Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenMin verkstad/Shop tour

PerJohanssons verkstad + medlemspresentation.

149 inlägg • Sida 1 av 10
Verkstäder finns det i alla möjliga former och storlek - diskutera era verkstäder här!

PerJohansson (trådstartaren)

#1 » 17:10:28, 21-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har tänkt att i den här tråden berätta lite om mig själv och min verkstad, det borde kanske var två separata trådar, men vi kör så här.

Kan börja med en liten presentation av mig själv då, jag har ju skrivit lite här och där på forumet ett tag men aldrig riktigt presenterat mig.

Jag heter Ju då Per Johansson, 25 år gammal och bor i Fageråsen, en liten by utanför Molkom som ligger mellan Karlstad och Filipstad i värmland. Är uppvuxen på Hammarö som ligger lite söder om Karlstad och bodde där tills jag var 23. Hann även med att jobba en liten sväng på Kartongbruket i Skoghall.

Jag har gått tekniskt gymnasium och sen en påbyggnadsutbildning på 1½ år med inriktning maskinkonstruktion.

Nu jobbar jag sen 2006 på en del av sveriges största leverantör av gasskurna och maskinbearbetade stålkomponenter. Började med tre år i fleroperationsmaskinerna, sen kom lågkonjunkturen och uppsägningar gjorde att behov skapades i skärmaskinerna så jag valde att flytta dit för att få lära mig lite mer.

Jag har alltid varit inresserad av teknik och att jobba praktiskt, dock vill jag gärna veta i teorin vad jag håller på med. Det funkar ganska bra för mig då jag gärna håller på med problemlösning och konstruktion av olika slag. Har nytta av det såväl hemma där jag håller på och mekar med gamla bilar och renoverar mitt gamla torp från 1870-talet som på jobbet där jag ofta får ta hand om lite mer avancerade jobb och trilskande maskiner.

Jag äger en hög med gamla fordon och maskiner, bland annat en gammal Grålle som jag har lackerat om och håller på och bygger en frontlastare till, och även en hög med gamla vw. Jag har en bubbla från -63 i patinerat skick (har stått i en lada mellan 1971 och 2007 och inte tvättats efter det:)) och en passat 75 i fint originalskick så när som på en uppsättning 15"-fälgar.
Gården fylls även med andra gamla folkvagnsobjekt.

Drömmen är att bygga en verkstad där jag kan meka med mina bilar och svetsa mina hembyggda traktorredskap och liknande. Jag börjar tröttna lite på att ligga ute på backen och skruva, och på vintern blir det knappt nån aktivitet mer än att stå ute i snön och lappa ihop snöbladet som brukar gå sönder...

Då jag varken har tiden eller pengarna till detta för tillfället (husrenovering var inte gratis upptäckte jag...) och längtan efter att i alla fall ha lite ordning på verktygen och kanske ha nån bänk att göra småpyssel på så började jag bygga mig en liten verkstad/hobbyrum i mitt lilla uthus.

Mer info om det kommer i nästa inlägg, ska lägga in lite bilder först. Återkommer strax! :)

Bild Tillägg efter 34 minut(er):

Här kommer lite bilder och info om min verkstad då.
Jag började i slutet av förra sommaren att gräva ur inne i ladan och regla upp en ny stomme inuti den gamla. Totalt grävde jag ur 3-4 kubik med sand för att få ett utrymme på 40 cm mellan bjälklaget och marken. Jag har tvärr inga bilder på själva byggandet men kan dock bjuda på en del på det (halv)färdiga resultatet.

Jag reglade som sagt upp en stomme innanför den gamla, detta gjordes med 145*45 som fylldes med isolering och sen bröt jag bort den gamla panelen och isolerade originalstommen utifrån. I taket gjorde jag fackverk av 45*95 för att få plats med ordentligt med isolering.
Resultatet blev att väggarna på kortsidorna har 145 mm isolering (kom inte åt dom utifrån då dom sitter mot andra väggar inuti ladan), ytterväggarna har 145+170mm isolering = 315mm och 500mm i taket. Om man är en person därinne så behövs ingen extra värme för att hålla normal rumstemperatur större delen av året (vintern behövs lite värmetillskott), rummet är ca 25 kvadratmeter.

