Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenMin verkstad/Shop tour

Svetsverkstads Container

130 inlägg • Sida 7 av 9
Verkstäder finns det i alla möjliga former och storlek - diskutera era verkstäder här!

Hansborg

#91 » 23:42:00, 14-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Draget blir inte bättre av horisontella rör inne i konten!
Det är av uppåtstigande varm luft. Ju högre, varmare, grövre pipa, desto större drag!
Isolera röret på utsidan med värmetålig bergull, sätt på ett grövre spirorör utanpå densamme, pipan är klar!

Att få värme i en oisolerad plåtkontainer skulle jag påstå är en omöjlighet... Väggarna är ju som kaminen själv, den levererar all värme till utsidan av naturen.. Den lilla värme som kommer ur kaminen går direkt ut till kråkorna..

Allt vad du gör med väggarna, planera som att du skall isolera dem imorgon!

Fixa pipan på utsidan först, tills draget är tillfreds , därefter laborera med rökrören inomhus.
Tänk på de 3 parametrarna om pipan, vilken diameter idag?
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500



jonnordvall

#92 » 23:56:09, 14-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

8 tror jag det går att du upp värmen även i en oisolerad burk.
Väggarna på vår snickarverkstad består av 20 cm betong. Plus oisolerad betong golv. Å tio cm isolering i taket. Plus några ton maskiner av svenskt femtiotalsjärn. Ca 80 kvadrat. Den värmer vi utan större problem med en kamin. Modell större. Men det är ju bara luften som blir varm. Slutar man elda så blir det kallt på nolltid! Men så länge man eldar är det varmt:)
En så liten container borde gå att värme med en kamin. Men gärna en utan sådana där värmekanaler och dubbel plåt på sidorna. Utan en gammal hederlig i stål eller järn. Med hyfsad stor eldstad. I ett sådant där utrymme är det strålningen från en rejäl bra som värmer:)
Börja med att förlänga skorstenen och gärna isolera den. Kröken nertill ka ske kan lämnas som den är bara resten av röret blir isolerat och vattentålig.
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

Mattias Petterson

#93 » 00:04:08, 15-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hansborg skrev:Att få värme i en oisolerad plåtkontainer skulle jag påstå är en omöjlighet... Väggarna är ju som kaminen själv, den levererar all värme till utsidan av naturen.. Den lilla värme som kommer ur kaminen går direkt ut till kråkorna..


Går utmärkt, har varit i containrar på storbyggen som haft 15-20° mitt i vintern, torrt och fint på såväl in som utsida...
Bara ställa in en 10kw byggfläkt och dra kabel till grannen...
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

2 personer gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

63an

#94 » 00:19:45, 15-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enkelt med spiro men de är ju inget gods i röret, de ska vara riktigt skorstensrör som håller att ta i! Planera är viktigt! Man kan tillverka dubbelmantlad skorsten å göra som hittills vika av vid tak för yttre mantel samt låta inluft komma ner vid kamin fläkten går att använda som förut för draget! Inluft tas in några meter ifrån så undviker man röken på utsidan om man gör rätt! Värmen ska komma nerifrån golv å inte uppe vid tak ...Håll inte på med leksaker å ändra hit å dit för de funkar bara en tid å så är du där igen på samma problem! 100% ut 100% in! Sen kan man lappa på kaminen lite grov plåt så den inte kallnar på studs :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Stridis2

#95 » 00:57:49, 15-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spirorör som skorsten har jag kommit i kontakt med innan. De höll två-tre år, så lägg inte för mycket krut på isolering och annat lull-lull.

