Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenMin verkstad/Shop tour

Insve:s verkstad

57 inlägg • Sida 1 av 4
Verkstäder finns det i alla möjliga former och storlek - diskutera era verkstäder här!

insve (trådstartaren)

#1 » 17:54:02, 01-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har skrivit lite om mina maskinrenoveringar men inget om verkstaden där de förhoppningsvis ska göra tjänst så här är en presentation.
Ett bra skäl att visa verkstanden nu - den är nystädad!!!! Jag ska få besök av kommunens ledning och centerledaren Annie Lööf.

Jag använder verkstaden i huvudsak för renovering och underhåll av mina veteranbilar, jag har några stycken:
SAAB 99, en av de första tillverkade (dvs förseriebil).
Fiat 1100, -58
Fiat 850 SportCoupe -70
Fiat 124 SportCoupe -68
Fiat 124 SportSpider -67
Bilarna är i varierande skick.

Intresset för att renovera maskiner kom när jag fick Beijer-fräsen, se Renovering av Beijer UF2V fräs , jag har ju gammal kunskap hur man använder maskinerna, jag har en utbildning till verktygsmakare men har aldrig jobbat som en sådan, ingenjörsutbildningen kom emellan.

Verkstaden är på ca 106 kvadratmeter med 10 kvadratmeter kontor. Jag hyr i ett industrihotell, 2500 SEK/månad, då ingår tillgång till tvättrum och toaletter. Det finns även lastbrygga med hiss till min golvnivå. Dyrt eller billigt? Jag vet inte men jag uppskattar att det är en fantastisk ordning på stället.

Jag har i princip delat upp verkstaden i fyra delar, bilrenoveringsdel, lager, rengöring demontering och målning av småprylar och maskinbearbetning.
Lite bilder.

Renoveringsutrymme, Fiat 124 Spider inne för helrenovering, snart klar? Jag har ingen lyft, har flera gånger funderat på att skaffa en men varje gång jag varit i köptagen så har jag ångrat mej, inser att den bara är ivägen, den tar för mycket plats och hindrar att öppna dörrarna. Om man flyttar bilar ut och in så är det nog bra med lyft men i mitt fall så står bilen lång tid på samma plats så jag föredrar höga pallbockar.

Bild

Plåtbearbetningsutrustning

Bild

Arbetsbänk och förvaring samt kompressor, jag föredrar att arbeta med tryckluftsmaskiner så jag har dragit ett enkelt tryckluftsnät med vanlig 1/2-tum tryckluftsslang i lokalen. Tyvärr har jag inget bättre ställe för kompressorn.

Bild

Svetsmaskiner, däckförvaring och skräpsortering. Dessutom en mycket viktig utrustning, brandsläckare och släckningsfilt direkt innanför dörrarna!

Bild

Lager till vänster, det går åt mycket utrymme när man river ner en bil i beståndsdelar! Bläster och smådelstvätt till höger.

Bild

"Stora" svarven Rex 140 VF, under renovering, den väntar på nya lager. Pelarborrmaskin T-25 köpt på DUAB-huset och plåtskåp för verktygsförvaring.

Bild

Lilla svarven, Verktygslagret Göteborg.

Bild

Fräshörnan, Beijer UF2V och Emco-kopia. Slipmaskin längst till höger.

Bild

18 personer gillar det här inlägget.
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle



insve (trådstartaren)

#2 » 09:26:50, 04-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite kul!
I måndags besökte Centerpartiet med Annie Lööf min verkstad. Se bild från tidningen Barometern.

