Vad krÀver en aerotemper?
-
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Volvo BM 6300 ehc
- Kontakt:
Vad krÀver en aerotemper?
Det börjar gÄ mot vinter och jag funderade pÄ att ersÀtta dieselvÀrmaren mot nÄgot mer effektivt och framför allt ekonomiskt. Jag ordnade till en kulvert frÄn pannrummet till maskinhallen sÄ jag har tillgÄng till varmvatten.
FrÄgan Àr vad som krÀvs? NÄgon som kan detta?
Hallen Àr 18x10x5 m och Àr vÀlisolerad, funderade pÄ att ladda upp 2st 500l tankar som jag sedan kör mot en 30kw aerotemper. Vedpannan Àr pÄ ca 35kw sÄ den kanske behöver bytas ut, vi fÄr se.
Tanken i första hand Àr vÀl att kunna ligga pÄ en grundvÀrden pÄ runt 10 grader.
FrÄgan Àr vad som krÀvs? NÄgon som kan detta?
Hallen Àr 18x10x5 m och Àr vÀlisolerad, funderade pÄ att ladda upp 2st 500l tankar som jag sedan kör mot en 30kw aerotemper. Vedpannan Àr pÄ ca 35kw sÄ den kanske behöver bytas ut, vi fÄr se.
Tanken i första hand Àr vÀl att kunna ligga pÄ en grundvÀrden pÄ runt 10 grader.
-
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B
Re: Vad krÀver en aerotemper?
Vad krÀvs för vad?
Effekt pÄ pannan?
Vatten mÀngd i acctankar?
VÀrmebehov för att vÀrma hallen?
Regler/bygglov ?
Hallens vÀrmebehov vet inte jag, men jag blir förvÄnad om det Àr över 12Kw, för att hÄlla 10-15 grader, om den Àr "vÀlisolerad" som du sÀger, nÀr det Àr som kallast.
12kW Àr 1m³ vatten som tappar 12grader temperatur. ( cirka, jag kan rÀkna exakt men det Àr lÀtta siffror för huvudrÀkning)
....sÄ med 2x500 liter laddat till 90° ? .....sÄ klarar du....
5-6 timmar ( 6 x12 = 72°C) vid fullt vÀrmebehov, om det gÄr 12kW. (sen har vattnet i tanken samma temp som lokalen, eller nÀra i alla fall .....)
....gÄr det 6kW sÄ rÀcker vattnet dubbelt sÄ lÀnge...
Effekt pÄ pannan?
Vatten mÀngd i acctankar?
VÀrmebehov för att vÀrma hallen?
Regler/bygglov ?
Hallens vÀrmebehov vet inte jag, men jag blir förvÄnad om det Àr över 12Kw, för att hÄlla 10-15 grader, om den Àr "vÀlisolerad" som du sÀger, nÀr det Àr som kallast.
12kW Àr 1m³ vatten som tappar 12grader temperatur. ( cirka, jag kan rÀkna exakt men det Àr lÀtta siffror för huvudrÀkning)
....sÄ med 2x500 liter laddat till 90° ? .....sÄ klarar du....

....gÄr det 6kW sÄ rÀcker vattnet dubbelt sÄ lÀnge...
Deus ex machina
-
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Kontakt:
Ha ha, ja vad krÀvs för vad?
Tyckte jag fick ett bra svar pÄ en frÄga jag inte kunde stÀlla
LÄter ju bra det dÀr med att 12kw skulle rÀcka för den voymen, 1000 liter vatten 5-6 timmar lÄter ju ÄxÄ bra, dÄ hinner man ju elda pÄ, kÀnns ju som att man kunde prova.
Kom pÄ en grej med isolering dock, vÀlisolerat tak och vÀggar men oisolerat golv! (Det skulle ju bara bli ett skjul frÄn början
)
Tyckte jag fick ett bra svar pÄ en frÄga jag inte kunde stÀlla

LÄter ju bra det dÀr med att 12kw skulle rÀcka för den voymen, 1000 liter vatten 5-6 timmar lÄter ju ÄxÄ bra, dÄ hinner man ju elda pÄ, kÀnns ju som att man kunde prova.
Kom pÄ en grej med isolering dock, vÀlisolerat tak och vÀggar men oisolerat golv! (Det skulle ju bara bli ett skjul frÄn början

