Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenMin verkstad/Shop tour

"Bästa" strukturen i en verkstad.

65 inlägg • Sida 1 av 5
Verkstäder finns det i alla möjliga former och storlek - diskutera era verkstäder här!

rocholas (trådstartaren)

#1 » 21:09:14, 08-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker mig ha alla förutsättningar med 100 m2 men av någon anledning hamnar allt i en enda stor hög i verkstaden :)

Någon gång ska det bringas ordning och känns som vi säkert har en handfull som är motsatsen till mig...dvs ordningssamma

Är det någon här som arbetat på en "riktig" verkstad eller på annat sätt kommit fram till hur man bäst strukturerar och delar upp sin verkstad i olika arbetsområde och var man har vilka vertyg eller strukturen som är "bäst"

Har inga stor fastmonterade maskiner utan typ hylsnyckelsatser. Hilti kit med massa batteridrivna grejer. Oljor. Släggor spett slip. Bygg grejer spik skruv vinterdäck bös man samlat på sig :)

Vanligast är att man backar in någon maskin som ska svetsas eller servas på något sätt.

Tänker mig någon arbetsbänk för mek med en verktygstavla samt arbetsbänk med lite mer el inriktning...

1 person gillar det här inlägget.
rocholas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:37:31, 20-04-2007
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Volvo 650
BM Volvo s830
MF 390T
Grålle
Volvo T22



Mattias Petterson

#2 » 21:14:13, 08-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hyllor till hilti maskinerna, plåtskåp till spik och skruv, hyllor och skåp till olje dunkar / flaskor.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

torbjorn_forsman

#3 » 21:30:12, 08-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns flera tidigare trådar på samma tema, som kan vara värda att titta i. T ex Inreda och utrusta verkstad! .
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

BM 4 ever

#4 » 21:45:33, 08-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att inreda och planera sin verkstad på bästa sätt är ett jätteroligt jobb :thumme:
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

Mattias Petterson

#5 » 00:01:27, 09-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM 4 ever skrev:Att inreda och planera sin verkstad på bästa sätt är ett jätteroligt jobb :thumme:

Det tråkiga är bara att det man vill ha och det man har råd med är sällan samma saker...
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

5 personer gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Göran Ekman

#6 » 07:06:17, 09-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Strukturen I verkstan är inte diverse fina hjälpmedel hyllsystem plåtskåp mm. Det är enbart ”mjukvara” att skapa rutiner som funkar som man följer. Jag är 60 och har definitivt inte lyckats. Ska flytta i sommar/höst får då 60m2 verkstad. Får se hur det blir.
Hur beter man sig för att styra/lura sin egen hjärna?
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

3 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

tortap

#7 » 08:23:52, 09-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det viktiga är inte exakt vilken typ av förvaring man väljer utan att var sak har sin plats. En verktygstavla eller skåp ska bara ha exakt det antal krokar som man har verktyg.

3 personer gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

David, Luleå

#8 » 08:31:07, 09-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:
BM 4 ever skrev:Att inreda och planera sin verkstad på bästa sätt är ett jätteroligt jobb :thumme:

Det tråkiga är bara att det man vill ha och det man har råd med är sällan samma saker...


Jag är ju inne i den här fasen. Allt man vill ha är ju lite ouppnåeligt, men med en del eget jobb och lite kreativitet så kan man ju få bra förutsättningar för att få in det man drömmer om en vacker dag.


Om ordning. Rörigt är naturens sätt att ordna upp sig för att skapa förutsättningar för liv. Men att ha en förvaring man själv gillar och som kanske ser rätt bra ut eller man byggt så att den passar en själv motiverar ju att ha saker på sin plats och skapar förutsättning för ordning.

Får se om jag kommit i mål på ett år så att jag kan svara på om jag lyckas. Jag tycker om när det är städat och ordning. Men jag är en notorisk, plocka fram men sätta aldrig tillbaka person. Ska jag lyckas lura min hjärna att jobba tvärtom.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

Simnil

#9 » 08:57:31, 09-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag trängs på 60 kvadrat så gillar att ha grejer på väggarna så golvytan bevaras och är lättstädad.
Så jag gillar hyllor, krokar och verktygstavlor! Hade gärna bytt ut en del, eller de flesta, öppna hyllor mot vägghängda skåp med dörrar, (av renhållningsskäl), men det får komma med tiden.

Kallförråd utomhus är också en välsignelse, försöker hålla mängden grejer som bara förvaras till ett minimum i garaget/verkstan.

1 person gillar det här inlägget.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

Göran Ekman

#10 » 09:16:04, 09-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad vill vi att det ska bli av tråden?
Simnil skrev:Jag trängs på 60 kvadrat så gillar att ha grejer på väggarna så golvytan bevaras och är lättstädad.
Så jag gillar hyllor, krokar och verktygstavlor! Hade gärna bytt ut en del, eller de flesta, öppna hyllor mot vägghängda skåp med dörrar, (av renhållningsskäl), men det får komma med tiden.

Kallförråd utomhus är också en välsignelse, försöker hålla mängden grejer som bara förvaras till ett minimum i garaget/verkstan.