Vill man ha en kamin som värmer mycket så kan man ta ett liggande oljefat. Såga upp en lucka i ena gaveln och sätt skorstensröret i den andra. Släpper säkert ut ganska mycket till kråkorna, men ännu mer in i verkstaden. :mrgreen: Jag har provar sådan i 60 kvadrat dåligt isolerad verkstad. På en halvtimme hade man höjt tempen 15 -20 grader. I samma verkstad försöktes det med en 9 kW byggfläkt. Det märktes inte mycket temperaturhöjning på fyra timmar.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

jonnordvall

#96 » 08:24:49, 15-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vårt spirorör som är utbytt sedan många år på snickeriet var just oisolerad. Vilket det nya syrafassta oxå är. Men långt.
Byttes från ett tomfat till en hemmasvetsad kamin för några Är sedan.
Det spiror gick av. Alldeles under taksprånget på logen. Så det låg mot väggen under taket. All rök i på logen och skorstenen slutade då en meter ovanför det gamla höet på övrrvåningen.
Då va r det nära......... fy.
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

Hansborg

#97 » 11:28:11, 15-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

En betongvägg har trög värmeledningsförmåga jämfört 5mm plåtvägg!
Ett isolerat spirorör håller betydligt längre än oisolerat, därav skall man inte ha naket rör igenom väggen med luftintagskombination. Där rostar i såfall röret av först!
Oljefat är snabbvärmande, sätter man ett till ovanpå blir det mer värmeyta på samma golvyta... Det blir varmt i taket kan jag lova.. :razz:
Med 2 efter varandra (långved) eldade vi växthus på 60-talet. 20m längsgående kaminrör (spiro typ) 20cm i diam, sen upp igenom tak. :mrgreen:
Viktigt att vända rören så kondensvatten rinner tillbaka till eldstaden.. :huh:

När pengen styr blir det därefter! :thumme:

Varför går ett avgasrör först sönder bak på bilen? :idea:
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

MlsLantbrukstjänst (trådstartaren)

#98 » 12:36:56, 15-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pipan jag har nu är 160 mm inv.
Jag får försöka få tag på..hette de stenull? till pipan.
Jag ska nog även bygga ett snedtak från vedboden över containern :razz:
Men föst måste jag få styr på värmen. Jag har ju absolut noll kunskap om just den biten, så de är så kul att de finns kunnigt folk där ute! :thummar: Jag ska nog dra pipan några meter lite fram å tillbaka i containern innan den får gu ut strax under taket och sen en isolerad bit utanför då om jag fattat rätt? Hur lång skorsten behöver jag utanför tror ni?
MlsLantbrukstjänst
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:09, 26-08-2012
Ort: Öland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H9BLC
Fiat Case VALTRA Volvo Bm MF McCormic
New Holland

jonnordvall

#99 » 12:47:26, 15-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hänger inte riktigt med på varför en betong vägg skulle kyla mindre än en plåtvägg.
I båda fallen är det ju tillräcklig värme att få upp lufttemperaturen som behövs.
Luften inne borde ju kylas lika mycket av en säg 10 grader kall betong vägg som en 10 grader kall plåtvägg.
Nej inte riktigt, men så stor skillnad kan det väl inte vara. Och eftersom betong väggen är trög så borde den ju eftersom den är kall kyla lika mkt som en kall plåtvägg.
Jag vet att plåt leder kyla bättre än betong, men kan inte tänka mig att det i det här fallet spelar någon större roll då det är luften som ska värmas.
Ska lokalen hållas varm länge kanske betongen ör bättre och ännu bättre en isolerad vägg.
Men för tillfällig värme så är det nog mest kw värmeelement som krävs i ett så litet utrymme. Och hyfsat dragfritt.
Går att få varmt i ett tält oxå med rätt kamin;)
Att det sedan blir kallt likna fort då kaminen slocknar är ju en annan sak.
"Börja inte trä jon!"

1 person gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

jonnordvall

#100 » 12:54:43, 15-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror inte du ska dra röret runt å huller om buller inne.
En böj minskar draget. 160 känns mer än tillräckligt på en normal kamin. Men på din som mer är som en öppen spis är det kanske sämre.
En öppen spis har som sagt dålig verkningsgrad, då den suger ut mkt luft. Varm luft som vi inte vill skicka ut.
Jag skulle nog ändå ta en kik på blocket efter en kamin med lucka. Någon där Man då får in ett hyfsat lass ved.
Börja med att fundera på en annan kamin.
Vill du behålla den du har så förläng röret en meter eller två.
Isolering tror jag eg är lite overkill men det är nog min åtgärdsförslag nr 3.

