåligt var att jag aldrig monterade vattenburen värme i verkstan. Jag monterade en panasonic vämepump istället. Har fungerat över förväntan bra. Ställt den på 10grader underhållsvärme och den höll då 8 grader inne i hallen och 6 grader vid dörren. Trots 18minus ute.

Det som är skillnad på bilderna idag är en svetsbänk är utbytt. Tryckluften har fått en bra dragning med en stor kompressor i kompressor rummet. Där återfinns även däckställ. Bilden där stigan står i sitt bås visar utrymmet som är dedikerat till stigan med klippbord samt till snöslungan. Har även motorsågarna, röjsågen och alla tillbehör där. På så sätt är allt samlat. Förrådsutrymmet är med ställ för skruv och muttrar osv. Samt en bänk för oljor och spolarvätskor (sommar och vinter). Kontoret är ju.. tja kontor med dator och diverse program för dokumentation och manualer. Har även en del nya reservdelar där.
Det jag önskar är att marken var jämnare runt verkstan. Skulle vilja bygga nån form av vindskydd till skogsmonstret. Men marken tillåter inte det utan en massa markfyll jag inte har..

1 person gillar det här inlägget.
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge

Klas Kraft

#6 » 12:40:05, 21-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt jobbat! blir svettig vid tanken hur många timmar du måste ha lagt... :buga:
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar
Användarvisningsbild
Klas Kraft
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:42, 29-07-2010
Ort: Kalmar
Maskintyp: Lastbil
Maskin: GEHL AL 340, BM 400, FIAT 30/70

magloman

#7 » 13:05:16, 21-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns ju en site där du kan skriva in att du kan ta emot fyllnadsmassor. Har du tur kostar det inte många kronor

www.massabyte.se
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

dea

#8 » 13:07:03, 21-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser bra ut, går ju att använda ett häststall till något vettigt med :lmao:

1 person gillar det här inlägget.
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

*pettson* (trådstartaren)

#9 » 15:25:30, 21-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klas Kraft skrev:Snyggt jobbat! blir svettig vid tanken hur många timmar du måste ha lagt... :buga:

Ja några timmar har det tagit och som alltid blir det egentligen aldrig färdigt. Det som tog mest tid egentligen är att inga reglar fanns i väggarna. Det var 45mm plankväggar bara. Så för att kunna isolera så blev det till att regla upp. Då kom frågan.. hur fäster man reglar i en vägg som redan står? Svaret är att man får rita in varenda regen på insidan och borra hål. Sen får man ta i mitt fall 150mm skruv, 4st per regel och dra in utifrån. Det sorterar enkelt bort dåliga skruvdragare. Köpte en av dom värre makita maskinerna och insåg att man kan dra ungefär 100 sådana skruvar på ett 3ah batteri. Att maskinen mår mycket bättre än dina handleder. Det gick åt ungefär 4500skruv att regla ut med.. Men jag ångrar inget mer än att jag skulle låtit flytspackla golvet. För jag ska ha klinker där. Det bara är så..
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge


Återgå till Min verkstad/Shop tour

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se