Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenMin verkstad/Shop tour

Lekstugan

97 inlägg • Sida 4 av 7
Verkstäder finns det i alla möjliga former och storlek - diskutera era verkstäder här!

Simnil (trådstartaren)

#46 » 10:44:36, 19-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har faktiskt inte fått skrapa bilrutorna än, men särskilt långt bort är det gissningsvis inte. Snön är väl en månad eller två bort än.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021



Holger

#47 » 11:00:15, 19-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Simnil skrev:Man ska bo i skogen, och ha ett garage!! =)


Bild

:buga:

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Simnil (trådstartaren)

#48 » 07:15:52, 09-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu börjar det dra ihop sig. Gjorde gavlarna färdiga i helgen så nu behöver jag bara ragga reda på 60m lämpligt virke att hänga upp väggplåten på långsidan på. Plåten kommer i veckan låter det som.

Porten på framsidan är 2,5m bred och 2,35 hög. Bak är den 2x2m.

Fram

Bild
Bild

Baksidan

Bild
Bild

Någon byggare är jag verkligen inte men jag tycker nog det är lite kul ändå :smile:

5 personer gillar det här inlägget.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

skogsgurra

#49 » 09:00:33, 09-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

I know the feeling - fast i mitt fall är det Maskinist som jag inte är. Men har börjat gilla att meka (i mycket liten skala. Vilsamt, harmoniskt och utan stress. Kvinnan i mitt liv tycker också om det. Vi har riktiga orgier i garaget. Om man säger.

Som elektroniker i grunden kan jag förstås inte låta bli att undra varför du har en jättediod på gaveln. Den där måste ju klara megaampere.

På tal om bodar och väggar: Quiz: Vad är detta?

Bild

Bild

Bild

Ursäkta att jag hijackade tråden.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

1 person gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

Simnil (trådstartaren)

#50 » 09:30:20, 09-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag blev tvungen att tänka efter en sekund innan jag förstod diodreferensen =)

Tänkte först att det var en demonstrator för att visa kraften i linan beroende på vinkeln och egenvikten men jag tycker inte riktigt att det stämmer. Vad har du för enhet på visaren? =)

2 personer gillar det här inlägget.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

skogsgurra

#51 » 11:11:17, 09-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jajemän, diod enligt ABB standard. De införde mittstrecket för länge sedan, när alla schemor ritades med tusch. Tidigare var man tvungen att bryta strecket genom dioden. Där förlorade man några sekunder på varje. Tidstudiemännen härjade även på konstruktionskontoren...

Jomen visst är det en demonstrator!
Vi hade stora problem med banspänningen mellan andra press och inloppet i en fläkttork. I ett visst läge gick det inte att köra för då sa banspänningsgivaren att det var för hög kraft och saktade in ännu mer. Banan gick i backen och sen var det ett jäkla slit att bära tung massa till upplösaren och dra spets igen.

Alla menade att jag hade något mysko fel i givare eller regulator. Och det var fem skift med skitförbannade operatörer plus produktionschef och fabriksledning och folk från Flakt i Jönköping mot en ensam driftsättare. Så det var inte läge för förhandlingar.

Killarna ville inte ha så mycket banspänning så de startade alltid med stort häng. Och då gick banan av. Ibland hann de justera så att banan kom i läge utan nedhäng. Och då gick det bra. Om dom startade utan nedhäng så gick det också bra. Det tog ungefär tre dygn innan vi kom så långt.

När jag vilat ut tänkte jag att va fan, precis som Danielssons bussförare, och riggade demonstratorn hemma på skjulet. Skickade bilderna till produktionschefen och gick och la mig igen.

Jag hade precis somnat om så fint då han ringde OCH BAD OM URSÄKT! Dom hade riggat samma sak på verkstan, men med en dyyyr kraftgivare och fått samma resultat. Så nu kör dom med sträckt bana redan från början. Och slipper kånka tung massa till upplösaren.

Demonstratorn (snyggt namn, vi kallade det för en mekanisk modell) visar att man har minsta banspänning i mittbilden. Mindre nedhäng ger ökad banspänning, som det ska vara. Mera nedhäng ger också ökad banspänning - och det är då det skiter sig.

Nu åter till ämnet, lekstugan. En sån där vore smutt att ha. Där kan man spika upp långa kättingar...

Jag tror att skalan är i gram. Minns inte riktigt. Borde förstås ha varit Newton.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

1 person gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

torbjorn_forsman

#52 » 11:37:12, 09-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

skogsgurra skrev:Jajemän, diod enligt ABB standard. De införde mittstrecket för länge sedan, när alla schemor ritades med tusch. Tidigare var man tvungen att bryta strecket genom dioden. Där förlorade man några sekunder på varje. Tidstudiemännen härjade även på konstruktionskontoren...


