Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenMin verkstad/Shop tour

Lekstugan

97 inlägg • Sida 5 av 7
Verkstäder finns det i alla möjliga former och storlek - diskutera era verkstäder här!

Simnil (trådstartaren)

#61 » 20:47:02, 23-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Långsidan är plåt så blankheten har sin förklaring där.
Hade inte nog panel så det skulle räcka och plåt är billigare än virke om man hamdlar över disk hos järnmånglarn i byn

2 personer gillar det här inlägget.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021



MagnusGoransson

#62 » 23:14:22, 23-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

christianmoller skrev:
skogsgurra skrev:I know the feeling - fast i mitt fall är det Maskinist som jag inte är. Men har börjat gilla att meka (i mycket liten skala. Vilsamt, harmoniskt och utan stress. Kvinnan i mitt liv tycker också om det. Vi har riktiga orgier i garaget. Om man säger.

Som elektroniker i grunden kan jag förstås inte låta bli att undra varför du har en jättediod på gaveln. Den där måste ju klara megaampere.

På tal om bodar och väggar: Quiz: Vad är detta?
Bild

Ursäkta att jag hijackade tråden.


termometer.... :huh:


Fel skala för det. Bilden är graderad 0 - 2000 i steg om 500. Dessutom hänger det en tumstock på mitten.

Kan inte förstå vad detta är. Det är ju inte något riktigt temporärt, det är för avancerat för det, men inte heller något som skall fungera i 100 år. Hjälp!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

Simnil (trådstartaren)

#63 » 06:45:48, 24-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det står i något av inläggen tidigare. den demonstrerar kraften i kedjan beroende på sträckning och egenvikt. den visar att man når en minsta kraft vid ett visst nedhäng, mer eller mindre nedhäng än det ger större kraft oavsett vilket.

3 personer gillar det här inlägget.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

skogsgurra

#64 » 07:24:50, 24-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, ja det är vad den gör.
Orsaken var att det var stora problem med banspänningsregleringen mellan andra press och inloppet till fläkttorken i en upptagningsmaskin för massa. Och min uppgift var att hitta vad som var fel i elektroniken.
Det fanns inga fel. Men vad konstruktören/operatörerna inte förstod var att den ganska våta massabanan har stor egenvikt. Så vid stort nedhäng vände återföringen tecken och sedan var dett kört. Självklart när man väl insett det Men tog närmare tre dygn att förstå.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

1 person gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

Simnil (trådstartaren)

#65 » 10:32:22, 24-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

magirus skrev:De såg ju int skitfult ut :buga:



Tack så mycket!

Det är, förutom ett litet hönshus jag slog upp för två år sen, det första jag egentligen byggt. Med hönshuset hade jag dessutom hjälp med stommen, detta har jag satt upp helt själv. (man får mixtra lite ibland när man egentligen skulle behöva både fler och längre armar)
Jag är långtifrån snabb men jag tycker faktiskt att det är rätt kul! Jag verkar, när jag kikar i almanackan, ha hållit på ganska precis två månader, mest på kvällar och helger.

.....som varandes konstruktör av skogsutrustning till yrket är risken att jag överdimensionerat en del men det må vara =)
Största bekymret är att man måste komma ihåg att flytta efter kommatecknet i skallen ett par steg när man lämnar millimetrarna och hundradelarna på jobbet och börjar labba med med centimetrar och tum i bygget, börjar man försöka hålla ± enstaka millimetrar på 13m så tar saker lång tid.

3 personer gillar det här inlägget.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

igelkottar

#66 » 10:34:30, 24-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk om en annan kunde vara lika duktig.
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Simnil (trådstartaren)

#67 » 08:36:50, 15-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på er.

I sommar har det väl egentligen inte hänt något revolutionerande, massor med smågrejer men inga stora projekt.
Utbyggnaden från förra hösten har i alla fall fått färg, passade även på att kludda på lite färg på "redskapsgarderoben" till höger om stora porten när ändå penseln var varmkörd, den har stått omålad i flera år.
Bild

Inomhus har det i dagarna blivit tillökning på bra_att_ha-fronten. Den är liten, begagnad och Kinesisk, (tror jag då i alla fall), men den var å andra sidan inte särskilt dyr heller och det var en kompis fem minuter bort som sålde den så frakten blev inte farlig heller.

