Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenMin verkstad/Shop tour

Inreda och utrusta verkstad!

35 inlägg • Sida 1 av 3
Verkstäder finns det i alla möjliga former och storlek - diskutera era verkstäder här!

bladhis (trådstartaren)

#1 » 10:48:37, 09-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börjar så smått få klart min nya verstad, inget stort och flådigt men den är iaf min! 4x8 m invändigt, porthöjd på 3 meter. Fullisolerad, bättre än huset jag bor i iaf. Takhöjd varierar från ca 3 m till 4,2 ca. Anledningen är att jag följde taklutningen från intillliggabde byggnad.

Nu till lite frågor, uppvärmning, luftvärmepump luftluft måste väl vara det bästa?

Maskiner, är inte helt hemma på metallarbetsmaskiner, är snickare egentligen. Men jag kommer behöva pelarborr, bänkslip, svets, något att kapa stålprofiler i.

Pelarborr, nytt eller begagnat? Verkar ju finnas gott om objekt på blocket men vad skall man titta på. Låg/högvarviga olika chuckar?

Svets, har en gammal esab pinnsvets som morrar och går utmärkt. Men skulle även vilja kunna svetsa lite rostfritt och lite tunnare materiel.

Kap, som snickare är man ju van vid kapsågen med alla tänkbara vinklar. Finns något liknande till metall? Vad är bäst, bandsåg?

Kommer säkert massor med fler frågor...




/Daniel
bladhis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:46:51, 22-03-2015
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm viktor, bm boxer, bm t257



torbjorn_forsman

#2 » 11:05:21, 09-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett tips är att inte fylla upp verkstaden med så mycket maskiner och bra-att-ha-saker att de objekt du ska jobba med inte går in där.

Ta en närmare funderare på vad det är för slags arbeten som ska göras där, och bedöm om olika mer udda maskiner verkligen är värda kostnaden och platsen de tar upp. För stålkapning i mindre skala klarar man sig långt med vinkelslip (för stångmaterial, profiler mm) och bänkplåtsax.

När det gäller val av pelarborrmaskin så beror det också mycket på vad för slags jobb man tänker göra. Rent allmänt kan man ju säga att ju grövre borrar och segare/otrevligare material desto lägre varvtal behövs. Ska man hålla på med precisionsarbeten kanske man inte vill ha sämsta sortens kinamaskiner. Vill man snabbt kunna ändra varvtal är det bra om maskinen har lättmanövrerad växellåda så man inte behöver lägga om remmar.

Det finns pinnsvetselektroder för rostfritt, som går att svetsa med växelström. Men förr eller senare vill man nog ändå skaffa TIG om man ska hålla på mycket mer rostfritt.

Känn dig inte pressad att köpa alla maskiner på en gång, det brukar bara leda till att man får betala överpriser för dem. Det är bättre att vänta ut de fina begagnade objekten som ingen annan vill bjuda på just då. Och det lönar sig att bygga upp ett stort kontaktnät och göra sig känd som en trevlig och hyvens prick som folk gärna gör affärer med till vänskapspris.
Ofta är det inte maskinerna som är den stora kostnaden innan man har verkstaden färdigutrustad utan det är alla småverktyg, tillbehör, borrar, svarvstål, spännhylsor mm som tillsammans kan tömma plånboken.

Beträffande uppvärmning så brukar luftvärmepump vara en bra lösning. Se dock till att den värmepump du väljer går att ställa ner för låg innetemp (ner till kanske 8-10 grader). Och ta för vana att stänga av värmepumpen och täcka över innedelen om du ska göra något mycket dammigt och skräpigt jobb i verkstaden (t ex slipa spackel).
Om du har dragit in vatten där eller ska förvara saker som måste stå frostfritt, så kanske du skulle fundera på någon lösning för att hålla verkstaden frostfri även vid långt strömavbrott (eller vid krångel med värmepumpen).

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

bladhis (trådstartaren)

#3 » 14:39:45, 09-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad som kommer att göras i verkstaden är reperation och underhåll av gårdens maskinpark. Samt tillverkning av diverse järn grunkor som kan vara bra att ha på gården.

Själva anledningen till detta bygge är mycket just platsbrist i den gamla verkstaden. Där kommer det bara att vara träbearbetning fortsättningsvis.

Bredden på verkstaden är ju väldigt begränsad, därför är hyllor mm längs sidorna bannlysta, däremot kommer väggen längst in vara smockad med hyllor, men utan arbetsbänk. Denna tänkte jag ha fristående på hjul. Ca 900x2000. Innbillar mig att det ska vara bra.


/Daniel
bladhis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:46:51, 22-03-2015
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm viktor, bm boxer, bm t257

ner

#4 » 14:53:17, 09-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lös arbetsbänk på hjul tror jag är ett bra alternativ! Går ju att rulla ut när det är platsbrist. Det svåra med alla modeller av arbetsbänkar är att hålla dom fri från skrot som bara ligger och tar plats...

Jag säger MIG för allehanda järngrunkor. Rostfritt med pinne. TIG i all ära, har en själv, kräver timmar för att bli duktig. Intresset bör finnas av att lära sig det annars är risken att den bara står och tar plats.
ner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:54, 07-05-2010
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil

FRS05

#5 » 16:28:56, 09-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Själv tycker jag sortimentskåp med massor små lådor är bra. Inga öppna som det kommer in skit/damm i utan "slutna" lådor. Gärna att man köper en märkmaskin så man märker upp allt. Guld värt när det väl är klart men jobbigt när man väl ska börja. Sedan gillar jag skåp med där man kan förvara saker dammfritt och inte massa öppna hyllor.