Bild

3 personer gillar det här inlägget.
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

BM 4 ever

#3 » 10:25:20, 04-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så ljust rent och fint det ser ut !
Om du ogillar placeringen av kompressor (väsnas) kan du ju bygga en enkel ljudisolerad "låda" utan att göra ingrepp i själva byggnaden. (Kör man mycket måste man ju kunna öppna och släppa ut värmen)
Jag ser att du har en mix av både gamla kvalitetsmaskiner och nyare lite mer lågprismaskiner, vilket anser du ger dej mest valuta för pengarna ?
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

insve (trådstartaren)

#4 » 15:13:48, 04-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM 4 ever skrev:Så ljust rent och fint det ser ut !
Om du ogillar placeringen av kompressor (väsnas) kan du ju bygga en enkel ljudisolerad "låda" utan att göra ingrepp i själva byggnaden. (Kör man mycket måste man ju kunna öppna och släppa ut värmen)
Jag ser att du har en mix av både gamla kvalitetsmaskiner och nyare lite mer lågprismaskiner, vilket anser du ger dej mest valuta för pengarna ?


Utan tvekan de gamla maskinerna, dock efter renovering.

Lite kommentarer och erfarenheter av mina maskiner:

Gamla maskiner
Beijerfräs: har inte fräst så mycket ännu men upplever maskinen som mycket stabil, den väger nästan 1,5 ton. Efter renoveringen med omslipning och inskavning av fräsbord och gejdrar så har den mycket bra precision.
Svarv GVL, gammal hobbysvarv som jag ärvt, är väl inte mycket bättre än dagens kinasvarvar.
Rex VF 140, gammal kvalitetssvarv, hade rätt slitna prismor så jag skickade bädden för slipning, den är under renovering. Den har väldigt fin känsla i när man vevar, det man får komma ihåg att det är en liten svarv så man kan inte ta för stora skär.
EMCO fräs, är egentligen en Taiwanesisk kopia men anses lika bra som originalet, jag använder den till såjobb, fungerar riktigt bra.

Nya maskiner:
Svetsarna är köpta på DUAB-huset. Det är italienska och franska, jag köpte inte speciellt billiga maskiner och de har alla fungerat till belåtenhet.
Verkstadspress, billig - köp inte! Om den används mycket (jag trodde inte att man hade så mycket nytta av en press) så blir man vansinnig på att hydrauliken är så långsam både upp och ner. Dessutom är flyttning av pressbommen upp och ner hopplös, först lyfta i ena änden, flytta bulten som den ligger på, sedan andra änden, bara ett steg i taget annars ramlar bommen i golvet. Jag köpte en liten vinsch på Biltema och monterade så att jag kan hissa bommen upp och ner.
Plåtbearbetning, billiga kinamaskiner, funkar sådär, om jag skulle köpa idag så blir det gamla maskiner.
Komperssor, italiensk, helt ok, inte speciellt mycket vibrationer.
Tvättbalja med pump pumpen kass, för liten kapacitet och filtret sätter igen sig på nolltid, tvättar manuellt.
Bläster, rena skämtet, den blåser ut damm över hela lokalen dessutom är inte skarvarna tära utan fint damm blåser ut, måste anslutas till utsug! Den kräver dessutom en kompressor på minst 5 hp för att det ska bli något resultat. Jag skaffade en askdammsugare och anslöt till utsuget, det fungerar hyggligt. Belysningen har jag också byggt om, det var monterat ett lysrör med plasthölje som relativt snabbt blev grått.
Så, köp bläster med utsugning och filter, var beredd på att det går åt luft för att det ska hända något när du blästrar.
Borrmaskin, köpt på DUAB-huset, inte speciellt billig 15000 inkl. moms, jag vill ha maskin med växellåda, tröttnat på att flytta remmar som på min gamla. Den fungerar som förväntat.

Sammanfattning
Min åsikt, köp gamla kvalitetsmaskiner men var beredd att reparationer kan behövas. Reservdelar kan kosta skjortan. När det gäller nya maskiner, du får vad du betalar för!!!!!