Det var ännu mer fart på danska tidsstudiemän. De rationaliserade schemaritandet så att man bara ritade ut halva diodsymbolen, på ena sidan av den längsgående ledaren. Likadant med motstånd. Kondensatorer ritades med ett enda tvärstreck (som frånskiljare i svenska elkraftsammanhang), man införde förenklade symboler för t ex spolar och transistorer också. Ska se om jag kan hitta något exempel på sådant schema...

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Simnil (trådstartaren)

#53 » 12:54:23, 09-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utan att ha just någon erfarenhet i ämnet känns det som att schemaritarna gärna fått ta god tid på sig! :grin:
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

skogsgurra

#54 » 13:00:23, 09-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

-> Forsman Ja, det vore skoj att se.

Vi kanske ska starta en ny tråd för detta? Amerikanska symboler har ställt till det en hel del. En gång ringde en kille som hade en amerikansk svarv och undrade varföe det satt så många kondensatorer i kontaktorstyrningen. "Det är ju bara kondensatorer" klagade han. Och rätt många variabla också. Plus spolar. "Har jag rätt schema? Det här verkar vara nån slags radio!"

Visserligen hör även sådant hemma i kategorin Lekstugan men kanske bäst med egen tråd? Dina exempel (de danska) kan vara en bra början.
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

2 personer gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?

christianmoller

#55 » 15:55:39, 09-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

skogsgurra skrev:I know the feeling - fast i mitt fall är det Maskinist som jag inte är. Men har börjat gilla att meka (i mycket liten skala. Vilsamt, harmoniskt och utan stress. Kvinnan i mitt liv tycker också om det. Vi har riktiga orgier i garaget. Om man säger.

Som elektroniker i grunden kan jag förstås inte låta bli att undra varför du har en jättediod på gaveln. Den där måste ju klara megaampere.

På tal om bodar och väggar: Quiz: Vad är detta?
Bild

Ursäkta att jag hijackade tråden.


termometer.... :huh:
Maskiner ÄR kul!
Det var bättre förr när allt var lite sämre
https://www.youtube.com/user/Mr7an/videos

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
christianmoller
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:10:08, 09-08-2012
Ort: kungälv
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: A ford pickup 1931
Ford D series 0910
Värnamo R150 TNC355
Datsun 260Z-74

torbjorn_forsman

#56 » 16:26:08, 09-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

skogsgurra skrev:-> Forsman Ja, det vore skoj att se.

Vi kanske ska starta en ny tråd för detta? Amerikanska symboler har ställt till det en hel del. En gång ringde en kille som hade en amerikansk svarv och undrade varföe det satt så många kondensatorer i kontaktorstyrningen. "Det är ju bara kondensatorer" klagade han. Och rätt många variabla också. Plus spolar. "Har jag rätt schema? Det här verkar vara nån slags radio!"

Visserligen hör även sådant hemma i kategorin Lekstugan men kanske bäst med egen tråd? Dina exempel (de danska) kan vara en bra början.


Schematråd igångsatt. [Allmänt] Tidsstudiemän på ritkontoret, eller egenartade sätt att rita scheman...

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Simnil (trådstartaren)

#57 » 13:42:25, 23-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Framsteg! Nu fattas bara att ragga reda på några plankor till underspikningen sen så förklarar jag nog detta vinterfärdigt och fattar målarpenseln till våren.

Ska städa upp lite också naturligtvis. Lånar nog hem stora golvstädarmagneten från jobbet och skruvsanerar lite kring bygget innan första fordonet rullar in för vintern. (vi hade 2cm snö på backen lördag morgon! Borta innan aftonen visserligen)

Bild

10 personer gillar det här inlägget.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

magirus

#58 » 18:53:07, 23-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

De såg ju int skitfult ut :buga:

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

magnusk750

#59 » 19:44:58, 23-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl riktig rödfärg för bövelen? Ser misstänkt blank ut?
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

skogsgurra

#60 » 20:20:16, 23-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Maskinister avslutar väl alla jobb med några skikt klarlack?
När det finns olika teorier så brukar verkligheten vara vad som gäller.

1 person gillar det här inlägget.
skogsgurra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:11, 29-07-2019
Ort: Ställdalen mellan Örebro och Ludvika
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Dåligt utnyttjad Nissan NV400 2016 - slapp skattehöjning!
Köping BF1. Liten Sieg M1 som efter en del justeringar nu är betydligt bättre än sitt rykte.
Lite klen är den, med en svarvchuck på BF1 kan jag komma förbi det problemet. Tips?


Återgå till Min verkstad/Shop tour

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se