Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenMin verkstad/Shop tour

Lekstugan

97 inlägg • Sida 1 av 7
Verkstäder finns det i alla möjliga former och storlek - diskutera era verkstäder här!

Simnil (trådstartaren)

#1 » 16:00:51, 11-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske dags jag lägger upp lite bilder på mitt krypin.
När det hösten -15 blev klart att jag skulle få köpa kåken jag gått och suktat efter så inledde jag självklart operation garageplanering på störten. Var dit och mätte upp garaget och vart alla portar, fönster och andra saker fanns och så ritade jag upp garaget lite snabbt. Skissade sen upp hyllor, maskiner, bänkar etc på andra lager i ritningen så jag kunde flytta, vrida och vända på allt tills det blev bra.


Bild

Så när jag 1a dec -15 fick nycklarna så var det bara sätta igång, (tyvärr tog jag inga bilder på hur det såg ut innan men det var i princip tomt förutom jordvärmepumpen, som värmer både kåken och garaget, och ett par hyllor). Garaget i sig var i det närmaste nybyggt, ett par år gammalt men bara använt som bilparkering. Julledigheten det året spenderades till största delen i garaget med iordningställande och möblerande.
På elfronten så var det väldigt välrustat med 220V uttag, 14st! men desto sämre med trefas. Så jag har med elektrikers hjälp expanderat på den fronten från 1st till 5. (även det ritade jag ut på ritningen, blå fyrkanter, innan jag skruvade upp).
Så lite bilder:


Bild

Stora porten är 3x3m och motorstyrd
Lilla porten på baksidan är 2,5x1,8m-ish och handjagad. Väldigt fiffigt att ha dock då man får in och ut skotern den vägen utan att behöva flytta bilen som vanligtvis står innanför stora porten, man måste bara komma ihåg att ducka när man ska ut genom den!

Bild
På denna bild sår jag just innanför stora porten och fotar bakåt mot lilla.


Bild
Bänken, garagets hjärta =) Bänken är en historia i sig. Vi har renoverat verkstan på jobbet och jag hade turen att denna bänk ansågs för stor och klumpig för hörnan där den stått. Så jag fick köpa ut den för ca en krona kilot, vilket blev 850kr =) Skivan är ett 2x1m stycke 40mm S355-plåt, benen i 100x100x6 fyrkantrör samt att det av någon anledning är insvetsat rejäla remsor 12mm plåt under skivan runt kanterna också. Jag kan säga som så att bänken står still, även om den inte skruvats i väggen! =)

Bild
Lite konstruktionsonani. Gillar att ha bra lyse över bänken men vill kunna akta på det om jag skulle behöva. Så jag gjorde justerbar upphängning av armaturen över bänken =)


Bild
Velade lite ett tag när det skulle införskaffas verktygsförvaring. Rullande skåp ser fränt ut men jag har begränsad golvyta och tycker dessutom om att verktygen är synliga och lätta att hitta. Så jag bestämde mej för väggtavlor istället. Var för snål för att köpa färdiga tavlor utan jag knallade in till plåtnissen i byn och beställde 2 hela ark förhålad plåt. Så för ca 1400kr fick jag 4 kvadrat verktygstavlor. Plåtis fick bocka in ca 10mm på var långsida som förstyvning och sen skruvade jag upp tavlorna med en 40mm regel bakom för att få ut dom lite från väggen. Krokar och hållare är gott och blandat från diverse ställen, BT bl.a, men även en del egengjort.



Bild
Jag vet ju att många är skeptiska till kinaprylar och det må vara. Men den gör det jag ber den om även om det inte går så fort. Bra även att ha digitalskalorna när man är ohändig med körnare och mätmojänger! Höjde förresten foten/stativet till fräsen 25cm innan jag satte upp den, så nu kan även folk över 1,35 köra den utan att få potatisgrävarrygg! Kinesen har mest gjort tjänst som pelarborrmaskin hittills men nån liten frässpåna har det blivit också.
Jo förresten. Blev lite negativ när fräsen dök upp att elkåpet satt på baksidan pelaren. Hade behövt flytta ut maskinen en halvmeter från väggen om jag skulle ha vettig åtkomst till elskåpet utan att flytta maskinen. Meeen, jag lyckades ta loss skåpet, vrida det ett halvvarv och montera det på ett par stag jag satte i originalfästhålen. Så nu kommer man sig in i skåpet utan att jävlas samtidigt som maskinen kan stå ända in mot väggen.
Lådracket fanns i garaget och jag lyckades efter lite tjat få köpa loss det. Som alla hyllor och sånt som redan fanns från början så satt det inte där det är nu däremot. Får köpa bult och mutter till inköpspris + m på jobbet så jag brukar se till att ha skapligt med sådant, i alla fall i de vanligaste bra_å_ha_storlekarna, hemma. Gillar inte att bli stående på grund av nån liten småsak när man fått ett sånt däringa klockanelvaenlördagskväll-ryck!

Tryckluft: Hade nog inga bra bilder på detta men köpte en liten trefaskompressor från Duab som står under kemskåpet nere i vänsterhörnet på fösta inomhusbilden. Fick tag på några hydraulkoppel och meckade ihop några dubbla uttag, ett vid bänken och ett bredvid fräsen. Sen så köpte jag ¾” slang på BT och drog från kompressorn till uttagen. Ska framöver skaffa en modell större slangrulle och montera i taket bredvid lilla porten Luften är rosa i första skissen.