Ska du kapa relativt lite så skulle jag valt bandsåg. Jag har själv en kina historia och det funkar om man bara kapar saker ibland. Men som sagt så kan man klara sig med vinkelslip med, allt beror på hur noga det man gör är.
FRS05
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:40:43, 25-12-2015
Ort: Halmstad
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#6 » 17:11:13, 09-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

På tal om sortimentskåp och -lådor, så undvik sådana som är gjorda av billig genomskinlig plast som dels är spröd och dels löser sig i bensin och andra lösningsmedel (t ex äldre Raaco-skåp). Åtminstone i "grov-verkstan".

En nackdel med att ha arbetsbänken på hjul är just att den kan rulla omkring, fjädra, vicka och vara allmänt ostabil. Håller man på med tunga saker eller stora krafter vill man att bänken ska stå som om den vore bergfast.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

bladhis (trådstartaren)

#7 » 17:39:24, 09-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sådär, nu var skivmontaget på väggarna klart och städat inför morgondagens putsning av sockeln invändigt. Bild
Bild

Ang bänken så är det tänkt en redig tung pjäs med ett ben som går att justera höjden på. Vet att golvet inte är perfekt. Borde gå att göra några fästen i väggen som man kan docka den mot när man ska göra lite mera brytövningar. Hur tjock behöver en plåt vara för att kännas mer eller mindre stum?

Ang kapning, är ju inte jättemycket kapning men det är en jäkla skillnad när man får bitarna ordentligt i vinkel när man skall bränna ihop dem. Tycker det är svårt att få det bra med en vinkelslip.
bladhis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:46:51, 22-03-2015
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm viktor, bm boxer, bm t257

d557017

#8 » 20:04:00, 09-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har själv en sådan här, gillar den skarpt, men det finns ju andra märken och kvalisorter såklart :thumme:
http://www.spiralservice.se/ProductInfo ... ductID=610

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
d557017
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:39:23, 28-12-2007
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: Scania R142
Fiat 680 DT
JD 450 Backhoe
BMB 230 Bamse
BM 4300
TOS svarv
SAJO fräs
Solberga pelarborr
Sumitomo LS2650FJ2

ner

#9 » 22:04:43, 09-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en lågvarvig Thomas klingkap med kylvätska. När den byts ut blir det till förmån för bandsågskap.
ner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:54, 07-05-2010
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil

bladhis (trådstartaren)

#10 » 07:53:24, 10-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är ju en djungel detta med kapar. Gemensamt för de mindre i lite mera återhållsam budget verkar vara att man vrider anhållet istället för sågen. Fördelen med klinga borde vara att det är lättare att putsa av någon millimeter på en järnbit. Med bandsåg borde bladet vika sig något, eller har jag fel?


/Daniel
bladhis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:46:51, 22-03-2015
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm viktor, bm boxer, bm t257

FRS05

#11 » 12:29:25, 10-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det beror på hur kapen med klinga ser ut. Ska du putsa av en bit på ett rör så behöver du med klingkap ha ett likadant rör som mothåll annars så kapar inte klingan rakt. Kapen som någon länkar till ovan skulle inte jag rekommendera till att putsa av någon mm får då måste man ha backar på andra sidan med som håller röret som man har som mothåll för att inte klingan ska gå snett.

Bandsåg har väl fördelen att de ofta har väldigt tunna blad i jämförelse med en kap med klinga. Sammanfattningsvis så kan man väl säga att kap med klinga är bäst på att putsa av en bit av röret förutsatt att det är rätt form av kap. Men är det 2-3mm så tror jag inte det är några problem med bandsåg. Har mestadels jobbat med klingkap men har en bandsåg hemma. Dock inte testat bandsågen med att kapa av små längder. Så det här är min erfarenhet. Något som skall sägas är att om du köper en kap med klinga så köp en BRA klinga. Det är viktigare än man tror:).
FRS05
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:40:43, 25-12-2015
Ort: Halmstad
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Göran Ekman

#12 » 16:58:16, 10-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en liten enfas bandsåg där man kan vrida sågen i förhållande till arbets stycket . Går att såga tunna skivor av en axel . Funkar att kapa så länge det finns material på båda sidor om bladet.
http://industriverktyg.se/product/idg-t ... g-230-volt
Håller man på med projekt där bitarna ska passa ihop för att kunna fogas ihop . Är någon form av såg en väldig fördel.
Hur grov materiel tjocklek kan man såga med en klingsåg?
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

bladhis (trådstartaren)

#13 » 22:24:32, 14-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Nuså har det hunnit bli putsat, gipsat i taket, målat och elen är nära på klar. Bara gruppcentralen kvar, men den vågar jag mig inte på själv.

Blir nog en sväng till Swedol imöra. Där fanns en bandsåg som såg rätt vettig ut. Behöver en för att kunna göra arbetsbänken...


/Daniel

3 personer gillar det här inlägget.
bladhis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:46:51, 22-03-2015
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm viktor, bm boxer, bm t257

Mattias Petterson

#14 » 23:11:39, 14-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inga fönster?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

atlashjul

#15 » 23:21:02, 14-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan väl va bra utan fönster i dagens läge, med tanke på långfingrade folk :-I
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)


Återgå till Min verkstad/Shop tour

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se