6 personer gillar det här inlägget.
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

NiklasMotor

#5 » 19:01:49, 16-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fina stora ytor du har.
NiklasMotor
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:40:06, 13-09-2015
Ort: Blekinge / Kyrkhult
Sverige

insve (trådstartaren)

#6 » 19:37:53, 27-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

insve skrev:Verkstadspress, billig - köp inte! Om den används mycket (jag trodde inte att man hade så mycket nytta av en press) så blir man vansinnig på att hydrauliken är så långsam både upp och ner. Dessutom är flyttning av pressbommen upp och ner hopplös, först lyfta i ena änden, flytta bulten som den ligger på, sedan andra änden, bara ett steg i taget annars ramlar bommen i golvet. Jag köpte en liten vinsch på Biltema och monterade så att jag kan hissa bommen upp och ner.


Jag tog lite bilder på min modifiering av verkstadspressen.
Vinschen är från BT art nr 30050 179:-, jag var tvungen att bocka om veven så att den inte tog i pressens stativ.

Bild

Vajer och lås år också från BT. Blocken köpte jag hos den lokala byggvaruhandeln, tror dom är till markiser eller något sådant. totalt under 300:- väl värt pengarna!

Bild

Bild

Vajern fästes i rören som håller ihop pressens bom.

Bild

Total tid för jobbet var knappt en timme. Nu ska jag fundera ut något sätt att snabbpumpa presskolven, kanske en liten hydraulpump? I och för sig ger ju pumpandet motion och det behöver en pensionär.

8 personer gillar det här inlägget.
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

PerÖ83

#7 » 20:24:22, 27-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

tryckluft?
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

CountyBruff

#8 » 20:30:37, 27-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Komplettera med en större pump = 2-växlad?
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT

insve (trådstartaren)

#9 » 20:42:21, 27-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

CountyBruff skrev:Komplettera med en större pump = 2-växlad?


Ja, jag har sett att större pressar har två pumparmar men var hittar man en sådan till rimlig kostnad?
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

gute84

#10 » 01:02:04, 15-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

är det 2500 per kvadrat?
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

insve (trådstartaren)

#11 » 12:01:00, 15-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

gute84 skrev:är det 2500 per kvadrat?


Nej, 2500 SEK/månad för 106 kvadratmeter, dvs 283 SEK/kvadratmeter och år.
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

gute84

#12 » 15:09:50, 15-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

det var billigt
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

insve (trådstartaren)

#13 » 23:31:46, 07-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stor händelse
Fiaten klar för provstart!!

Bild

Provstart idag, startade på första försöket med hjälp av lite startgas. Går lite ojämnt, behöver justering av tändning och förgasare.
Kvar är nu besiktning, hjul- och ljusinställning sen ska den ut på vägen.

Några bilder på renoveringen.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

14 personer gillar det här inlägget.
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

insve (trådstartaren)

#14 » 20:56:02, 18-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag även provkört, totalt 7 mil. Två problem dök upp underprovkörningen - svaga bakbromsar, brukar bero på feljusterad bromsreglerventil bak - värmen gick inte att stänga av. Lite felsökning så upptäckte jag att jag monterat slangarna till värmekranen fel, in till ut och tvärt om. Jag kommer att köra ca 100 mil i höst för att hitta ev. problem innan avställning inför vintern och ha tid för åtgärder innan nästa vår.

Bilen har även besiktigats av MHRF (Motorhistoriska riksförbundet) för att jag ska kunna teckna deras försäkring. Den kostar bara 560 SEK per år för helförsäkring.
Bara OK-avbockningar i protokollet.

Bild

4 personer gillar det här inlägget.
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

insve (trådstartaren)

#15 » 14:04:39, 20-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Några fler mil med bilen, har upptäckt att det är lite vibrationer i kardanaxeln vid ca 80 km/tim. Jag hade inga vibrationer före renoveringen men eftersom jag bytt gummiknut och knut mellan kardanaxlarna samt pulverlackat delarna så är det möjligt att ombalansering behövs. Jag har aldrig behövt göra detta på någon bil tidigare så jag är tacksam för tips om företag som gör detta och kostnader eller ideer om det går att göra själv. Jag vet att det är knepigt att balansera långa axlar där det behövs dynamisk balansering.
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle


Återgå till Min verkstad/Shop tour

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se