Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenMin verkstad/Shop tour

Jag får väl ha en sån här tråd jag med...

77 inlägg • Sida 3 av 6
Verkstäder finns det i alla möjliga former och storlek - diskutera era verkstäder här!

Sparkz (trådstartaren)

#31 » 15:45:34, 30-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sen går vi vidare med borrslipen. Jag blev ju inte kompis med kinajiggen, så jag började fundera lite.

Ett par spår är ett perfekt jobb för horisontalfräsen. Jag fick lite vibrationer, men bara att hålla något tungt mot bommen fungerar fantastiskt ibland.
Bild
Bild


Jag hade gärna kört v-spåret i horisontalaren också, men 90º-gradersfräsen jag har är för liten. Så det fick bli TOS och pinnfräs, spåren gjorde uppspänningen möjlig:

Bild

Tanken är att göra nån slags bygel som det brukar vara på v-block. I brist på rundmatningsbord blir den nog mer kantig, men typ så:
Bild
Originalets URL: http://i01.i.aliimg.com/photo/v0/51547731/Tpye_A_V_Block_with_Clamp_Set.jpg
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något

2 personer gillar det här inlägget.
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Sparkz (trådstartaren)

#32 » 16:07:27, 30-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man skulle ju sätta sig med något CAD-program och skissa lite, men det brukar sluta i frustration för min del. Så jag belastar hjärnan ännu mer med att hålla massa mått och vinklar i skallen i stället. :klia: :ohnej:

Så kladd i stället för CAD, rita lite på biten. Det här blir sidoförflyttningen av borret. Varför inte göra den åt båda hållen så jag kan slipa vänsterborr också? Var inne på laxspår först, men har ingen lämplig fräs så det blir en kil.
Bild
Bild
Bild
Bild

Gänghål och kilspår är kvar att göra i rännan, men jag behöver veta var axeln hamnar först. Så nästa bit är något som motsvarar den här:

Bild
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något

2 personer gillar det här inlägget.
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Grisen

#33 » 16:41:15, 30-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skärvätska eller Kär vätska? :smile:
Bild
större problem - större hammare

4 personer gillar det här inlägget.
Grisen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:20:32, 10-02-2013
Ort: Pedersöre
Suomi Finland (svenska)

Sparkz (trådstartaren)

#34 » 17:09:45, 30-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sprit är bra när man gängar aluminium, men jag använder nog hellre billigare alternativ i så fall. Så mera kär vätska, ja. Skär och kär låter väl mer lika på österbottninska... Morsan är från trakterna, Ådalen. Kom till sverige nån gång på 50-talet.

Bild
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något

3 personer gillar det här inlägget.
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Grisen

#35 » 17:49:58, 30-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sparkz skrev:Sprit är bra när man gängar aluminium, men jag använder nog hellre billigare alternativ i så fall. Så mera kär vätska, ja. Skär och kär låter väl mer lika på österbottninska... Morsan är från trakterna, Ådalen. Kom till sverige nån gång på 50-talet.

Bild

Purmo?
större problem - större hammare
Grisen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:20:32, 10-02-2013
Ort: Pedersöre
Suomi Finland (svenska)

Sparkz (trådstartaren)

#36 » 17:56:09, 30-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag känner igen både Purmo och Pedersöre, men vet inte mer. Var där och hälsade på lite släkt en gång, men det var på 80-talet...
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något

2 personer gillar det här inlägget.
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Sparkz (trådstartaren)

#37 » 22:19:41, 06-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var var vi? Det kom ett haveri i vägen: http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=204&t=207571

Jaja, om det inte går att slipa borr med skiten så blir det ju i alla fall rätt snyggt:

Bild

Gjorde en bottendel lite snabbt, för nu var jag sugen på att provslipa. Vinkeljärnet med fräst spår fanns i skrotlådan, och den rostiga biten som är färdig är alltid bättre än den man blanka man måste tillverka. :vissla: Det är faktiskt första versionen av anhållet till slipmaskinen i bakgrunden.
Hittade en bit brons (tror jag, gul och hård) till bussning, och en stump cromax till axel. Ett par M10 av 12.9-kvalitet, man måste ju kunna dra fast foten ordentligt, eller hur Loke? :mrgreen:
Kör med 8x8-stång så jag kan låna borrstoppet från kinajiggen. Ska också göras om sen, höjden stämmer inte.

Bild

Som synes är vinkeln på foten också justerbar, det avgör vinkeln på konen man slipar efter. Alltså kan jag inte göra en skala för vinkeln på den övre delen. Enkelt löst med en kinavinkelmätarmojäng, kalibrera mot bottenplattan och smacka på den på jiggen. Aj, jag är en halv grad fel...

Bild

Jag har provslipat lite olika storlekar på borr utan styrplåt och fastspänning, och det verkar fungera! Det känns att den styr borret, medan kinajiggen känns som en hjälp att hålla vinkeln när man handslipar sitt borr. Det verkar stämma rätt bra med borret en borrdiameter utanför axeln, och lite mer sidoförflyttning på större borr. Man får väl prova sig fram och göra nån sorts tabell för olika borrstorlekar. Kan nog bli en ränna för större borr också, den här börjar kännas trång en bit över 24 mm.
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något

5 personer gillar det här inlägget.
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Loke

#38 » 23:47:07, 06-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sparkz skrev: Ett par M10 av 12.9-kvalitet, man måste ju kunna dra fast foten ordentligt, eller hur Loke? :mrgreen:

Noga att det är rejält förankrat, det där arrangemanget klarar säkert av dragskaft med rörförlängning utan att säcka. :grin:


Det ser jäkligt bra ut, ska nog fundera ut något liknande, åtminstone för de större dimensionerna.

