Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenMin verkstad/Shop tour

"Bästa" strukturen i en verkstad.

65 inlägg • Sida 3 av 5
Verkstäder finns det i alla möjliga former och storlek - diskutera era verkstäder här!

David, Luleå

#31 » 08:39:54, 10-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ska försöka göra hyllor/fack längs väggen bakom/under arbetsbänken som man kommer åt från gavelsidan. Bra att få undan långa material.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550



braha

#32 » 08:56:49, 10-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:En annan sak (som redan har nämnts) är en sak en flygplansmekaniker sa till mig. Han använde samma regler i verkstaden som när man skruvade på flygmaskiner. Varje kväll så skulle alla verktyg hänga på sina unika och uppmärkta platser. Inget objekt fick lämna verkstaden innan samtliga verktyg var på plats.
Var en plats tom kom man troligen ihåg var man använt den tidigare på dagen, men märkte man inte att verktyget var borta förrän efter 14 dagar så var chansen inte stor att man kom ihåg var man använt det...

Tyvärr så har jag inte lyckats anamma hans idéer... :vissla:

Den kanske vanligaste frågan på mek-platsen:
Var fan är...?
braha
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:43, 25-07-2011
Ort: Sthlm N
Sverige

Stridis2

#33 » 09:05:46, 10-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag brukar säga att halva tiden i verkstaden lägger man på att leta efter prylen man ska skruva fast. Halva tiden letar man efter skruven för att skruva fast prylen. Och till sist så lägger man halva tiden på att leta efter verktyget man behöver för att skruva fast skruven som håller prylen. Så hur man över huvud taget får någonting gjort begriper jag inte... :klia:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

nimbus

#34 » 09:38:09, 10-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror på en verktygsvagn med dom vanligaste verktygen som man kan dra med sej. Hängandes på krok. Verktyg man inte använder så ofta kan ligga i låda.
Var sak på sin plats. Golvyta och bänkyta är guld. "Bra att ha grejer" är bättre o sälja, tillslut äger prylarna ägaren då det är fullt överallt
Tyvärr har jag det inte så men vill dit..

Letar man en halvtimme om dagen blir det 2.5år på ett arbetsliv :D bätte att städa i 5 minuter
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"

1 person gillar det här inlägget.
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

Göran Ekman

#35 » 10:46:22, 10-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om bänkytor är guld är jag lite fundersam till?
Fungerar om det är personer med ordningssinne och struktur som arbetar där. Funkar inte för mig, där blir bänkytor förvarings ytor, utan struktur.
Det enda jag tror mig vara säker på är att alla prylar ska ha sin plats.
Kan vara en spik på väggen.
En verktygs tavla på väggen.
Kan vara en verktygs vagn med verktygs tavlor.
Kan vara en verktygsvagn med lådor.
Det är teknikaliteter som är oväsentligt.
Knäck frågan är hur överlistar man sin egen hjärna?
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

4 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

tracker

#36 » 11:36:29, 10-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Samt projekt som väntar på delar tar plats, speciellt dom som inte har prioritet.
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15

Ludde eriksson

#37 » 13:30:57, 10-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kämpar ständigt med de tidigare beskrivna tillstånden i min verkstad.
Har nästan övergett min egen firma till förmån för anställning, några få kunder kvar.
Men var ska jag ha allt??

Fick lite utrymme över i vedboden som ligger ihopbyggd m huset där verkstan är, hade tänkt att investera i en värmepump till huset framöver, och därmed få ännu mer utrymme i vedboden.

Omvärldssituationen gör att värmepumpen kanske inte är fullt så lockande på ett tag, har nyss fyllt 60, bör kunna orka med veden ett tag till.

Har haft ett lager i ett magasin 50-75m från verkstan, blir tungrott med tiden, känns betydligt bättre att ha grejerna under samma tak.

Nåväl, gör det bästa av det utrymme jag har, problemet är troligare att ju mer utrymme man har, ju mer fyller "någon" på.
Illa nog när denna någon är jag själv, men en hel del utrymme upptas konstigt nog av andras grejer. :insomnia:

Jobbar iaf målmedvetet (inbillar jag mig) på att rensa bort oväsentligtheter vid flytten från magasinet, o att det som är kvar i verkstan verkligen försvarar sin plats där, varefter förrådet i vedboden fylls.

Instämmer att ren golvyta är guld värt, likaså bänkdito, men bänkyta ska i min värld inte vara för stor, den är aldrig ren o tom mer än en kort stund efter sista röjningen. :vissla:

Har någon grundtanke att vet jag inte var en grej ligger, så ska jag åtminstone veta var jag ska leta, annars är det ju ingen mening med att ha den!

Får bli loppis till sommaren med allsköns bråte som blir över, för kasta nåt som går att använda klarar jag inte. :screwy:
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

Stridis2

#38 » 16:55:24, 10-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sak jag nämnt tidigare om att få ordning i verkstaden är att fixa det "mysigt". Nu menar jag inte rosa fluffiga kuddar och liknande, men att göra verkstaden verkstadstrevlig. Bra belysning har flera redan nämnt, men om man målar tak och väggar så ser det mycket trevligare ut, plus att vitt reflekterar mycket mer ljus än betonggrå väggar och smutsiga gipsplattor i taket...
Bra elsystem med uttag till alla maskiner. Man ska aldrig behöva dra ut en sladd ur ett uttag för att sätta i en annan. Enfasuttag är också bra att gödsla med. En enkel sak man kan göra är att koppla in ett enfasuttag på de flesta trefasmaskiner. Strömmen är redan framdragen.
Samma sak med tryckluft. Att bygga ett rörsystem för detta underlättar mycket jämfört med en massa trilskande slangar kors och tvärs på golvet.
En radio brukar uppskattas.
Någon kul skylt kan vara lite roligt.
Samlar man på gamla skiftnycklar eller liknande kan man ta sig tiden att hänga upp dessa så man ser dem men de inte är i vägen.
En garagedator kan vara mycket praktiskt om man behöver leta upp något på nätet, eller bara göra ett nytt inlägg på Maskinisten! :idee3:
Kan också vara musikmaskin om det inte finns något kul på radion eller man plötsligt vill höra en specifik grupp eller låt.
Kort och gott göra det så trivsamt som möjligt. Då brukar lite ordning följa med på köpet och det är lättare att saker hamnar på rätt plats.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Ludde eriksson

