Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenMin verkstad/Shop tour

Jag får väl ha en sån här tråd jag med...

77 inlägg • Sida 5 av 6
Verkstäder finns det i alla möjliga former och storlek - diskutera era verkstäder här!

Sparkz (trådstartaren)

#61 » 22:04:27, 26-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svetsbord.
"Jag ska köra ett fräsbord till skroten, eller vill du ha't?" Dum fråga, ja tack! Jag har använt det lite, liggande på en trave lastpallar, men nu var det dags att bygga ben. Många sätter hjul på saker i verkstan, men har man en palljagare tycker jag det är vansinne. Tvärbalkar på lagom höjd så blir det flyttbart, men ändå stabilt när det står still. Före-bild som är en efter-bild, men den enda jag hade på översidan:
Bild

Vände klumpen och kapade till fyra ben.
Bild
Det fanns gängade hål färdiga, så lite 150x10-plattjärn blir fästplattor. När det ändå är uppe i fräsen, varför inte göra ett spår som rören passar i? Nästan inga vibrationer alls i Taiwanesen. Hrmm... :vissla:
Bild
Och när vi ändå är inne på det spåret, fräsa radie på tvärbalkarna så de passar benen. I storfräsarn den här gången, inga vibrationer.
Bild
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något

9 personer gillar det här inlägget.
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Sparkz (trådstartaren)

#62 » 22:27:22, 26-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan tyckas överdrivet med fräsningen, men vad jag hade igen det! Hängde upp tvärbalkarna i magnetvinklar och drog ett spännband runt alltihop. Kryssmätte mellan benen och det skiljde 2 mm. En liten dutt med gummiklubban så var det perfekt, bara att börja svetsa.
Bild
Bild
Vässade brödkniven och skivade upp lite limpa
Bild
Hyfsat till utsidan och gängat M20 för maskinfötter.
Bild
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något

14 personer gillar det här inlägget.
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

tortap

#63 » 22:30:32, 26-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jäklar vad fint bord!

1 person gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Sparkz (trådstartaren)

#64 » 22:48:16, 26-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Maskinfötter får bli nån gång när jag har tid... Nu blir det skruv så länge
Bild
Så, bordet upp och(bult)skallarna ner!
Bild

Det hade väl varit bra om benen hade suttit lite längre ut, men som bordet såg ut på undersidan blev det så här. Nu ska det bara i lite sträckmetall i botten så man kan förvara lite "bra att ha" där. Kanske en hållare för tvingar och svetstänger. Men jag fick tag i lite gammal butiksinredning, syns i bakgrunden, så mycket förvaring är klar.

Det enda jag har att klaga på är den breda kanten runt själva bordet. Det gör det svårt att använda tvingar. Men man ska inte klaga på gratis. Och spännjärnen till stora fräsen passar, syns också i bakgrunden till höger.
Gratis förresten, jag fick ju köpa 150x10 plattjärn och 40x60-profil. Skär i hjärtat på en snålvarg :???:
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något

14 personer gillar det här inlägget.
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Mike.Erlandsson

#65 » 00:50:36, 02-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, har läst igenom din tråd!
Fin verkstad du fått ihop!
Har du tröttnat på att hålla på eller bara inte postat på länge?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mike.Erlandsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:27:42, 04-01-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas/Atila 1302D

Sparkz (trådstartaren)

#66 » 22:32:49, 30-04-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag borde väl kolla igenom mina bilder och fortsätta lite... Varför har dygnet bara 24 timmar?
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något

2 personer gillar det här inlägget.
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

magirus

#67 » 00:56:46, 01-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sparkz skrev: Varför har dygnet bara 24 timmar?


Well, de ä för att de int gick få in fler i klockorna :mrgreen:
Men om man med kamrats hjälp intager en större mängd Spiritousa Amiralis och ser till att ha nått yrseln vid ca 0100 samt fortsätter att spä på yrseln kommer man att finna att timmarna mellan 01 o 05 bara försvinner! :uupps: :myzsko: Har ännu inte lyckats klura ut vars dom tar vägen :klia:

:back_to:

4 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

texas5020

#68 » 07:54:03, 01-05-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

:mrgreen: :skratta3:
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Hanomag B8 B lastmaskin
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Volvo Titan 49508 -64, Foco kran och 3 vägstipp
Husqvarna Rider
m.m...

Sparkz (trådstartaren)

#69 » 21:43:37, 22-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ju sen länge insett att jag be.. hrmm... villhöver en kipphyvel. Det var lite prat om en för länge sen, men det blev inget av med det då. Nu när jag var ute och åkte i dom trakterna fick jag se gubben, och tänkte att jag får väl stanna till och prata lite. Nästan med en gång kom frågan om jag ville köpa en svarv. Det var ju en bra inledning till att fråga om kipphyveln, och jo, den fanns kvar, men svarven...
Det blev tydligt att svarven skulle bort för att göra plats för annat, så allt eller inget.

Så... det blev trångt:

Bild


Lite smörjning på hyveln så fungerade den. Kopplingen ville inte riktigt koppla ur ibland. Det fanns inget som hindrade remskivan med trumma att vandra inåt på axeln, så jag svarvade en mässingsbricka och la mellan.