Jajja, det var väl det. Stort och speciellt märkvärdigt är det inte, men väldigt trevligt att ha! .....och många timmar har jag där redan :grin:

24 personer gillar det här inlägget.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021



Toost

#2 » 17:58:57, 11-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som sonen säger : Najs !
smart med en skoter-port, men slår du inte skallen i skenorna ?
( å frysboxen , det visar att garaget finns norrut i älg-land :-) )
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Simnil (trådstartaren)

#3 » 07:22:55, 12-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skenorna är på ca 1,95m höjd så jag klarar mej precis. Polaren som är över två meter har hunnit svära över dom ett par gånger redan!

Hade bara människan som på tjugotalet byggde själva kåken tänkt på framtida frysboxbehov och byggt källartrappen rymligare hade boxen stått i källaren, och jag hade kunnat hålla korpgluggarna öppna efter en minisvarv som kunnat stå på boxens plats i garaget istället.
Men ja, nog finns det någon liten älgabit i den, (Även om det är sambon som är jägaren och inte jag. Hon sköt för övrigt två älgar förra veckan! ).

Och innan någon hinner fråga, skrivbordslampan med TV-piraternaklistermärket är INTE till salu! =)
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

Skru'are

#4 » 14:06:52, 12-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thumme: Men var är brandsläckarna? :djaevul: :help:

2 personer gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Simnil (trådstartaren)

#5 » 06:56:57, 13-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skru'are skrev: :thumme: Men var är brandsläckarna? :djaevul: :help:

Det hänger en stor rackare direkt innanför dörren bredvid stora porten. Har en till som ska upp i närheten av bänken, gäller bara att komma ihåg att ta med den ut till garaget =)

2 personer gillar det här inlägget.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

Mattias Petterson

#6 » 11:41:26, 19-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men varför sitter porten så långt in? Skulle skippa carporten direkt och flytta ut porten / väggen. Garage är alltid för små!
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Simnil (trådstartaren)

#7 » 08:04:30, 20-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är tidigare ägare som byggt garaget, hur det tänktes kring detta vet jag inte. Plattan slutar vid porten så förlänga garaget/plattan är kanske inte så enkelt, (det är golvvärme i plattan dessutom)
Till sommaren ska det däremot byggas till en fulllång carport framför porten så familjens alla bilar kan stå under tak samtidigt. Som det är nu är det bara ca 2m under tak utanför porten.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

Simnil (trådstartaren)

#8 » 11:26:24, 21-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har blitt ett tillskott i braatthapryttel-avdelningen.

Svärmor och hennes gubbe skulle nu i somras avyttra en av kåkarna dom har/hade. I ett av uthusen där stod denna skönhet till städ och när jag erbjöds att hämta det så tvekade jag inte många sekunder =)

Bild

Jag har inte vägt det men jag gissar på någonstans 50-60kg. Skicket är kanon, knappt ett märke någonstans.
Foten/stativet har jag snickrat ihop själv men jag funderar på att komplettera med utfällbara hjul av något slag framöver för att underlätta flytt.

8 personer gillar det här inlägget.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

Holger

#9 » 12:25:33, 21-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gillar när taket står ut så där. Väldigt bra skyddat!
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Simnil (trådstartaren)

#10 » 13:51:34, 21-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:Jag gillar när taket står ut så där. Väldigt bra skyddat!


Jo man slipper skotta snö framför porten. Traktorn kommer åt att backa in med slungan och ta med sig alltihopa utan att behöva vara och nosa på porten.
Kan visa sig praktiskt senare i veckan. Väderprofeterna spår 30cm snö på torsdag =)

5 personer gillar det här inlägget.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

td70

#11 » 21:00:50, 23-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken trevlig verkstad du har :thummar:

Håller som bäst på och ordnar om i verkstan och tänkte därför fråga några saker: hur stora hål (kanske lite dum fråga) är det i dendär förhålade plåten?
Vilken typ av krokar har du som verktygen hänger i plåten med?

Här under länken till min verkstads tråd
td70's verkstadspyssel, renovering av verkstad och funderingar
td70
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:53:31, 04-03-2016
Ort: Nedervetil
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kör med: Valmet 8400, Valtra 8150, Valmet 6300, Volvo BM 400, Åkerman H9, Volvo BM s830, Lännen t14, vw caddy, Volvo V70 mk2

Simnil (trådstartaren)

#12 » 08:09:24, 24-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Jag vill minnas att det är 5mm hål i plåten, kan kolla i kväll bara jag kommer ihåg det. Perfekt för popnit men man måste gå på grov plåtskruv om man ska skruva. Jag har nitat det mesta.

Krokarna är blandat från lite här och där. En del Biltema, en del från Duab, lite från Verktygsboden och en del egengjorda.
Man får vara beredd på att borra lite i vissa krokar då c-c mellan hålen i plåten inte riktigt följer någon "krokstandard".
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

magloman

#13 » 11:21:53, 24-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:Jag gillar när taket står ut så där. Väldigt bra skyddat!


Bara ett problem: det blir fullt av skit ståendes där bara för det är så väderskyddat.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Simnil (trådstartaren)

#14 » 16:03:45, 24-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:
Holger skrev:Jag gillar när taket står ut så där. Väldigt bra skyddat!


Bara ett problem: det blir fullt av skit ståendes där bara för det är så väderskyddat.


Jo, det blir det. Men jag har sen bilden togs byggt ett skåp/skjul med dörrar enkomt för spadar, spilloljedunkar och annat krafs utanför stora porten till höger. Så nu är i alla fall "skiten" någorlunda ordnad och bakom dörrar. Får se bara om jag tycker att det blev för ivägen när jag bygger carporten så jag får riva bort det igen =)
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

magloman

#15 » 16:38:41, 24-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Smart :thumme:

Hahaha, som vanligt, man ändrar hela tiden
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till Min verkstad/Shop tour

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se