Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenMin verkstad/Shop tour

Jag får väl ha en sån här tråd jag med...

77 inlägg • Sida 1 av 6
Verkstäder finns det i alla möjliga former och storlek - diskutera era verkstäder här!

Sparkz (trådstartaren)

#1 » 16:02:13, 17-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, Joel, född 1974.
Utbildad till bilmekaniker, jobbade som påbyggare ett par år innan jag hamnade på en liten Volvoverkstad. Var där i 15 år innan jag fick nog av det. Jag var nog ganska nära den berömda väggen, när man stannar till på en parkeringsficka på väg till jobbet på morgonen och bara sitter där och känner ångest är det nog läge att säga upp sig va?
Men men, jag hamnade i livsmedelsindustrin som reparatör i stället och trivs bra efter 4 år. Vänta nu! Jo, den 17:e januari 2011 var en måndag, det är väldigt exakt 4 år!

Köpte hus 2006, och i garaget fanns en gammal svarv. Gammal plattremsdriven utan motor. Förra ägaren pratade om att hämta den, men det hände inget och den var mest i vägen. Till slut behövde jag svarva nånting och började titta på den. Hängde på en motor lite på trekvart så jag kunde svarva till en axel, gjorde plattremskivor av plywood och gjorde ett riktigt motorfäste.
Bild

Den var inte bra nånstans, men jag fick gjort lite saker och kom in på verktygsmaskiner. Och sen har det väl rullat på... Jag har väl alltid haft lite ideer i skallen, men man kommer inte hela vägen med svets och vinkelslip. Lite maskiner öppnar möjligheter....
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något

7 personer gillar det här inlägget.
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



dc_lindberg

#2 » 16:20:18, 17-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fler bilder på svarven - med bättre ljus?
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Sparkz (trådstartaren)

#3 » 16:41:31, 17-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag brukar ta lite bilder med tanke på Maskinisten, men sen blir det aldrig av. Kanske blir bättre med en egen tråd här. Vi får väl börja med borrslipmaskinen. (Tack Pelle3 och Stridis2 för sparken där bak!)

Bild

V-block som går in i varandra finns på flera borrslipmaskiner. Fördelen är att man får att ganska stort område (3 och 22 mm på bilderna nedan) och att det är lätt att vända 180º.
Bild
Bild
Bild

Bordet har två hål längs en 59º vinkel, och ett bakom klossen. (Hade jag räknat ut att jag hade stoppskruv hade jag inte behövt klippa skallarna på de två första... :screwy: ) Funderar på något annat sätt att ställa den vinkeln, men jag ville prova och då var det enklast att borra hål.

Borret sätts i med skären parallella med långsidorna. Ställer bordet på 10º och slipar skären. Ändrar till 25º och slipar mera släppning. Tanken är att "hörnen" mellan de två vinklarna ska mötas mitt i tväreggen och dela den.
Bild
Bild
Bild
Bild

Bara ett litet problem. Det blir inte bra. Det ser snyggt ut, det känns vasst, men det går tungt att borra med. Den delade spetsen skär sämre än en vanlig. Om man förborrar något större än tväreggen går det hyfsat. Men jag får ändå bättre resultat med kinaskräpet på andra sidan skivan. Man får väl prova mer med olika vinklar kanske...
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något

4 personer gillar det här inlägget.
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Sparkz (trådstartaren)

#4 » 17:17:42, 17-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

DC, jag har letat som en galning och hittar inte fler bilder. Underligt, för jag brukar ta en del. Och nu är den i svarvhimlen.
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

steffeb

#5 » 17:25:00, 17-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

En tråd i min smak! Mera, mera! :)

Spännande med borrslipen. Fick en "Drill doctor 750 x" mot lite borrslipningsjobb härom veckan. Först blev jag bara förbannad, stört omöjligt att få till slipningen på den, hade bra lust att lämna tillbaka den. Nu har jag däremot fått kläm på den där. Automatjusteringen funkar bara på "Biltemaborrar" utan en massa krusiduller. Dormers borrar hamnar typ 45° fel...

Så otroligt skönt att kunna slipa borrarna istället för att slänga. Har slipat ungefär 150 borrar hittills. Många av dem urdåligt handslipade innan...

