Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenMin verkstad/Shop tour

Vad kräver en aerotemper?

11 inlägg • Sida 1 av 1
Verkstäder finns det i alla möjliga former och storlek - diskutera era verkstäder här!

pelleplutt (trådstartaren)

#1 » 10:03:38, 18-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det börjar gå mot vinter och jag funderade på att ersätta dieselvärmaren mot något mer effektivt och framför allt ekonomiskt. Jag ordnade till en kulvert från pannrummet till maskinhallen så jag har tillgång till varmvatten.

Frågan är vad som krävs? Någon som kan detta?

Hallen är 18x10x5 m och är välisolerad, funderade på att ladda upp 2st 500l tankar som jag sedan kör mot en 30kw aerotemper. Vedpannan är på ca 35kw så den kanske behöver bytas ut, vi får se.

Tanken i första hand är väl att kunna ligga på en grundvärden på runt 10 grader.
pelleplutt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:41:59, 19-03-2008
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 ehc



jörgen.ottosson

#2 » 10:43:17, 18-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad krävs för vad?

Effekt på pannan?
Vatten mängd i acctankar?
Värmebehov för att värma hallen?
Regler/bygglov ?

Hallens värmebehov vet inte jag, men jag blir förvånad om det är över 12Kw, för att hålla 10-15 grader, om den är "välisolerad" som du säger, när det är som kallast.

12kW är 1m³ vatten som tappar 12grader temperatur. ( cirka, jag kan räkna exakt men det är lätta siffror för huvudräkning)

....så med 2x500 liter laddat till 90° ? .....så klarar du.... :klia: 5-6 timmar ( 6 x12 = 72°C) vid fullt värmebehov, om det går 12kW. (sen har vattnet i tanken samma temp som lokalen, eller nära i alla fall .....)

....går det 6kW så räcker vattnet dubbelt så länge...
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

pelleplutt (trådstartaren)

#3 » 10:59:02, 18-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ha ha, ja vad krävs för vad?

Tyckte jag fick ett bra svar på en fråga jag inte kunde ställa :thummar:

Låter ju bra det där med att 12kw skulle räcka för den voymen, 1000 liter vatten 5-6 timmar låter ju åxå bra, då hinner man ju elda på, känns ju som att man kunde prova.

Kom på en grej med isolering dock, välisolerat tak och väggar men oisolerat golv! (Det skulle ju bara bli ett skjul från början :klia: )
pelleplutt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:41:59, 19-03-2008
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 ehc

Mattias Petterson

#4 » 12:06:39, 18-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker det låter som om du ska ha glycol eller liknande i vattnet, trist om det fryser om man är borta över helgen, alt så måste c pump gå hela tiden..
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

jörgen.ottosson

#5 » 12:11:54, 18-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

isolerad platta eller ej påverkar inte luftvärme så mycket, vad jag förstått.

12kW är bara en uppskattning från min sida, för att få en siffra att räkna på, kan vara vad som helst.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Stridis2

#6 » 22:35:37, 18-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

I en välisolerad villa med treglasfönster räknar man med ca 50 W per kvadratmeter för att hålla 20 grader vid max behov (20 minusgrader ute och blåst). Halvbra isolerat räknar man med 75 W och dåligt isolerat 100 W. Säger du bara 10 grader halverar du energiförbrukningen (mycket grovt räknat). Maxbehovet är det inte ofta man behöver. I Lund, som exempel, är det en eller två dagar per säsong som man behöver mer än 75% av maxbehovet.
Tänk på vad du väljer för aerotemper. Vissa ska ha mycket hög vattentemperatur för att fungera, men det finns andra som klarar sig på temperaturer från värmepump. Jag har även hört att (i alla fall visa) aerotemprar kräver mycket högt vattenflöde för att fungera tillfredsställande, alltså inget lämpligt att koppla till acctankar. Men jag har ingen egen erfarenhet av aerotemprar, bortsett från ett antal jag har plockat ur en virkestork som aldrig har hunnits med att använda. :vissla:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

anders.andersson

#7 » 00:24:53, 19-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta dig en funderare på under vilka förhållanden som den kommer att användas (kommer lokalen stå kall emellanåt) då är det viktigt som sagts tidigare. Har vart med om vattenburna aerotemprar som fryser sönder på några sekunder om vattnet inte har nått frysskydd, kallt inne i lokalen och man startar aerotemprar. Ta dig även en fundering på placering så den inte kan suga kall luft om den är placerad nära ytterdörr och dom av någon anledning står öppna. Det behövs ju inte vara 50/50 blandning bara så att man tappar sprängningseffekten. Vet inte några blandningsförhållanden för det.
Mvh Anders
anders.andersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:20, 01-08-2007
Ort: Kalix
Maskintyp: Traktor

pelleplutt (trådstartaren)

#8 » 07:46:24, 19-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur eller hur så måste det allltid finnas värme i lokalen. Aerotempens kostnad om den skulle frysa sönder är obetydlig i sammanhanget. Jag kan inte ha i glykol eftersom hela systemet sitter ihop med huset.
pelleplutt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:41:59, 19-03-2008
Ort: Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 ehc

tortap

#9 » 10:27:29, 19-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske inte är till nån hjälp alls direkt men kan ju beskriva hur det funkat för mig. Har ett garage på knappa 100 kvadrat, relativt välisolerat men oisolerad platta. Det höll ca 12 grader förra vintern med en(1) aerotemper på 4 kw från jordvärmen som annars går i kulvert till huset. Dvs inte någon hög temperatur på vattnet heller. Bor i norrland så det kan bli kallt emellanåt.

2 personer gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Stridis2

#10 » 11:01:30, 19-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det fanns en tråd för kanske två år sedan där det diskuterades mycket om uppvärmning av verkstad. Den trådstartaren hade golvvärme, men det fanns mycket klokt om för- och nackdelar med olika system. Konstant cirkulerande, eventuell värmeväxlare och var den i så fall skulle monteras, glykolens vara eller icke vara osv. Leta reda på den tråden så tror jag du får en del bra tips och idéer.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

ner

#11 » 14:57:17, 25-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle dela upp systemet i antingen två eller tre delar. Pannrum inkl ack-tankar (och tillhörande villa?), kuvert och garage.
Kulvert och garage går att köra på samma. Smaksak beroende på hur man vill bygga upp systemet.

Har du inte tankar så skaffa tankar med varmvattenspiral använd den ena till husets varmvatten, den andra till kulverten. Då får du skilt system i kulverten, vill du inte köra glykol i kulverten sätter du en värmeväxlare i garaget och då blir det väldigt litet system med glykol. För varje del i systemet behövs ett expansionskärl och säkerhetsventil och cirkulationspump.

Jag körde min verkstad på 5kw el-aerotemper under en vinter. Hade den halvfart, osäker på kW. Inga problem att hålla 10gr. Har 145+45 isolering i vägg, 400mm lösull i tak och 2dm markisolering,
ner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:54, 07-05-2010
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil


Återgå till Min verkstad/Shop tour

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se