Bild
Bild

Svarven då? Vad ska jag med liket till? Får väl prova lite...
Bild

Växellådan... hörs. Tydligt. Där försvann ju fördelen med en gammal remdriven svarv som knappt hörs när den går.
Man skulle ju kunna byta lager i den och se om det blir bättre. :klia:
Eller så skulle man ju kunna bygga bort lådan helt och hållet med en frekvensare i stället. hmm...

Jag fick matningen att fungera, men det som inte går trögt det glappar i stället. Kil till veven på tvärmatningen saknas, så någon har petat i en poppnitpinne i stället. Den var ju bekväm att ha där.
Spaken till halvmuttern verkar behöva en returfjäder.
Man skulle ju kunna ta isär förklädet och svarva lite nya bussningar... :klia:
Bild

Man skulle ju kunna... :ohnej:

Bild

Fortsättning följer väl antar jag, om jag inte tar mitt förnuft till fånga och inser att jag inte behöver fler projekt.
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något

6 personer gillar det här inlägget.
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Mike.Erlandsson

#70 » 21:56:42, 22-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Härlig tråd!
Måste nog med skaffa en dagbok här!

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Mike.Erlandsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 02:27:42, 04-01-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas/Atila 1302D

Sparkz (trådstartaren)

#71 » 07:57:57, 23-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Mike!

Sen var ju frågan om någon känner igen svarven? Jag har inte hittat någonting mer än resterna av en dekal fram på spindeldockan:

Bild

Skruvarna har whitworth-gängor, alla kugghjul har metrisk modul, och kopplingen till längdmatningen är samma typ som Örnen. Så det känns som en gammal svensk. Men alla större tillverkare hade ju med företagsloggan i gjutformen rätt tidigt.
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Sparkz (trådstartaren)

#72 » 22:53:49, 23-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hela svarven är smord med fett. Mycket fett. Men men, se det positivt, någon har ju i alla fall tänkt på smörjning! Jag har lagt flera timmar i tvätten, och det är inte klart än...
Bild
Längdmatningen har en konkoppling, som på Örn som sagt. Axeln glappade en del, så jag fick riktat upp det i svarven och tagit ner axeln från 32 mm (1-1/4"?) till 31. Det satt bussningar i struten. Vet inte om det är en tidigare reparation eller original. Kan mycket väl ha gått direkt i gjutjärnet från början. Anyway, utvändigt var bussningarna 38,nånting. Så begagnade 30*40 bussningar från skrotbingen på jobbet gick fint att svarva till.
Till den lilla axeln igenom var bussningarna 16*22, och det hade jag också liggande som passade direkt i. Kalla mig skrotsamlare, men det kommer ju till användning!

Sen satte jag axeln på andra hållet och svarvade bort en liten kant i konan. Körde in kopplingen med ventilslippasta, och nu känns den riktigt bra.

Bild
Bild
Bild

Den inre axeln sticker upp ett par mushår ovanför den yttre. Tanken är väl att det ska hålla kopplingen urkopplad när man skruvar ner ratten.
Bild

Och det hade väl funkat om botten var plan.
Bild

Så svarva rent i botten:

Bild

Jag vill ju ha det här så tajt som möjligt, alltså liten vridning mellan in- och urkopplad. Men så inser jag att gängan är så sliten att det går över ett halt varv bara till glappet i den. Och så ska muttern längst ut justeras in tajt utan att det går trögt.

Så det blev en ny:

Bild

Med en liten uppdatering:

Bild

Nu kan jag dra muttern stumt mot innerbanan, och det snurrar ändå med minimalt glapp. Nere på ett kvartsvarv mellan in- och urkopplad.
Så en punkt avbockad på listan! Men det är många kvar... :laes_detta:
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något

10 personer gillar det här inlägget.
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Mattias Petterson

#73 » 10:03:44, 24-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur är prismat på svarven?, ser bra ut på bilderna
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Sparkz (trådstartaren)

#74 » 20:04:00, 24-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte så illa! Naturligtvis finns det slitage, den bör väl var runt 100 år gammal. Men det satt filtavstrykare på släden, och det har nog gjort nytta. Och annars hade jag nog inte gått vidare med det här.

Tvärsliden har jag inte inspekterat så noga än, men den behöver nog skavas in lite. Det har jag aldrig gjort, så det är väl bara att lära sig.
Bild
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något

1 person gillar det här inlägget.
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Sparkz (trådstartaren)

#75 » 20:35:14, 24-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tvärmatningen då.
Flankspelet där gillar jag inte riktigt.

Bild

Den här axeln ska vrida in drevet mot det stora hjulet, och drevet på skruven till tvärmatningen. Hålet var lite stort så det fick sig en bussning. Det finns ju ett par hyvlade ytor och pinnarna var bara att rycka ur, så inga problem att få upp det på fräsbordet och svarva ur. Inga bilder på det tyvärr. Det var väl mest för att få lite distinkt känsla i reglaget, jag gillar inte när det känns sladdrigt.

Bild

Spåret i armen var den största orsaken till glappet. Originalmetoden för justering verka ha varit att kallsmida in lite material där. Förstår inte hur folk tänkte för 100 år sen, varför tog man inte bara TIGen och byggde upp det lite? :screwy:

Bild
Bild

Det blev klart bättre. Det kanske blir en ny bussning i drevet också, det är lite glapp där. Och ev. ett stopp när man kopplar ur, det är onödigt långt mellan ändlägena.
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något

4 personer gillar det här inlägget.
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Min verkstad/Shop tour

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se