Ska ta mig en funderare på att bygga en likadan som din. Tormeks slip med samma typ av slipning som din ser ju fin ut, men vem orkar slipa borrar på en sån där sten...
Bild
Originalets URL: http://tapatalk.imageshack.com/v2/15/01/17/9ca62b7e9f5546b4c25155905b5acfb1.jpgBild
Originalets URL: http://tapatalk.imageshack.com/v2/15/01/17/258cd7ddd0a6a0c7eec771831528c087.jpg

1 person gillar det här inlägget.
steffeb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:20:14, 24-11-2013
Ort: Borlänge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Sparkz (trådstartaren)

#6 » 18:08:31, 17-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sen hittade jag en billig fräs på Blocket. Den är väl genomgången här så det räcker:
Vertikalhuvud renovering

Jag saknade fortfarande pelarborrmaskin. Gammelfräsen var ju inte rolig att borra i utan pinol. Men Gizzmo här på forumet hade en gammal jag kunde få till rätt pris. Tack Jerry, det var en ära att få ta över en så pedantskött maskin! :slag:

Bild

Skrubba, putsa skura måla... Den var inte så rostig som det ser ut på första bilden. Den var nog ganska inkladdad med olja innan den hamnade i skjulet. Och så massa damm på det.
Bild

Bild
Byggde motorfäste.. Klämt runt kanten, med stoppskruvar ingängade överallt så det går att justera in.
Bild

Men mitt adsl har jävlats sen Egon blåste på ledningarna, och jag tror det är dags att sluta innan jag får ett utbrott. Fiberföreningen är igång, men jag får nog stå ut med kopparkabel ett tag till. Återkommer när det går att ladda upp bilder på mindre än åtta försök... :hotar2:
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något

9 personer gillar det här inlägget.
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

pelle3

#7 » 18:23:56, 17-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snygg fixning av borrmaskin, j, bond skrev att man kan sänka upplösningen på kameran, men du har väl redan tagit bilderna, maglo skrev att man kan minska storleken, det kanske blir lättare att ladda ner bilder då.
Tänkte på har du 10g i skärvinkel, vad har du i släppvinkel?
pelle3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:15, 30-06-2014
Ort: motala
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: 1641

Sparkz (trådstartaren)

#8 » 18:34:56, 17-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är släppningar båda två, skärvinkeln bestäms ju av spiralvinkeln på borret. Så 10º släppning närmast skäret, som sen faller av till 25º.

Det är inte storleken på bilderna, utan mitt adsl som kopplar ner hela tiden. Kopplingstonen kommer och går också.
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg

#9 » 20:47:10, 17-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu J är det drag i tråden Sparkz!

Den digitala etern har en förmåga att förlägga både text och bild - speciellt när HD slutar fungera och säkerhetskopia är ett okänt begrepp (undertecknads standard lösning på arkivering).
Det kommer nya projekt framför din kamera ;)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Loke

#10 » 21:05:49, 17-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du skriver om kinaskräpet till höger, borrslipen. Har en sån själv och jag har absolut inga som helst problem, varken med själva slipen eller med borrarna. Du nämnde även att den glappade i en annan tråd och detta har jag heller aldrig haft några probs med. Har däremot sett att folk gärna använder denna grej på fel sätt, bla en snubbe fick inte en enda borr att funka efter slipningen, j*vla skitgrejer sa han, fixade om lite och sen gick det som en dans att slipa borrar.

Den här filmen visar ungefär hur kinaskräpet ska användas för att man ska få till vassa borrar, halva filmen handlar om en äldre Drilldoktor som tydligen inte funkar helt okej eller kanske handhavandefel.

Kinaskräp efter 21:40
https://www.youtube.com/watch?v=BQuFlmIPw3A

En sak man ska tänka på är att man släpper på borrhållaren innan man matar matar fram borren, annars tar styrplåten längst fram stryk.
Det är även viktigt att man höjer och sänker denna styrplåt efter storleken på borr, har man denna styrplåt för högt så att borrarna rider på plåten blir det inget bra, då blir vinklarna lätt fel.

Intressant tråd.
:thumme:


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Sparkz (trådstartaren)

#11 » 21:43:42, 17-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vill kunna slipa mitt borr i den där, och sen knyta ett snöre i slipjiggen och hänga hela slipmaskinen i den, svänga borret mot skivan och då ska det komma en liten gnista till.
Kanske en liten överdrift, men bara liten. :mrgreen:

Jag förstår hur den fungerar, det är inte det, men den känns sladdrig. Utsticket på borret bestämmer släppningen, men när jag har rätt utstick blir borret vridet fel, styrplåten stämmer inte. Hålen till den är borrat helt snett. Borret ligger och vickar i V-spåret, så klämman går inte att använda. Håller jag borret för hand och siktar in skäret vertikalt med ögat går det att slipa något så när. Du kanske har en bättre version, men den här är totalkass.