En annan sak är väl att helt enkelt göra en lucka till den kamin du har. En plåt som passar någorlunda och antingen hakar så man bara hänger dit den eller att sätta den på gångjärn. Borde ju vara en smal sak för någon som bygger verkstad;)
plåten behöver ju inte sluta tätt utan den kan ju vara lite justerbar aå man kan bara stänga den mer eller mindre tätt för att reglera draget med.
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

jonnordvall

#101 » 13:05:00, 15-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tittade lite mer på din kamin.
Är du rädd om den? Eller räcker det om den håller inte lika länge? Om du inte är rädd den så fimpa stenarna som sitter i den. Inte under elden men på sidorna. Då blir plåten varmare och stråliningsvärmen ökar. Borde hålla länge ändå onde eldas sporadiskt.
Vår kamin oljefat modell fotogen fat har eldas i 20 år och det har bytts en gång. Å den plåten är ju galet mkt tunnare än din.
Är det nät på din lucka? Isf ord det ju gå att byta mot plåt? Å så fixa en springa nertill där du kan relevant draget med hjälp av höjden på springa.

Detta är bara idéer och tankar. Kan ha helt fel om vad som är bästa lösningen men ger iaf några föralag:)
Jobbade med skorstensrenovering i egen firma i tio år och sålde och monterade mkt vedspisar och kaminer. Är dock absolut ingen expert på att själv bygga kaminer men några av oljefat och lite annat special har det blivit :)
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

Hansborg

#102 » 18:21:12, 15-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

jonnordvall skrev:Hänger inte riktigt med på varför en betong vägg skulle kyla mindre än en plåtvägg.
I båda fallen är det ju tillräcklig värme att få upp lufttemperaturen som behövs.
Luften inne borde ju kylas lika mycket av en säg 10 grader kall betong vägg som en 10 grader kall plåtvägg.
Nej inte riktigt, men så stor skillnad kan det väl inte vara. Och eftersom betong väggen är trög så borde den ju eftersom den är kall kyla lika mkt som en kall plåtvägg.
Jag vet att plåt leder kyla bättre än betong, men kan inte tänka mig att det i det här fallet spelar någon större roll då det är luften som ska värmas.
Ska lokalen hållas varm länge kanske betongen ör bättre och ännu bättre en isolerad vägg.
Men för tillfällig värme så är det nog mest kw värmeelement som krävs i ett så litet utrymme. Och hyfsat dragfritt.
Går att få varmt i ett tält oxå med rätt kamin;)
Att det sedan blir kallt likna fort då kaminen slocknar är ju en annan sak.

Jaha.. å hur skall jag förklara det här nu då? :klia:
För det första: Jag har ingen erfarenhet av värmning av stålkonteiner.. däremot 33 år värmning i eget växthus.. :razz:
Ej heller mycket till utbildning.. bara lite.. :mrgreen:
Byggt 7 fasta skorstenar för eget bruk + några oljefats konstruktioner för tillfälliga värmelösningar.. bla.bla.. :back_to:


På kort tid har det kanske ingen betydelse 1 timme 2-3 kanske ?? Eftersom jag utgår ifrån att det är kallt ute, riktigt kallt tillom..
Det tar längre tid för värmen att gå igenom 30cm betong, och ingen värme går till spillo före värmen träffar uteluften..
Alltså, betongväggen tar upp värmen långsammare än stål. tjockleken fungerar även som värmemagasin när elden slocknat.
Eldas det varje dag hålls väggen, innandömmet, verktygen, definitivt varmare än med en 6mm plåtvägg.
Nå det där visste du väl redan tycker jag mig läsa..

