Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenMin verkstad/Shop tour

Jag får väl ha en sån här tråd jag med...

77 inlägg • Sida 4 av 6
Verkstäder finns det i alla möjliga former och storlek - diskutera era verkstäder här!

Hansborg

#46 » 11:07:49, 15-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har jag verkligen missat den här tråden??
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500



Toost

#47 » 00:06:24, 16-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

fantastisk tråd!
Men, jag är lite förvånad över att ingen sett/påpekat vad som är galet med borr-geometrin i inledningen.
( å andra sidan är jag geometrinörd...hm.)

om man tittar på bilden av borrspetsen, ( den i strumpan / sista bilden 3:e posten , kopia här nedan) ser man hur centrumet av borren helt saknar skärande funktion.
på den klassiska spiralborren snarare skaver än skär tväreggen i centrum. Och det du gör med den andra vinkeln, den på 25grader, är att försämra "skavandet", centrumeggen blir "mjukare". ...
Bild
bilden nedan snodde jag på Zeiss webbsida, ( bilden handlar egentligen om deras mikroskop...) Men den visar en modern, dyrare, borrspets. Notera hur man slipat ett andra skär i släppfasen så att även centrumet blir skärande. Knepig att slipa men skär fantastiskt. Just det här exemplet av borr har även kylkanaler (som ni kan fundera på hur man tillverkar... :grin: )
Bild

6 personer gillar det här inlägget.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Stridis2

#48 » 07:50:19, 16-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl inget konstigt, man borrar med ett krokigt borr. :mrgreen: :lmao:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

ja-bond77

#49 » 08:58:09, 16-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tväregg med negativ skärvinkel är ju helt normalt på borrar. Det att man slipar ner en positiv skärvinkel på borrar är väl mest att betrakta som en bonus man kan göra om man vill ha extra lätt borrning utan förborrning. Många köpta borrar har inte denna extra slipning och det går utmärkt att borra med dom ändå. Som TS nämnde så funkade inte den slipningen ens fast han förborrade. Alltså var nånting fel med vinklarna... :klia: Toost kan ju geometri så du kanske har nån idé om vad det kan vara? Får man tillräcklig släppning med enbart 10 graders släppvinkel på en dylik roterande, konisk yta?
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Sparkz (trådstartaren)

#50 » 01:07:18, 24-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hansborg skrev:Har jag verkligen missat den här tråden??


Ja int veit ja na, Hansborg, men häng med nu!

Jag ligger efter här, och har tappat några bilder i ett hårddiskras, men försöker komma ikapp med det jag har.

Hälsade på brorsan där han jobbar och där jag köpte svarven. Fick med spännhylschucken som hörde till svarven. Meningsfullt arbete jag la ner... :screwy: :lmao: Jo faktiskt, det var bara hylsor för 25-28-30 med originalchucken. Med den jag gjorde har jag 3-20, så det är väl inte helt fel.

Bild

Borrslipen då. Eftersom den vertikala höjden på slipskivan var tveksam till större borr så började jag fundera på banslip. Eftersom jag har ett par avstannade bandslipsprojekt på hyllan så köpte jag ett gäng slipband på tradera så jag var tvungen att fortsätta. Snodde ihop en liten bandslip och en slipjigg för borr upp till 50 eller så.
(Men Windows j*vla 10. Bilder visas rätt ända tills man laddar upp dem här. Grattis, du har vunnit en nackspärr!)

Bild

Provade den, och blir alldeles varm i själen varje gång jag går förbi borrstället.

Bild
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något

5 personer gillar det här inlägget.
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Sparkz (trådstartaren)

#51 » 01:27:38, 24-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade ett par bilder till på sliperiet:
Bild
Matningsskruven är M10*1,5 så jag satte 15 delstreck på matningsskruven. Ska se om jag kan pilla dit lite siffror i gravyrmaskinen på jobbet. Bra med gradering om man behöver slipa upp ett sönderkört borr. Slipa upp den sämsta sidan, och sen gå tillbaka till den andra och veta var man är.
Bild
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något

6 personer gillar det här inlägget.
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Sparkz (trådstartaren)

#52 » 01:59:09, 24-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Körde sönder en fälg på isen förra året när någon :vissla: hade dragit hjulbultarna för dåligt. Ynklig fräs när man nästan ska behöva kränga av för att få plats med fälgen...
Bild
Fick svarvat ur och lagt i en ring och planat av anliggningsytan.
Bild

Sen blev det fläsk och rårakor med lingon på svenska rallyt. Detta är i skogen i närheten av Lysvik, men jag såg ingen dåre med raggsockor på flakmoped så vi får väl skaka tass en annan gång. :shake_hands:



Bild
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något

7 personer gillar det här inlägget.
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Sparkz (trådstartaren)

#53 » 02:16:05, 24-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mer bilder på bandlipen.Tog isär och svetsade färdigt och målade lite. Motorn är från en vattenpump, typ pumpautomat från Jula. Så inga fötter utan jag svarvade av framgaveln och gjorde en bultcirkel. Kondensatorn var kass så den orkade inte starta utan hjälp. Började med en klase av kondingar från gamla lysrörsarmaturer, man nu sitter det en ny 30 uF från kina på. Skräp med enfasmotor, startmoment som en Cresent Compact även med ny konding.
Skvätte på lite babyblå, av den enkla anledningen att det var det som fanns i sprayburken jag råkade ha hemma. Har gjort ett skydd över övre hjulet också, så man slipper en bitchslap om bandet går av.
Bild
Bild
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något

4 personer gillar det här inlägget.
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Sparkz (trådstartaren)

#54 » 02:27:11, 24-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, Borrslipen sitter på två 22mm axlar (med x c-c, orkar inte springa ut och mäta mitt i natta) så den är justerbar in och ut.
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Sparkz (trådstartaren)

#55 » 14:16:51, 24-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så dök den här upp.

Bild
Bild

Hittade en lämplig motor, svarvade nav och hängde på en slipskiva för att prova lite. Jag vet inte alls hur det ska se ut, men 71 mm axelhöjd och 150 mm slipskiva verkar fungera. Jag har googlat, men hittar inget om en Malcus borrslip.

Bild

Naturligtvis stämde inga hål, så jag fick plugga lite. Mässing ska vara likt gjutjärn att bearbeta, och det gick fint att borra och gänga i halva hålet. Motorn har standardmått (112x90 hålbild i foten för byggstorlek 71) så lika bra att göra det riktigt. Håller ögonen öppna efter en tvåpolig motor, den jag har är fyrpolig.

Bild

Funktion bekräftad, så jag köpte skålskiva. Bortåt 1500:- :svettas:
Bild

Jag antar att man ställer diametern på borret här, och sen ska utsticket stämma när borret träffar slipskivan rätt i höjdled. Fick höja motorn 10 mm med ett par plattjärnsbitar. (Tur att det var åt det hållet, negativa shims är ju så svåra att få tag i...)

Bild

Ett skydd över skivan känns bra. Rostfritt får väl duga.
Bild
Bild
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något

19 personer gillar det här inlägget.
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

PeterR

#56 » 18:27:32, 16-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slipevolution!
En sån slip passar hos varje maskinist! Snyggt!!!
/Peter R
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

steffeb

#57 » 19:18:04, 16-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, hur gick det? Blev det bra slipat? :)
steffeb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:20:14, 24-11-2013
Ort: Borlänge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Sparkz (trådstartaren)

#58 » 23:23:35, 24-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slipade ett 12-borr och perforerade en järnbete. Möjligen är släppningen lite för tam, men jag har bara siktat in eggen vertikalt med ögonmått. Det går nog att få borret lite mer aggressivt om man ändrar hur det är vridet när det ligger i rännan. Jag jobbar med rostfritt och är van med det, så jag är kanske överdrivet försiktig när jag borrar i svart hemma. Det gör att jag faktiskt inte har använt borrslipen jättemycket sen i April...
Bild
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något

5 personer gillar det här inlägget.
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Sparkz (trådstartaren)

#59 » 21:21:46, 26-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte Colins krön, raggsockan, vi ställde husbilen vid Björkaholms bakarstuga och gick en bit upp efter sträckan. Blev påramlade av ett par fulla litauer i skogen. Dom fick åka med ner till Lysvik. Jag hade dragit den kortaste stickan och körde den dagen, och uppskattade inte humorn riktigt. Vråla "kurva" en gång kan vara roligt en gång, men inte konstant hela tiden. Och är man öster om östersjön betyder det inte att vägen svänger....
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något

1 person gillar det här inlägget.
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

raggsockan

#60 » 21:34:49, 26-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

hehe
brukar och stå som "säkerhetsvakt" på hagfors sprint , man får höra både de ena å de andra :)
just hit it like your making love to a porcupine, very gently
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
irus u900
canadia
gilson
nissan d21 96 turbo diesel
subaru legacy 92
fordson dexta halvbandare 60 smurfelina
ett schysst järnspett


Återgå till Min verkstad/Shop tour

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se