Bild
Den har fått flytta in bredvid den andra Kinesen så dom ska kunna hålla varandra sällskap. Ska nog ta och sätta upp någon form av stänkskydd mot fönstret vad det lider. Svarva har jag aldrig hållit på med så det blir spännande! :smile:

I våras skaffade jag förresten en annan pryl som funnits på villhöver-listan ett bra tag. Gjorde ett svängbart väggfäste till den så den kan komma ur vägen lite då den inte används.
Bild
Bild

Frammåt "svartfredan" ska jag hålla utkik efter en lämplig liten metallbandputs. Sen vette f_n om jag inte börjar ha, och nu må herren förlåta mina ord, alla maskiner jag behöver, (eller framförallt rymmer), i mitt garage. Nåja, då går det ju börja om från början och uppgradera.... :mrgreen:

6 personer gillar det här inlägget.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

tortap

#68 » 08:43:05, 15-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lämplig liten bandputs är 2x72. Eller för oss civiliserade 50x2000. Lite stöddigare är 75x2000. Lätt att få tag i band till dessa. Mindre är inte lämpligt :)
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Simnil (trådstartaren)

#69 » 10:09:59, 15-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

tortap skrev:Lämplig liten bandputs är 2x72. Eller för oss civiliserade 50x2000. Lite stöddigare är 75x2000. Lätt att få tag i band till dessa. Mindre är inte lämpligt :)


Det är till stor del en fråga om utrymme. Har sneglat på den/de 100x1220 220V putsarna Duab m.fl har, (vad som synes vara exakt samma maskin saluförs på några olika ställen med lite varierande prislapp)
https://www.duabhuset.se/index.php?view ... tegory=185

Golvstående är inte aktuellt då jag är livrädd om varenda kvadratcentimeter golvyta utan antingen gör jag ett väggfäste, ev uppvikbart, eller så gör jag en holk under arbetsbänken där jag kan docka fast maskinen då jag behöver den för att annars ha den undanstoppad.
Vi har en jäkligt smutt liten pryl på jobbet som jag är väldigt impad av, det är egentligen bara en motor med ett slipband på sidan. Den är väldigt kraftig för sin storlek. Det enda jag kan hitta som ens vagt påminner om den nu är dessa http://kristers.jetshop.se/bandslipmask ... c-501.aspx men där sätter prislappen tvärstopp! Den vi har på jobbet är gaaaaammal så den saknar sugfläkt så den är ännu smäckrare än den i länken.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

Fosson

#70 » 10:42:07, 15-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Simnil skrev:....Sen vette f_n om jag inte börjar ha, och nu må herren förlåta mina ord, alla maskiner jag behöver...


Det där påminner mig om en strip i serien "Lunch".

Bild
Det ska vara minst en 2-dagars auktion efter mig.

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Fosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:55:48, 29-03-2011
Ort: Härliga Härjedalen
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF5420 skogsutrustad, med div tillbehör.

tortap

#71 » 11:24:22, 15-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gillar den första varianten så jag lät farsan bygga en motsvarande 75x2000. Min tanke är lika som din att den ska ta minimalt med utrymme så jag tänkte att den skulle gå att fälla upp så man kan ha den ståendes mot väggen och slipa mot plattan. Men jag gjorde aldrig väggfästet så den tar sin plats ut i rummet men fördelen är att man då kan slipa på kontakthjulet som avverkar aggresivare. Sen är det fint att ha fritt åt sidorna från kontakthjulet.

Det är väl nackdelen med den andra varianten. Jag har en motsvarande konstruktion på en liten bänkslip, polerskiva på ena sidan och band på andra. Den gillar jag inte alls men den är rackligt byggd och för liten så det är väl inte riktigt rättvist. Men motorn hamnar då vid sidan av kontakthjulet och är lite i vägen.

1 person gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Simnil (trådstartaren)

#72 » 11:56:06, 15-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fosson skrev:
Simnil skrev:....Sen vette f_n om jag inte börjar ha, och nu må herren förlåta mina ord, alla maskiner jag behöver...


Det där påminner mig om en strip i serien "Lunch".


Jo jag har sett den där :grin:
Vi ska väl inte dra det så långt och säga att jag inte ska köpa fler verktyg, eller för den delen elverktyg!! Men maskiner av stationär-ish typ håller det på att vara om inte nog, så i alla fall, fullt.

...men det är klart, en däckmaskin och balanseringsmaskin behöver väl alla...... men dessa får i så fall bo i något kallt utrymme för i garaget går ryms dom inte.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

Stridis2

#73 » 13:55:02, 15-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Modellen i Kristers shop finns lite då och då på Blocket. Både som fristående och som tillbehör på en pelarslip. Jag har en du kan få byta dig till mot den "vanliga" modellen med golvstativ, typ denna:
Bild

Men det är klart, liiiite långt mellan oss för att byta en så pass enkel maskin... :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Simnil (trådstartaren)

#74 » 14:11:10, 15-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Typ 130 mil eller så =)
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

marve

#75 » 14:57:35, 15-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varianten som Stridis2 har är suverän, tidigare hade Luna en liknande modell. Den går lätt att flytta och man kan ju sätta hjul så att man kan styra slipen dit man vill att dammet tar vägen om man inte har en sug.
En manuell balanseringsmaskin tar inte så stor plats om man tar en modell som man snurrar däcket för hand, väger 47 kg så den stuvas undan lite lättare också. Tävlingförare brukar ha den med i servicebussarna.
https://www.tyrelia.com/bordsbalanserin ... 59763.html
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007


Återgå till Min verkstad/Shop tour

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: drabant och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se