:thumme:
Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Sparkz (trådstartaren)

#39 » 21:31:12, 22-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sväng sväng sväng ner, sväng sväng sväng ner...
Bild
Blev en sån:
Bild

Mer provslipning. Det verkar funka bra med 1D utstick och 0,25 D sidoförflyttning, i alla fall på större borr. Ett tidigare maskinslipat borr visar att jag inte är helt borta, här är första stryket:

Bild
Klart:
Bild
Satte en bit rostfritt i svarven, lättare att se spånorna när borret står still. Hyfsat lika, men den ena är ful.
Bild
Anledningen är nog här, en flis ur. Jag förborrade med 5 mm, samma som tväreggen på det stora (26 mm förresten), och det startade ganska illa med en massa vibrationer. Kanske lite för aggressiv släppning?
Bild
Men spån blev det:
Bild
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något

3 personer gillar det här inlägget.
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Sparkz (trådstartaren)

#40 » 22:06:48, 22-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gjorde en styrplåt, men med olika utstick och olika spiralvinklar på borren blir det en massa flyttande.
Bild

Så här är version 2. Rännan är 28 mm bred, fästet är nerfräst 14 och sätter alltså ytan på klacken exakt i centrum. Man får sätta fingret lite bakom, eggarna ligger ju lite framför centrum på borret. Små variationer mellan olika borr kan jag leva med, huvudsaken är att båda skären blir lika på varje borr.
Avlånga hål i båda delarna gör det hela ganska justerbart.

Bild
Bild

Och ett stopp. Ska utvecklas mer, men nu når det upp till större borr.

Bild

Jag gjorde ett kilspår och gänghål till i rännan där den sitter mot delen under så den går att flytta fram ett snäpp. Främre läget här, och det är på gränsen att den tar i skivan med ett 13mm borr. Men det ger bättre stöd för större borr.

Bild


Jag vet inte vad nästa projekt blir, man det blir något med bara 90º vinklar. Jag börjar tröttna på underliga uppsättningar i fräsen nu... :lmao:
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något

8 personer gillar det här inlägget.
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Loke

#41 » 00:09:33, 23-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser kanon ut, bra idé för anhållet, vers 2 alltså.

:thumme:


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Sparkz (trådstartaren)

#42 » 23:17:21, 13-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ursäkta om jag tjatar, men vilken skillnad det är med en stabil fräs! Medfräsning med nästan hela längden (40 mm) på en 20 mm pinnfräs.
Bild

Blir storebror till den första rännan. 45 mm borr på bilden. Nu måste jag bara banta ner höjden på hela jiggen, ock kanske flytta upp motorn lite. Siktar på att hamna någonstans runt kl. 2 på skivan, då borde jag ha tillräcklig vertikal yta för att slipa större borr. Jag läste någonstans att det inte är bra att ha slipriktningen längs med skäreggen, som det skulle bli om jag var kl 3 på skivan. Fan vet...
Det kanske hade varit bra med bandslip i stället, men det var ju den fina skivan som startade hela projektet. Jaja, det kommer att utvecklas mera, vi får se vad som händer. Det finns två avstannade bandslipprojekt på hyllan också...
Bild
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något

5 personer gillar det här inlägget.
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Sparkz (trådstartaren)

#43 » 17:44:19, 23-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ibland har jag saknat en spännhylschuck till svarven. Jag har använt ER-25-chucken till gammelfräsen ibland, men det är trassel med övergångar från MK3 till MK5 och så är den tät i botten så det går inte att använda spindelgenomföringen. Igår var jag på BJM och fyndade en bit 1672.

Bild

Svarva rent, vända, rikta, tillverka massa ondskefulla spån som bränns innanför kragen.

Bild

Svarvde kona, jag ställde in toppsliden mot spindelnosen under tiden sågen gick. L0 (noll) heter fästet, en 7/24 kona och 4-1/2"-6 gänga. Kan man bygga nån slags stickapparat till svarven? Ganska trött i vänsterarmen efter allt vevande nu...

Bild

Slå gänga, inga bilder på det för gängning kräver koncentration så kameran glöms bort. Men det var en kul gänga att slå, stor diameter så det blir lite skärhastighet, 6 TPI så man behöver inte titta på gängklockan, och gott om plats bakom. Första gången jag mätte gänga med trådar också, eller 2,5 mm borr i det här fallet.
Loss med hela paketet och prova på spindeln.

Bild

Och det passar! Muttern känns precis som på en originalchuck. Jag verkar ha anliggning ganska långt ut i båda ändarna på konan, bättre än vad jag vågade hoppas på.

Bild
Bild

Så loss med fyrbacksskivan och ta ner andra änden till 40. Slog en M40 x 1,5. Jag gjorde båda gängorna lite längre än nödvändigt så det finns plats att korta in det hela om det skulle skita sig med konan.

Ställde toppsliden med indikatorklocka mot en ER-hylsa trädd på ett borr i dubbdockan. Svarvade kona. Fick finjustera lite efter tuschpenneprov.

Bild
Bild

Jag fick väga och räkna lite, jag tror jag har tillverkat 8,5 kg spån för den där grejen...

Bild
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något

12 personer gillar det här inlägget.
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

pelle3

#44 » 17:57:41, 23-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Smart, vad bra du får ihop detta, bra bilder o bra tråd,,,,, MERA

1 person gillar det här inlägget.
pelle3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:15, 30-06-2014
Ort: motala
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: 1641

MekJan

#45 » 19:54:11, 23-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Träffade en gubbe som hade stickapparat till svarv till salu på en veteranmarknad i ren självbevarelsedrift hade jag åkt dit på mc och tagit med kontanter så det täckte inköp av hamburgare och kaffe ! :grin:

1 person gillar det här inlägget.
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark


Återgå till Min verkstad/Shop tour

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron