Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenMin verkstad/Shop tour

Jag får väl ha en sån här tråd jag med...

77 inlägg • Sida 2 av 6
Verkstäder finns det i alla möjliga former och storlek - diskutera era verkstäder här!

63an

#16 » 22:51:54, 17-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

I unga år jobbades det mycket rostfritt å syrafast material då blev man fena på att slipa borr! Tog normalslipad borr å rakslipade skären mot varandra ända in så de möttes i spetsen sedan låga varv å smörja! I somras gick jag igenom å kastade lite skrot å skulle slipa borrar som det fanns hopp om men jag gav upp för de blev bara hundpittar så man får inse att övning ger färdighet! För övrigt samma problem med svetsa, man tar stöd å så nära de går men nog slår hjärtat så de stör men det problemet har jag haft tidigare oxå så den störningen är man ju van med :cool:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare



Sparkz (trådstartaren)

#17 » 23:04:43, 17-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Växeln fick nya lager och tätningar. Den här är nog inte original till borrmaskinen, den har nog varit driven med plattrem från taket från början.
Bild

Mitt första möte med delningsdockan...

Bild

...resulterade i en fästplatta för växeln. Man vrider hela lådan för att spänna remmen.
Bild

Matningen: En excenter på spindeln driver ett finger som matar på det sågtandade hjulet högst upp. Det finns spår av en krasch här: "Vevstaken" är lagad med plattjärn på båda sidor och nitad. Ena överfallet till axeln var sprucket, och fingret är svetsat i änden. Det är nog inte bra att låta matningen gå i botten.



Bild

Så en kona som lyfter fingret från hjulet på inställd höjd är nog bra.

Bild

Har ett sånt varningsmärke någonsin gjort sig mer förtjänt av sin plats?

Bild



Jodå, 63! Skrev jag inte livsmedelsindustrin längst upp? Rostfritt överallt... Men långsamt och smörja så går det bra. Jag tror den där borrslipen från s-maskin har gått ihop sig i alla fall. Jag tyckte jag hörde att vi köpte borr för 50 kkr / år innan...
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något

5 personer gillar det här inlägget.
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

danne mähl

#18 » 23:30:04, 17-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en liknade DD i verkstan och den funkar bra enligt min erfarenhet
Men det är lite knepigt i början innan man förstår vad som är viktigt osv
Tyckte DD i filmen var misshandlad en del tex när han ska linjera borret
plåtkammarna verkar inte vara raka/lika och då blir vridningen fel
Den kina slipade borret har enlig mig i alla fall fel tvär skär det är för långt.
Borren går bra att borra i en pelarborr men tag handmaskinen och du märker skillnaden. Det går mycket tyngre att borra med. Mer kraft bakom maskinen
Sen så tyckte jag att vinken verkar vara lite för mycket ska vara 11ggr och den såg ut att ha mera .
Borren tar bra men blir slö fort. och i slutet av filmen tyckte jag att man ser skador på skäret
Men jag kan ha set fel
Kan ta lite bilder senare på resultatet Ska bar få tid
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

pelle3

#19 » 00:08:39, 18-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den första släppvinkel , har du den 10g? Den andra 25g, o spetsvinkel 118g,
pelle3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:15, 30-06-2014
Ort: motala
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: 1641

Sparkz (trådstartaren)

#20 » 00:28:03, 18-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

10, 25, 118 :thumme:
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

pelle3

#21 » 00:35:11, 18-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men vad är skärvinkel?
ja har en slip som heter grindex, en gammal, nä jag tar en bild istället, kanske går att använda den.
pelle3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:15, 30-06-2014
Ort: motala
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: 1641

Sparkz (trådstartaren)

#22 » 13:28:24, 18-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skärvinkel/spånvinkel bestäms ju av spiralvinkeln på borret, inget man kan ändra. Utom att minska den för att det inte ska hugga i mässing som på "B"

Bild
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Sparkz (trådstartaren)

#23 » 22:30:32, 23-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sen råkade jag handla lite...

Bild

Strands S68 och en Taiwanesisk kvalitetesfräs. Och då kändes ju allt jobb med den gamla pelarborren meningsfullt... :ohnej:

Men det är fräsen jag skulle komma till. Den är väl ok för småfräsning, och riktigt bra att borra med. Bara det att jag inte gillar ledarskruvarna med 2,5 mm stigning. Antagligen för att man har 0,100" per varv för export till länder med ociviliserade måttenheter, och så väljer man nåt i närheten för den metriska versionen. Men det blir en massa huvudräkning när man ska veva sig fram till nästa hål.

Så nu i julhelgen beställde jag en digital på Aliexpress. 2800:-nånting med tre skalor, och så ville tullverket ha en femhundring.
Så här kommer monteringen av den:

X var ju lätt. Plana ytor, bara att skruva dit. Jo, jag har petat i shims så inte skalan släpar i. Det syns att den gör det på bilden. Jag satte den så långt ner för att få plats med skyddsplåten ovanför.

Bild

Y då? Typ så?

