Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenMin verkstad/Shop tour

"Bästa" strukturen i en verkstad.

65 inlägg • Sida 4 av 5
Verkstäder finns det i alla möjliga former och storlek - diskutera era verkstäder här!

tracker

#46 » 15:26:43, 17-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köp en 22mm spånskiva och en ask 3 tumspik, måla spånskivan och slå in spik och vika till vilken krok du vill ha, klippa i rätt längd.
Passar ringnycklar, hylsor tänger i stort sätt allt...
KIMPKML= Kom Inte Med Problem, Kom Med Lösningar

4 personer gillar det här inlägget.
tracker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:21, 09-03-2008
Ort: Örebro
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrema M900
Ford TW15



Ivar Risslén

#47 » 15:39:12, 17-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börja med att måla skivan i en ljus färg. Sedan så hänger du upp verktygen och bestämmer var du vill ha dom. Som avslutning så sprayar du tavlan en gång till medans verktygen hänger där dom ska. Då har du gjort 3 flugor på smällen. Du har märkt dina verktyg samt märkt upp var de ska hänga så att det är lätt att hänga tillbaks dom på rätt plats samt att du har fått en finare färg på tavlan.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

tortap

#48 » 18:10:01, 17-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bästa tavlorna har standardmåttet 38 mm cc fyrkantiga hål. Finns på många ställen att beställa online eller varje välsorterad järnhandel. Men de är dyra som tusan. Biltema/jula har tunnare plåt och runda hål, det funkar väl men inger inte samma förtroende.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

kimmen

#49 » 18:41:23, 17-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

tracker skrev:Köp en 22mm spånskiva och en ask 3 tumspik, måla spånskivan och slå in spik och vika till vilken krok du vill ha, klippa i rätt längd.
Passar ringnycklar, hylsor tänger i stort sätt allt...


Ta sedan en 22*95mm bräda och borra massa stora och små hål i och sätt den som en hylla i tavlan. Där sätter du alla tänger, skruvmejslar av alla sorter, fungerar perfekt :thumme:
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

DennisCA

#50 » 18:46:26, 17-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ganska länge följt Matthias Wandel system, jag bygger egna hållare efter behov, och dom är ofta skräddarsydda för ett visst verktyg.



Men visst, det blir även råddiga lådor här, och hyllor med grejs. Ska bli lite ordning å reda i år hoppas jag då kallförrådet på 25m2 är färdigt.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Mats i Myrhult

#51 » 19:02:48, 17-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har trångt i mitt garage/verkstad, så jag gillar flyttbart. Hjul under svetsen naturligtvis, hjul under stolar, sittpallar och ett avlastningsbord (som dock alltid är belastat). Men även en eur-pall stack jag gjort själv, med fyra pallar som utgör den stora hyllförvaringen. Den kan flyttas runt med palltrucken.
Jag kan alltså göra plats om det behövs.
Senast redigerad av Mats i Myrhult 19:10:29, 17-03-2022, redigerad totalt 1 gång.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Göran Ekman

#52 » 19:09:22, 17-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

tortap skrev:Bästa tavlorna har standardmåttet 38 mm cc fyrkantiga hål. Finns på många ställen att beställa online eller varje välsorterad järnhandel. Men de är dyra som tusan. Biltema/jula har tunnare plåt och runda hål, det funkar väl men inger inte samma förtroende.

Sökordet är X-ponent . Monteras ibland i servicebilar. En del brandbilar har det systemet i skåpinredningen. Borde väl finnas en begangnadmarknad för dessa?
Har ett verktygs skåp med sådana plåtar. Står och väntar på att inredas när jag flyttar. Riktigt solida prylar.
Tycker att hålplåtarna från Biltema duger ganska långt
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

nimbus

#53 » 19:30:29, 17-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:
tortap skrev:Bästa tavlorna har standardmåttet 38 mm cc fyrkantiga hål. Finns på många ställen att beställa online eller varje välsorterad järnhandel. Men de är dyra som tusan. Biltema/jula har tunnare plåt och runda hål, det funkar väl men inger inte samma förtroende.

Sökordet är X-ponent . Monteras ibland i servicebilar. En del brandbilar har det systemet i skåpinredningen. Borde väl finnas en begangnadmarknad för dessa?
Har ett verktygs skåp med sådana plåtar. Står och väntar på att inredas när jag flyttar. Riktigt solida prylar.
Tycker att hålplåtarna från Biltema duger ganska långt
Göran i Björnarbo


Hittade x-ponent tavlan som kostar 1250kr för 1x1 meter och 25krokar för 600kr. Hittar jag något begagnat så slår jag nog till, annars får det bli bt
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