Plåtväggen däremot levererar värmen direkt till utomhusluften likt en kamin i sig själv, beroende på vinförhållanden varierar värmeavgivningen på ytterväggen... (mickroklimat kallas det om vi snackar tomatbladsyta) :lmao:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

jonnordvall

#103 » 20:12:39, 15-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

:)
Klart en tjock vägg ackumuler värmen. Liksom verktyg etc.
Jag trodde dock att det var frågan om tillfälliga uppvärmningar och då är jag helt övertygad om att det går att hålla värmen där med en kamin:)
och jag tror. Obs tror. Att stråliningsvärme är snabast:)

Hoppas det löser sig med kaminen.
Mitt tips är fortfarande att förlänga skorstenen som en första lösning. För att få bättre drag.
EG i kombination med en lucka där draget kan regleras..... !:)
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

Hansborg

#104 » 20:22:25, 15-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

MlsLantbrukstjänst skrev:Pipan jag har nu är 160 mm inv.
Jag får försöka få tag på..hette de stenull? till pipan.
Jag ska nog även bygga ett snedtak från vedboden över containern :razz:
Men föst måste jag få styr på värmen. Jag har ju absolut noll kunskap om just den biten, så de är så kul att de finns kunnigt folk där ute! :thummar: Jag ska nog dra pipan några meter lite fram å tillbaka i containern innan den får gu ut strax under taket och sen en isolerad bit utanför då om jag fattat rätt? Hur lång skorsten behöver jag utanför tror ni?

160mm är väl norm på villlapannor tycker jag mig läst, åtminstone min egnahemsfliscentral.
Där byggde jag 200mm x 9m lång, vilket senare visade sig vara för grovt. Resultatet blev för långsam rökhastighet, vilket betyder att röken avkyls mera i pipan, sämre drag ( inget problem för mig), kall rök som slickar ner för skorstenens ytterdel... svart sot längs ytterdelen.. usch...
Avhjälptes med en 100mm plåtstrut, kan beskådas på min hemsida tror jag.. :wink:

Stenull eller bergull kanske det heter? huvudsaken det tål värme..
Skall du bygga kvalitet / lång livstid skall innerpipan vara i syrafast material... eller vill du bygga lika många pipor som jag byggt?? :skratta3:
Isoleringen är till för att behålla maximalt drag, undvika kondens i röret= blir till frätande syror..
Bara ett skyddsrör utan isolering kan ha en positiv uppgift, isåfall skall det vara tätt upptill. Bättre än utan, även om det med funkar..
Pipan kan gå ut där den finns nu, risken med krumelurerna inne i rummet är: Det börjar ryka in tills rökröret är så varmt att det orkar dra ut all rök, mycke rök behöver lika mycke drag..
Kan du göra en bypass på röret? Sånt har jag inte testat själv, me vore en ide..
gör en sotlucka i pipans nedre del, så kan man tända papper för att värma rökröret = tills bättre drag..

Se till att befintlig installation funkar över förväntning före du börjar med krumelurerna, som tidigare sagts så bromsas röken av densamme...
Höjden: så högt tu täcks! 4-6m från draglucka. finns det uppgifter på kaminen?

Luftintaget sätter du på sidan utan skärmtak från vedbon. minst 20x20cm hål

Matnyttig info: http://www.novator.se/bioenergy/wood/index.html
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Tjocksmocksjocke

#105 » 22:39:35, 15-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle det inte funka att bara dra ut röret bakåt genom containerväggen och sedan på andra sidan ha en hel plåt fastsvetsad med plattjärn som distans på sidor och botten, sedan isolering utanpå denna.

Då skulle du få en het vägg bakom kaminen också. Där kan du ju ändå inte använda ytan till något, sen kan du blåsa friskluft utmed väggen för att få cirkulation på värmen.
Hur kan vägen vara så här dålig? Den var ju utmärkt på kartan...
Användarvisningsbild
Tjocksmocksjocke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:07:47, 11-07-2012
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till Min verkstad/Shop tour

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se