Bild

Nu har jag äntligen fått dit en frekvensare på TOS:en så den går att starta utan att skjuta säkringar. Nästan första provkörningen, jag planfräste bottenplattan till borrslipen innan. Det borde ju inte komma som en överraskning, men när man är van med Taiwanesen finns det en viss skillnad i stabilitet...

Bild

Klockade in fästet, borrade och bankade i ett par rörstift så borde det sitta still. Kan ju vara bra om man får för sig att ta loss det nån gång. Jag fick fräsa bort den snygga radien i hörnen också...

Bild

Fäste till läshuvudet. Gängat i stoppskruv så det går att justera in i plan med det andra fästet. Inte ens det berömda flatbankade mushåret slinker under vinkeln.

Bild

To be continued...
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något

6 personer gillar det här inlägget.
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Mattias Petterson

#24 » 22:53:36, 23-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du verkar vara en riktig storfräsare... ska gamelfräsen bytas ut?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Sparkz (trådstartaren)

#25 » 23:17:14, 23-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror den får vara kvar som horisontalfräs. Jag fick med några bommar, och jag köpte ett par hundra slits- och skivfräsar på tradera för ett tag sen. Den är ok som vertikalare också, men har inte varvtalet för små fräsar. Där kommer Taiwanesen in.
TOS:en kan plöja undan material, men man behöver inte 10 kW för att fräsa ett 4 mm kilspår.

Så jag vet inte om jag vill göra mig av med nån av dem.

Och så är man lite hamster... :vissla:
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något

1 person gillar det här inlägget.
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Grisen

#26 » 23:27:25, 23-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har man rum och grejerna är betalda så säljer man inte :thummar:
större problem - större hammare

2 personer gillar det här inlägget.
Grisen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:20:32, 10-02-2013
Ort: Pedersöre
Suomi Finland (svenska)

Sparkz (trådstartaren)

#27 » 11:33:32, 24-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis, Grisen. Och är verkstan för liten kan man ju inte skylla det på maskinerna. :razz:

Fick fast Y-skalan och panelen innan läggdags. Tände upp och det lyser och rör sig i siffrorna! :hurra: Och det fick man ju fira med en liten knapp.
Bild
Men sen började jag jämföra skalan på veven med digitalen och då var jag inte lika nöjd. Vevade 50 mm i taget och här är resultatet. Rätt mått överst, sen vad digitalen visade, sen skillnaden. Under nästa T-spår är vad jag tappar på varje 50mm-del.
Bild
Kollade en gång till att skalan var rak i förhållande till maskinen, provade lite olika avstånd
:hurra: byttes till :snow: ganska snabbt... Jaha, då ska man börja tjafsa med en kines om garanti och jox, suck. :svettas:

Men pillsjuk som jag är skruvade jag loss ändstycket på skalan och drog ut läshuvudet till änden. Hmm, borde inte den där fjädern ligga och trycka den där grejen mot glasskalan i stället för att släpa vid sidan om? Jodå, sen stämde det klockrent! I alla fall så noga jag kan se på handhjulen på längre avstånd, och på indikatorklockan upp till 10 mm.

Tyvärr var jag lite för fokuserad på det där för att tänka på att ta kort.

:hurra: igen! Då kan jag gå in och lägga mig.


Däremot är det 0,1mm vändglapp i skalorna. Vevar jag indikatorklockan till 0 och nollar digitalen, vevar förbi och sen tillbaka till 0 på klockan visar digitalen +0,1. Inga problem om man nollar i hörnet på en bit. Man får göra som vanligt; gå tillbaka lite extra om man vevar för långt och komma från samma håll. Och det är jag så van att göra så det sker automatiskt. Lite värre om man ska hitta centrum på en bit och kommer med kantkännaren från två håll.

Jag vet inte hur exakta "riktiga" digitaler är heller. Jag får prova på TOS:en, där sitter det en gammal Sony.

Montering av Z kommer...
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Sparkz (trådstartaren)

#28 » 17:12:50, 24-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dagens pyssel:

Som sagt, 2,5mm per varv. Och 500 mm rörelse på X, det blir 200 varv. Nu med monteringen av digitalen har jag fått veva mellan ändlägena flera gånger, och tröttnat på det. Så:
Bild
Bild
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något

4 personer gillar det här inlägget.
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

steffeb

#29 » 19:50:32, 24-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt! :)
steffeb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:20:14, 24-11-2013
Ort: Borlänge
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Sparkz (trådstartaren)

#30 » 15:08:16, 30-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredag! :hurra:
En ledig sådan dessutom, så nu får jag ta mig tid att lägga upp ett par bilder.

Z blev färdig. Eftersom läshuvudet behöver sitta stumt och linjera bra med skalan, och pinolen är lite glappig blev det så här. En slid/linjärlager eller vad man nu vill kalla det, samma typ som jag använde till borrslipen ser till att skalan är styrd.
Bild

Sen är det bara att koppla ihop det med pinolen med ett plattjärn. Jättestumt är det inte, men det får duga för tillfället. Jag tänkte snedda av hörnet längst från kameran, men det är en perfekt plats för magnetfoten till indikatorklockan så det får vara.
Bild
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något

3 personer gillar det här inlägget.
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Min verkstad/Shop tour

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se