Fick tipset att kolla med trafikverkets arkiv i Borlänge, den kan finnas i någon gammal inventarieförteckning. Med tanke på att Sonesson-skylten satt ovanpå VoV-skylten kan man gissa att Sonesson köpt den från VoV och sålt vidare.
Ikväll har jag börjat att pillra lite mer med den. Förvånansvärt glappfri och efter en dusch WD-40 rör sig allt fint och lätt. Många lustiga finesser, till exempel så finns det förutom de fyra remväxlarna en lågväxel som manövreras med en
axel som läggs an med en excenter. I pelaren löper en kedja som förbinder en
motvikt eller
fjäder med pinolen för dess återgång. Matning sköts antingen med
spak,
ratt, eller helt automatiskt med remdrift och nedväxling från huvudaxeln.
Det enda som är trasigt är skruvstycket som är spräckt, men lite pyssel i fräsen och kipphyveln så borde det gå att göra en ny del, alternativt svetsa/hårdlöda.
Planen nu är väl att rengöra och måla, men frågan är vilken färg? Den ser ut att ha varit grå i sitt tidigare liv så eventuellt kan burkarna med grållegrå komma till användning. Grållegrått som huvudfärg och mörkblå hammarlack på detaljer som
kugghjul och remskivecentrum, eventuellt signalrött i t-spåren, vad tycks om det?