Här kommer lite bilder:

Ladan utifrån:
Bild

Ställningen står där för att jag håller på och lägger om taket.
Bild

Känsliga läsare ska sluta titta här, för nu kommer bilder på oredan inne. :)

Den välkomnande vyn man möts av när man kommer in:
Bild

Funderarhörnan med bäddsoffa och tv (soffan är under isoleringen:) ), skåpet på väggen innehåller en kvarting grönsteds VSOP:
Bild

Lite modellbyggsatser, bilbana och en massa teknisk litteratur:
Bild

Pelarborrmaskin och i förgrunden min finmotor, en Landeliusbyggd 1680cc typ1:
Bild

Diverse spik och skruv, LP-samlingen, verktygslådor, och överst mina NOS-delar - mestadels till Passaten:
Bild

Sambons hörna för smyckestillverkning:
Bild

Trägolvet (under alla grejer) är lagt av råspont med en hyvlade sidan uppåt och lackat med parkettlack. Nackdelen med hyvlade sidan uppåt är att det blir en liten glipa på 1-2mm mellan brädorna:
Bild

Gamla elcentralen kompletterad med jordfelsbrytare, och poppanläggningen - självklart med vinylsvarv:
Bild

Det blir djup fönstersmyg med så mycket isolering i väggarna:
Bild

Här ska det bli lödningshörna (det är ett bord med eldfast tegel på under alla grejer). Ovanför bordet tänkte jag bygga en låda med lyse och ett par fläktar till utsug i:
Bild

Hyllkonsoler utskurna ur 35mm-plåt:
Bild

Ritapparat för att få förstklassiga ritningar på hemsmidet :) :
Bild


Det var allt för stunden, men det kommer mer bilder på förvandlingen från oreda till hobbyverkstad om ni vill se.

7 personer gillar det här inlägget.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55



johan.eriksson

#2 » 19:16:30, 21-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Välkommen till maskinisten :wave:
Tänk på att ett stökigt skrivbord tyder på en stökig hjärna, så hellre stökigt än tomt :mrgreen:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

bearclow

#3 » 19:44:51, 21-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

En väldigt fin lokal för det mindre mekandet, tänk om man fick tummen ur och sågade ned oljatanken i källaren så man får en bra mekarhörna i värmen.
Har haft: BM 650, BM 10.
Användarvisningsbild
bearclow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:04, 31-12-2007
Ort: Hoting
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 650
Kawasaki KLF

Robban_C

#4 » 21:11:11, 21-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt underbar verkstad med modellbyggsatser, bilbana och vinylspelare! Kan det bli bättre? :grin:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

AntonNormark

#5 » 13:12:22, 22-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fin verkstad!.. Sen verkar du ha ett sunt intresse oxå, baserat på baypickisen man ser och 1680:in :cool:
Den som spar,han har... Men inte så roligt :D
Användarvisningsbild
AntonNormark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:17, 06-11-2006
Ort: Skellefteå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: L60F

PerJohansson (trådstartaren)

#6 » 17:58:56, 22-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla positiva kommentarer! :)

Robban: Det skulle ju va om man fick in ett kylskåp med pilsner också... :)

Anton: Pysslar du också med folkvagnar?

Här kommer dagens update:
Har gjort ett städningsryck idag med, så nu börjar det se riktigt trevligt ut. Har även satt upp små klisterlappar där det står innehållet på alla lådor så man slipper dra ut dom om man letar efter nåt. Jag vet inte om jag börjar bli gammal eller vad det är som gör att jag börjar uppskatta lite ordning... :)

Lite bilder kanske nån vill se...?