Stridis2

#54 » 21:00:31, 17-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Personligen är jag inte speciellt förtjust i tavlor med fyrkantshål. Har varit med om alltför många krokar som lossnat från sådana, även när det varit tjock plåt och "proffskrokar".
Träskiva med spik är en mycket bra lösning. Vill man ha något som ser mer proffesionellt ut tycker jag tavlor med runda hål är klart bättre. Men man ska ha krokar / hållare som man kan skruva eller popnita fast, absolut inte de som bara träs i som en krok. De är om möjligt ännu sämre än krokar för fyrkantshål! :djaevul:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

robin.gustavsson

#55 » 21:09:30, 17-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

nimbus skrev:
Göran Ekman skrev:
tortap skrev:Bästa tavlorna har standardmåttet 38 mm cc fyrkantiga hål. Finns på många ställen att beställa online eller varje välsorterad järnhandel. Men de är dyra som tusan. Biltema/jula har tunnare plåt och runda hål, det funkar väl men inger inte samma förtroende.

Sökordet är X-ponent . Monteras ibland i servicebilar. En del brandbilar har det systemet i skåpinredningen. Borde väl finnas en begangnadmarknad för dessa?
Har ett verktygs skåp med sådana plåtar. Står och väntar på att inredas när jag flyttar. Riktigt solida prylar.
Tycker att hålplåtarna från Biltema duger ganska långt
Göran i Björnarbo


Hittade x-ponent tavlan som kostar 1250kr för 1x1 meter och 25krokar för 600kr. Hittar jag något begagnat så slår jag nog till, annars får det bli bt
Se upp bara om du hittar begagnat. Finns olika modeller av fyrkantiga hål.

När jag byggde verkstan så skulle jag stjäla nån stor verktygstavla av farsan, han hade tre liggandes. Problemet var bara att det var olika storlekar på hålen, olika avstånd mellan dom. Så att hitta krokar som passar till rätt tavla kan vara lättare sagt än gjort.

Det sluta med tavlor från Jula(lika som Biltemas men i grått istället för blå) för mig. Krokar och hållare finns i många modeller och är billiga.

Skickat från min BV6300Pro via Tapatalk

2 personer gillar det här inlägget.
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414

Göran Ekman

#56 » 09:42:13, 18-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oavsett om det är runda eller fyrkantiga hål på en plåt eller om man använder någon form av trä. Är det viktiga att var sak har sin plats.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

2 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

QV_

#57 » 17:26:45, 19-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gillar ju lådor, men för att hålla någon form av ordning i dom så får det inte vara "fullt" i dom.

Bild
Biltemas knivlist är ett skämt när det gäller magnetkraft (åtminstånde denna batsch)
Bild
Fast när det gäller att hålla fast ett liggande verktyg, så det inte far runt i lådan är det rätt OK.
Skulle behöva komplettera med något bättre antiglidunderlag.
Bild
Sen behöver man många lådor så man inte blandar saker i var låda.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Ludde eriksson

#58 » 17:51:32, 19-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ordning vet jag inte, men biltemas tavlor verkar hålla iaf.
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

Christian.Sundström

#59 » 23:15:44, 19-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

När man läser denna tråd så inser man att smaken är som baken, delad.

Vill absolut inte ha nått på väggarna, allt ska ligga i lådor eller på lagret.

I hurtsen på hjul har jag sånt jag behöver ofta (hylsor, blocknycklar, hammare mm) och kan rulla dit den behövs (men står till 98% där den står).

Hur jag vill ha det;
Många bänkar, har man påbörjat nått o väntar på delar vill jag inte behöva plocka bort det under tiden
Lagret har en köldredå, minskar mängden damm jättemycket och lätt att gå igenom.
Försök bygga "fötter" till all inredning o maskiner som passar till palldragaren, gör det grymt lätt att flytta runt vid behov!
Svets, slip, lack och annat skitigt har ett eget tätt utrymme.
Avsätt tid för "mys" i verkstan, då man lysnar på musik, dricker nått gått, kanske lite chips. Går runt i mjukisar och städar och mår bra! Jag försöker få nån timme ibland när barnen sover :thummar:

Bild
"Trying is the first step towards failure"

4 personer gillar det här inlägget.
Christian.Sundström
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:11:14, 25-03-2008
Ort: Stockholm
Maskintyp: Ej angivet

David, Luleå

#60 » 11:09:45, 20-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idéen med magnetlist i lådan var inte tokig.

Jag började på en provisorisk tavla i snickarbodan, spånskiva, vitmålad, Den funkade väl rätt ok i väntan på garaget ska bli klart.

Allt Eftersom sätter jag upp det jag känner skulle passa bra där.

Bild

Tidigare invånare hade satt upp en planka med träpinnar. Bra att hänga upp verktyg med sladdar, sladdarna hänger ner bakom snickarbänken och trasslar inte. Lätt att överblicka och hänga upp annat.

Men det ger ett rörigt intryck.

Bild
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550


Återgå till Min verkstad/Shop tour

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se