-
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Ărn skolsvarv
Blomqvist bs 600
FrÀs okÀnd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar - Ort: Ekerö
Tycker det lÄter som om du ska ha glycol eller liknande i vattnet, trist om det fryser om man Àr borta över helgen, alt sÄ mÄste c pump gÄ hela tiden..
Det finns tvÄ sorters mÀnniskor:
De som gillar hÄrdrock... Och de som inte lÀrt sig gilla hÄrdrock Ànnu...
De som gillar hÄrdrock... Och de som inte lÀrt sig gilla hÄrdrock Ànnu...
-
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B
isolerad platta eller ej pÄverkar inte luftvÀrme sÄ mycket, vad jag förstÄtt.
12kW Àr bara en uppskattning frÄn min sida, för att fÄ en siffra att rÀkna pÄ, kan vara vad som helst.
12kW Àr bara en uppskattning frÄn min sida, för att fÄ en siffra att rÀkna pÄ, kan vara vad som helst.
Deus ex machina
- Stridis2
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624 - Ort: NordvÀstra SkÄne
I en vÀlisolerad villa med treglasfönster rÀknar man med ca 50 W per kvadratmeter för att hÄlla 20 grader vid max behov (20 minusgrader ute och blÄst). Halvbra isolerat rÀknar man med 75 W och dÄligt isolerat 100 W. SÀger du bara 10 grader halverar du energiförbrukningen (mycket grovt rÀknat). Maxbehovet Àr det inte ofta man behöver. I Lund, som exempel, Àr det en eller tvÄ dagar per sÀsong som man behöver mer Àn 75% av maxbehovet.
TÀnk pÄ vad du vÀljer för aerotemper. Vissa ska ha mycket hög vattentemperatur för att fungera, men det finns andra som klarar sig pÄ temperaturer frÄn vÀrmepump. Jag har Àven hört att (i alla fall visa) aerotemprar krÀver mycket högt vattenflöde för att fungera tillfredsstÀllande, alltsÄ inget lÀmpligt att koppla till acctankar. Men jag har ingen egen erfarenhet av aerotemprar, bortsett frÄn ett antal jag har plockat ur en virkestork som aldrig har hunnits med att anvÀnda.
TÀnk pÄ vad du vÀljer för aerotemper. Vissa ska ha mycket hög vattentemperatur för att fungera, men det finns andra som klarar sig pÄ temperaturer frÄn vÀrmepump. Jag har Àven hört att (i alla fall visa) aerotemprar krÀver mycket högt vattenflöde för att fungera tillfredsstÀllande, alltsÄ inget lÀmpligt att koppla till acctankar. Men jag har ingen egen erfarenhet av aerotemprar, bortsett frÄn ett antal jag har plockat ur en virkestork som aldrig har hunnits med att anvÀnda.

Det sÀgs att man Àr vuxen nÀr man pratar mer om vad man har gjort Àn vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
-
- Fler Àn 100 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
Ta dig en funderare pÄ under vilka förhÄllanden som den kommer att anvÀndas (kommer lokalen stÄ kall emellanÄt) dÄ Àr det viktigt som sagts tidigare. Har vart med om vattenburna aerotemprar som fryser sönder pÄ nÄgra sekunder om vattnet inte har nÄtt frysskydd, kallt inne i lokalen och man startar aerotemprar. Ta dig Àven en fundering pÄ placering sÄ den inte kan suga kall luft om den Àr placerad nÀra ytterdörr och dom av nÄgon anledning stÄr öppna. Det behövs ju inte vara 50/50 blandning bara sÄ att man tappar sprÀngningseffekten. Vet inte nÄgra blandningsförhÄllanden för det.
Mvh Anders
-
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Kontakt:
-
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C
Kanske inte Àr till nÄn hjÀlp alls direkt men kan ju beskriva hur det funkat för mig. Har ett garage pÄ knappa 100 kvadrat, relativt vÀlisolerat men oisolerad platta. Det höll ca 12 grader förra vintern med en(1) aerotemper pÄ 4 kw frÄn jordvÀrmen som annars gÄr i kulvert till huset. Dvs inte nÄgon hög temperatur pÄ vattnet heller. Bor i norrland sÄ det kan bli kallt emellanÄt.
- Stridis2
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624 - Ort: NordvÀstra SkÄne
Det fanns en trÄd för kanske tvÄ Är sedan dÀr det diskuterades mycket om uppvÀrmning av verkstad. Den trÄdstartaren hade golvvÀrme, men det fanns mycket klokt om för- och nackdelar med olika system. Konstant cirkulerande, eventuell vÀrmevÀxlare och var den i sÄ fall skulle monteras, glykolens vara eller icke vara osv. Leta reda pÄ den trÄden sÄ tror jag du fÄr en del bra tips och idéer.
Det sÀgs att man Àr vuxen nÀr man pratar mer om vad man har gjort Àn vad man ska göra.
-
- Fler Àn 100 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
Jag skulle dela upp systemet i antingen tvÄ eller tre delar. Pannrum inkl ack-tankar (och tillhörande villa?), kuvert och garage.
Kulvert och garage gÄr att köra pÄ samma. Smaksak beroende pÄ hur man vill bygga upp systemet.
Har du inte tankar sÄ skaffa tankar med varmvattenspiral anvÀnd den ena till husets varmvatten, den andra till kulverten. DÄ fÄr du skilt system i kulverten, vill du inte köra glykol i kulverten sÀtter du en vÀrmevÀxlare i garaget och dÄ blir det vÀldigt litet system med glykol. För varje del i systemet behövs ett expansionskÀrl och sÀkerhetsventil och cirkulationspump.
Jag körde min verkstad pÄ 5kw el-aerotemper under en vinter. Hade den halvfart, osÀker pÄ kW. Inga problem att hÄlla 10gr. Har 145+45 isolering i vÀgg, 400mm lösull i tak och 2dm markisolering,
Kulvert och garage gÄr att köra pÄ samma. Smaksak beroende pÄ hur man vill bygga upp systemet.
Har du inte tankar sÄ skaffa tankar med varmvattenspiral anvÀnd den ena till husets varmvatten, den andra till kulverten. DÄ fÄr du skilt system i kulverten, vill du inte köra glykol i kulverten sÀtter du en vÀrmevÀxlare i garaget och dÄ blir det vÀldigt litet system med glykol. För varje del i systemet behövs ett expansionskÀrl och sÀkerhetsventil och cirkulationspump.
Jag körde min verkstad pÄ 5kw el-aerotemper under en vinter. Hade den halvfart, osÀker pÄ kW. Inga problem att hÄlla 10gr. Har 145+45 isolering i vÀgg, 400mm lösull i tak och 2dm markisolering,