Plockat ordning på lite färgburkar:
Bild

Har även avtäckt lödbordet, tanken är att golvet ska få ett lager gipsskiva med en galvad plåt över för att minska brandrisken om man skulle tappa nåt:
Bild

Lite svetsmaterial:
Bild

Hittade en rolig universalnyckel från förr i tiden. Ska spänna mellan 13-19mm, köpt i ett galonfodral på loppis för 15 spänn tillsammans med en tång och tre fasta nycklar. Förmodligen till någon gammal bil eller nåt:
Bild

Jag får ju inte in bilen här, så nåt måste man ju ha för att få stämningen att infinna sig:
Bild

Jag hittade till och med golvet under allting, jag hade ett svagt minne av att det var så här det såg ut:
Bild

Det var allt för nu, mer bilder kommer efterhand om intresse finns.

2 personer gillar det här inlägget.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

Robban_C

#7 » 18:04:53, 22-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

PerJohansson skrev:... Robban: Det skulle ju va om man fick in ett kylskåp med pilsner också... :) ...

Denna måste väl ändå kunna få plats nånstans?
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluft ... lvarmebox/
:mrgreen:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Mats i Myrhult

#8 » 08:28:49, 23-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt jobbat Per!
Din jädra lyxlirare :mrgreen: skära ur hyllkonsoler i 35mm plåt! En annan brukar få svetsa ihop av plattjärn. Dagens bortskämda ungdom, mummel, mumel grm..... :grin:
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Holger

#9 » 08:37:37, 23-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fin tråd! Fin verkstad! Tack Per! :grin:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

AntonNormark

#10 » 19:22:49, 23-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

PerJohansson skrev:Anton: Pysslar du också med folkvagnar?


Japp, har en T1 1500lim -67 som projekt, den har sänkframvagn och en del roliga tillbehör.. tanken var väl att en 1600 med masserade toppar och nån busigare kam skulle få plats i pannrummet, men har inte hittat nåt ämne..

Det är egentligen kompisens förtjänst att jag håller på med vw, han har ett 30tal, blandat mellan tidiga och sena bayar, ett par oval och splittbubblor -50->, nån splitpickis, splitpanel och div skogsvrak...


//Anton
Senast redigerad av AntonNormark 19:24:20, 23-08-2010, redigerad totalt 1 gång.
Den som spar,han har... Men inte så roligt :D
Användarvisningsbild
AntonNormark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:17, 06-11-2006
Ort: Skellefteå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: L60F

PerJohansson (trådstartaren)

#11 » 00:23:39, 24-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kompisen heter möjligtvis inte Danne? I så fall var han förbi här förra veckan...
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

AntonNormark

#12 » 18:58:41, 24-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

PerJohansson skrev:Kompisen heter möjligtvis inte Danne? I så fall var han förbi här förra veckan...


Haha, bingo....
Den som spar,han har... Men inte så roligt :D
Användarvisningsbild
AntonNormark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:17, 06-11-2006
Ort: Skellefteå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: L60F

MathiasP

#13 » 17:03:29, 27-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skit snygga hyllkonsoler! Så ska det se ut....
Hymas TM9 -84
IH Farmall 966 -73
BM 400 Buster
MathiasP
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:02:34, 13-04-2008
Ort: Arbrå
Maskintyp: Traktor

PerJohansson (trådstartaren)

#14 » 18:52:07, 27-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, jag tycker det är kul när man kan göra saker själv, och så blir det ju nåt som ingen annan har. :)
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

Pekka K

#15 » 12:06:41, 22-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trevlig verkstad och en vw tok hehe själv har jag en bubbla 65a som är helrenoverad av mig med en massa godis och en 100% orginal golf ls 75a i bra skick,

Jag håller även på med veteranlastbilar 3st :smile:
Pekka K
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:30, 21-01-2011
Ort: Vara
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania Vabis veteraner


Återgå till Min verkstad/Shop tour

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se