#39 » 17:21:35, 10-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Radio/musik var nog bland det första som kom in, viktigt.
Målade taket när jag flyttade in, fanns inte råd eller tid till mer då, beklagar det fortfarande.
Lyse fixades också, blev väldigt mycket bättre, kan bli bättre, se ovan.
Vattenkokare, ett gäng utrangerade kontorsstolar o ett bord att fika vid, flitigt använt. :thummar:
Även micro finns.

Lägg därtill bra grannar = inte mycket problem m påhälsningar. :thummar:
Hyfsat lättillgängligt o bara 2,5 km hemifrån.

Saknas: Vatten o avlopp, lär aldrig bli av, hyr verkstan o lämpliga förutsättningar saknas.
Plant golv! 2 golvbrunnar m onödigt stort fall till dessa är ett ständigt gissel, behöver hela tiden kompensera för detta + att verktygsvagn som inte står kvar, går bort.
Lite bättre isolering, men där fyller jag på på vinden vartefter jag ramlar på något. :grin:

Visst det var inredning det handlade om, men ändå..........
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

Mattias Petterson

#40 » 17:47:53, 10-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ludde eriksson skrev:Radio/musik var nog bland det första som kom in, viktigt.
Målade taket när jag flyttade in, fanns inte råd eller tid till mer då, beklagar det fortfarande.
Lyse fixades också, blev väldigt mycket bättre, kan bli bättre, se ovan.
Vattenkokare, ett gäng utrangerade kontorsstolar o ett bord att fika vid, flitigt använt. :thummar:
Även micro finns.

Lägg därtill bra grannar = inte mycket problem m påhälsningar. :thummar:
Hyfsat lättillgängligt o bara 2,5 km hemifrån.

Saknas: Vatten o avlopp, lär aldrig bli av, hyr verkstan o lämpliga förutsättningar saknas.
Plant golv! 2 golvbrunnar m onödigt stort fall till dessa är ett ständigt gissel, behöver hela tiden kompensera för detta + att verktygsvagn som inte står kvar, går bort.
Lite bättre isolering, men där fyller jag på på vinden vartefter jag ramlar på något. :grin:

Visst det var inredning det handlade om, men ändå..........

Vad har du vattenkokaren till när det inte finns vatten?? :klia:
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

QV_

#41 » 17:56:21, 10-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Han har säkert vatten på dunk.
Det skulle jag ha iallfall
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Ludde eriksson

#42 » 18:36:03, 10-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Exakt!
Betydligt värre m avsaknad av ngn form av toa......
Slå en drill bakom knuten går oftast bra, men nr 2 är ett problem. :myzsko:
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

PerÖ83

#43 » 20:50:39, 11-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag funderade länge på vad jag skulle ha för typ av verktygsförvaring :klia: Tavla/vagn med bara krokar, hyllor eller verktygsvagn med lådor :ohnej:
En tavla sitter där den sitter :laes_detta: och när man har 100m2 att röra sig på :smile: (när det inte ligger skrot överallt :vissla:
så är något flyttbart bättre! Verktygsvagn med lådor, har jag aldrig fått tycke för. Lådor är bra till vissa saker, men inte till verktyg som kan hängas upp.
En bänk är inte fel att ha, men den behöver vara lodrät om den inte ska vara belamrad med prylar, är min erfarenhet :mrgreen:

Jag byggde mig en egen "verktygsvagn" som uppfyller mina behov.
Tavla, hyllor, lådor, bänk och torkpapper med soptunna. Den står på hjul och "kan" flyttas, nu har den hittat sin plats, men om jag ska kapa längre bitar i kallsågen så behöver den flyttas.
Några bilder från byggtiden! Så det har tillkommit både verktyg och skrot :mrgreen:
Bild

Tavla även på "baksidan" för mer sällan använda/skrymmande.
Bild

Bild

Min första ½" sats, från ClasO :klia: där bara 1/4 10mm långhylsa är förbrukad :klia: (lednycklar/blocknycklar hänger på tavlan.
Den fick inte plats i lådan! så locket åkte. Och handtaget och hålen för bitshållarna sågades bort.
Bild

3/8 lådan fick plats med öppet lock :thumme: det ligger lite extra saker på locket som inte tillhör satsen. (har tillkommit mer!
Bild

Det där med vatten och toa, är bra att ha nära!
Vatten framförallt, jag har inget avlopp under vattenkranen i verkstaden, men en tunna, (60L?) där kyler jag ofta saker när jag svetsar m,m och det finns oftast utrymme för att spola fram kalt dricksvatten.
Även brand vatten är inte fel att ha i ett utrymme där det görs heta arbeten :laes_detta:
Toa saknar jag :aaargh: dock har jag förberett för tryckavlopp upp till huset :cool: Men det ska byggas ett hus som skithuset ska vara i också :vissla:
:bira:
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

nimbus

#44 » 14:22:11, 17-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nån som kan rekommendera en bra verktygstavla? jag behöver ca 1x1meter. Med bra krokar som sitter fast
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

Ludde eriksson

#45 » 14:24:32, 17-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte biltema, tycker det funkar.
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk


Återgå till Min verkstad/Shop tour

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se