Men konmantelslipning i sig fungerar bra, därför är jag sugen på att bygga en egen. (Som antagligen kommer att väga 20 ggr så mycket :smile: ) Jag har läst på lite, t.o.m hittat ett kalkylblad som räknar på vinklar. Det blir väl mat för den här tråden om inte annat...
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

steffeb

#12 » 21:46:29, 17-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, det är handhavande fel eller fel på maskinen egentligen när det gäller drill doctorn. Precis samma fel som det blev för mig. Automatjusteringen funkar inte på den där typen av borr heller...
Sedan har han inte slipat klart borren, det är också en orsak till att vinklarna blir fel. Själva inställningen på drill doctorn går fort, blir snyggt slipat. Däremot är "stenen" man slipar mot löjligt liten och avverkar alldeles för lite. Ett drilldoctor-huvud mot en bandslip vore perfekt...
steffeb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:20:14, 24-11-2013
Ort: Borlänge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Stridis2

#13 » 22:04:13, 17-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket trevlig tråd. Jag har en sådan "kinasliphållare", men aldrig blivit kompis med den. Ingen bruks och lagt kanske fem minuter så det är inte så konstigt att resultatet blev som det blev. Jag är intresserad av borrslipmaskiner eftersom jag inte är tillräckligt stadig på hand (eller kanske tillräckligt erfaren) för att få de bra vid handslipning, men alldeles för snål för att lägga 23' på maskinen du länkade till. Visa gärna fler bilder på vad du (och andra) har byggt i borrslipväg.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Sparkz (trådstartaren)

#14 » 22:24:17, 17-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

På jobbet har vi den här:
http://www.smaskin.se/20.0.0.0/1306/cac ... 5e831d.jpg
Det är väl samma princip som DD, men lite mer industri. Det är lite pyssel att sätta borret i hållaren, och ibland vill det vrida sig när man drar åt hylsan. Annars fungerar det bra, även om det tar lite tid.

DC: Jag har rätt bra ordning på backup, i alla fall på bilderna. Men svarven var nog från perioden mellan min sista digitalkamera och min första smarttelefon. Där var jag utan kamera ett tag...

Jag gick och tittade i dosan där min telekabel kommer upp. När jag målade huset lossade jag kabeln upp längs väggen, och det är inte mer än 7-8 år sen så jag har inte hunnit spika fast den än. Och när jag var i dosan fick jag ena tåten i näven. Efter att ha skruvat fast den igen verkar mitt internet vara stabilt!
Tur jag inte ringde och skällde på Telia...
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något

1 person gillar det här inlägget.
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Landsverkarn

#15 » 22:37:20, 17-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag började utbilda mig till verktygsmakare på åttiotalet och skulle lära mig och slipa borr så kapade läraren ett 30 mm rakt av med flexen och det skulle jag få borr av igen.. Det var ett rent elände att få till skärvinklar, släppet och längden på skären mm och när man efter många om och men fick till det så kapade läraren av det igen och det var bara att börja om... Jiggar och borrslipmaskiner fick vi inte använda förrän vi klarade av det på frihand...

Jag har full förståelse för dom som hoppar den delen och tar jiggen eller slipmaskinen med en gång :thummar:

Jag var bra sur på den lärarn emellanåt.. Men han var en riktig yrkesman som lärde ut massor som inte var med i läroplanen :buga:
Och efter avslutad utbildning som verktygsmakare behövde farsan en grävmaskinist så arbetande verktygsmakare blev jag aldrig :driver:
"Laser??? Det här är ett bygge inte nån j*vla Star Trek film, kan du inte gräva efter flykter så kan du gå hem" Hört på ett bygge i början av 90 talet...

2 personer gillar det här inlägget.
Landsverkarn
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 03:35:14, 11-01-2015
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Idag kör jag en Volvo EC460B

Började köra maskin med pappas Landsverk KL 130 & KL 121 B...
Något lite innan man nådde ner till svängbromsen :D


Återgå till Min verkstad/Shop tour

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se