Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenMin verkstad/Shop tour

Förrådsfabriken

7 inlägg • Sida 1 av 1
Verkstäder finns det i alla möjliga former och storlek - diskutera era verkstäder här!

MatsH (trådstartaren)

#1 » 01:10:16, 13-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

För ett antal år sedan ökade frustrationen.
Jag visste hur jag ville göra för att fixa till något projekt i garaget, men armarna når inte 2,5 mil bort där jag hade tillgång till maskiner och utrustning.
Fantiserade om en verkstad hemmavid och började mäta o räkna på maskiner för husbehov.
Slog till på denna när den dök upp på Blocket:
Bild
Benämd LuxCut 1122A, av Karlebo importerad tung o robust bänksvarv tillverkad i Taiwan . F.ö samma som rexvalter 145 förutom vxl låda /spindelhus.
Efter bökande med bl.a bortplock av dörr o karm + jackad väggregel så gick det att pressa in svarven till sin plats.
Så gick det en vinter med lite myssvarvande på kulna mörka kvällar. -Det här var ju melodin! :hurra: En fräs skulle sitta fint också... :idee3:

Bild
Nichols horisontal production mill, tillverkad i USA.Ännu en tung och robust pjäs. Bra o tajt i slider trots 50+ år gammal. -Horisontalspindel o hand(spak)matning....
smörja,justera, pilla o sedan var den igång. Inget mera fräsande i svarven och jakten på lite fräsar o tillbehör höll mig sysselsatt, lugn o fin, även i soffan.

Så allt var frid o fröjd ett tag tills denna dök upp tillsalu. -Ett projekt ! -Precis vad jag behöver! -Och så smidigt med en borrmaskin också! -Fixar jag till den så har jag något att göra o samtidigt har jag nytta av den !!
Tungt vägde argumenten när det stora behovet ang. en maskin till fördes på tal.-Givetvis skulle den säljas så fort jag var klar med den..:vissla:
Bild
Emco Maximat10.Den fungerade men på grund av något så hade tidigare ägare vippat maskinen.
Vevspak, ratt matningsspak mm. behövde lagas alt. bytas.
:off_topic: Senare visade sig mera skador, började borra med Emco'n och drivaxeln i motorn ut till vxl.lådan gick av. Enl. konsulterad elverkstad gick det inte att reparera den typen av haveri då axeln 'sitter fast' i motorn. Klart som f-n den måste sitta fast tänkte jag. Och har någon satt dit den så går det ju också att ta dän den ,-eller. Mina 2 andra, fungerande , maskiner gjorde det omöjliga, fick bort det som inte gick att få bort och passade även på att göra en ny axel som gick att få dit. -FANTASTISKT för mig !! -OTROLIGT för en elektriker ...? :back_to:

.. en fräs för mera 'riktiga' projekt vore ju bra, eller rent av nödvändigt, att ha. Och det där behovet hade smugit sig på igen..(-tänk att ha en vertikalspindel...-o matning ..o en.. -Nä männ titta - jag har hittat den ultimata fräsen -hur har jag klarat mig fram tills nu ?...-tunga avgörande tankar formade argument som mot förnyat löfte om avyttrande av redan befintlig maskin framfördes, efter att jag dukat frukostbordet) .
-DEAL!!!-Och denna Storebro combi-mill införskaffades förra helgen!
Bild

För närvarande stort kaos i min Förrådsfabrik :
Bild
Bild

nämda kaos delvis p.g.a pågående rokad (garaget) när Nichols ska ge plats åt Storebro :
Bild
Öschötte -guschelov. :cool:

25 personer gillar det här inlägget.
MatsH
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:36:42, 16-04-2010
Ort: Skänninge, Östergötland
Sverige
Maskin: Storebro combi-mill.
Emco maximat 10.
Jacobsen verktygsslip.
Jula bandsåg/kap.
Husqvarna 450.
Jonsered 2045 & 420.
Suzuki DL-650 V-Strom
Suzuki GP 125



Michael Meier

#2 » 20:17:39, 13-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

:coffee: :photograph: :svettas: :help:
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Mattias Petterson

#3 » 21:17:14, 13-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hävdar bestämt att du är trångbodd
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

2 personer gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

PeterR

#4 » 21:19:54, 13-12-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jamen då kanske vi kan förvänta oss fler smaskiga bilder när ts bygger ut, och skaffar fler maskiner, bygger ut, och skaffar fler maskiner, bygger ut......
/Peter R

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

MatsH (trådstartaren)

#5 » 21:11:12, 19-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha....har jag rekordet i tidsspann vad gäller uppehåll i en tråd ?
Bl.a en separation & flytt har kommit emellan...
Nu har jag en liten bod på tomten där jag gjort iordning en liten gubbmyshörna.
Luxcutsvarven är såld, och Nichols fräsen gav jag bort till en kompis.
Ett löfte , till mig själv, var att jag INTE skulle börja använda min nya "verkstad" innan allt var iordning där inne.
Det gick väll sissodär.....
Men i.o m att jag har dubbelt så mycket golvyta nu jämfört med förrådet i villagaraget så lurar jag på någon till maskin.
Öschötte -guschelov. :cool:

7 personer gillar det här inlägget.
MatsH
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:36:42, 16-04-2010
Ort: Skänninge, Östergötland
Sverige
Maskin: Storebro combi-mill.
Emco maximat 10.
Jacobsen verktygsslip.
Jula bandsåg/kap.
Husqvarna 450.
Jonsered 2045 & 420.
Suzuki DL-650 V-Strom
Suzuki GP 125

BengtP

#6 » 21:36:51, 19-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att du är på gång igen.
Har du plats så behöver du självklart mer maskiner.
Så tänker tydligen jag i alla fall.

1 person gillar det här inlägget.
BengtP
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:52, 18-08-2018
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Myford S7 Svarv
Mattson&Zetterlund VF600 Fräs
Varator borrmaskin
Jungner US305 Verktygs slip
Deckel SO Stickelslip
Harrison M250
Meteor ME14 Borrslip

Emils Garage

#7 » 18:13:02, 12-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

MatsH skrev:Jaha....har jag rekordet i tidsspann vad gäller uppehåll i en tråd ?
Bl.a en separation & flytt har kommit emellan...
Nu har jag en liten bod på tomten där jag gjort iordning en liten gubbmyshörna.
Luxcutsvarven är såld, och Nichols fräsen gav jag bort till en kompis.
Ett löfte , till mig själv, var att jag INTE skulle börja använda min nya "verkstad" innan allt var iordning där inne.
Det gick väll sissodär.....
Men i.o m att jag har dubbelt så mycket golvyta nu jämfört med förrådet i villagaraget så lurar jag på någon till maskin.



De här va ju en spännande tråd, hur har de gått? Har du fått fart på nya verkstaden? Är de samma maskiner?
Emils Garage
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:52:51, 17-09-2022
Ort: Eskilstuna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Abene vhf3
Köping S7C
Torshälla sv150
Haas universalslip


Återgå till Min verkstad/Shop tour

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se