Ovan känns rimligt.
Alla prylar ska ha sin plats.
Men när jag inte hänger tillbaka verktyget faller det hela. ( för mjuk mjukvara).
Jag segelflög lite i min ungdom. Lärde mig då att ha en skriven check lista att följa Det när ska kollas före start punkt för punkt.
Håller på och funderar över om det skulle fungera med en arbets bänk utan bänkskiva.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

2 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

jonnordvall

#11 » 09:19:41, 09-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har lider oxå av syndromet svårt att lägga saker där dom borde vara.....
Dessutom har jag numera bara ett litet källargarage modell pyttelitet där dessutom min Saab sommarbil bor.
Där ligger allt sedan en tid tillbaka i mer eller mindre en hög. Dessutom gömt i kartonger. I ett rum bredvid ligger det mer saker. På någon hylla och i några lådor. Och på logen ligger det ännu mer saker. På golvet och på andra saker. Och på snickarverkstaden ligger det mer verktyg.
Och så skruvar jag utomhus.
Virrigt? Svårt att hitta? Stökigt? Galet? Värdelöst? Irriterande? Ja.
"Börja inte trä jon!"

1 person gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

torbjorn_forsman

#12 » 09:25:46, 09-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sak till som är värd att tänka på är, att ju bättre lyse man har i en verkstad desto bättre brukar ordningen bli av sig själv. Det får inte finnas några mörka hörn!

8 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

David, Luleå

#13 » 09:38:59, 09-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Håller på och funderar över om det skulle fungera med en arbets bänk utan bänkskiva.
Göran i Björnarbo


Ett skruvstycke - på en pelare...


Ett sätt är ju att ha en verktygsvagn som man kan dra med sig dit man står och jobbar, och ha ett system att hänga tillbaka verktyget efter man använt det. Men det skulle jag personligen inte få att fungera.
Ett annat som min sambo tjatar på mig om är att när jag är färdig för dagen så ska jag lägga tillbaka allt där det ska vara. Funkar inte heller för mig, när jag börjar om så vill jag ju ha grejerna där jag slutade.

Men att ha vissa saker på rätt plats så att man inte behöver dra fram onödigt mycket tror jag kan vara en bra start. med den filosofin lägger jag upp mitt garage.

- Lådor och tavla vid arbetsbänken med det jag använder mest där.
- Lådor vid borrmaskinen som får rymma alla tillbehör till borrning och maskiner.
- Gömma undan kompressorn och dra fram några uttag så att jag inte behöver ha kompressorn i vägen jämt och slangar som ligger på golvet. (Även en slangvinda planeras)
- eluttag på rätt ställen så att det inte behöver ligga framme en herrejösses massa skarvkablar (som det gör idag) Kabelvinda på vägg även här så set är lätt att bli av med de skarvkabel som ändå kommer att behöva komma fram.
- Bra belysning. Mycket av min oreda/sladdar på golvet kommer just nu av bristfällig belysning så att det ska tändas en massa extralampor för att kunna se. är det dålig belysning har det även en förmåga att både kännas och vara rörigt i skuggan.
- En yta för svetsning så att jag inte behöver dra fram svets och alla tillbehör för att sätta en punkt eller svetsa nåt enkelt. I de fallen har ofta svetsen fortsatt stå framme allt för länge efter svetsningen är gjord.
kort sagt att ha en bra fast plats för de maskiner som används ofta eller är krångliga att ta fram (eller hellre ta bort) efter de är färdignyttjade. Här även att ha lättåtkomliga platser för specialgrejer man skaffat på sig så att de används. (ex. har ett tryckluftsdrivet spärrskaft, men ids aldrig plocka fram det ur sin låda och dra fram tryckluft till det. Enklare med det vanliga oftast)

Jag kommer att försöka bygga min arbetsbänk med en upphöjd hylla längst bak. Det blir alltid kvar en del prylar på bänken som man vill ha lättåtkomligt. Burk med pennor, flaskan med 5-56, någon pryl som saknar plats som man bara vill ställa undan en stund tills man ska använda den igen. Om jag har en 10cm djup hylla längs väggen så borde man kunna ställa upp grejerna dit och då kunna städa och hålla bänken ren. Jag tror att det kan skapa en illusion av ordning trots att en massa skräp kan stå framme som det brukar.

Jag har tidigare varit rätt dålig på att plocka undan så jag hoppas att jag ska lyckas omsätta mina tankar i praktik nu snart.


En sak jag är kluven över med tavlor/lådor och ordning är de fina verktygssatser i plastlådor som jag har. Hur hanterar man dem. De ska ju vara lättåtkomliga, de används mycket men en uppslagen ~150-delars sats tar mycket plats. Och sätta allt i en låda blir ju bara en massa oreda. lägg på ytterligare en eller två satser man vill komma åt lätt så är grunden för oredan skapad direkt. Hmm. :klia: Samtidigt är ju de verktyg i stora satsen de jag använder mest och trivs bäst med.

1 person gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

magloman

#14 » 10:18:32, 09-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Riktiga verkstäder har ofta de vanligaste verktygen på en tavla vid en bänk. Sen resten i skåp eller lådor.

Öppna hyllsystem skulle jag undvika om du inte gör ett separat rum för dessa. Det blir fort dammigt i en verkstad.

Traditionella bultfack är effektiva dammsammlare som exempel.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Iznogoud

#15 » 10:41:23, 09-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så lite kollegor, kompisar mm som möjligt.
Att ha folk kring sig som lånar, flyttar och förlägger verktyg är ett elände!
En riktig Mancave har plats för 1 man :vissla:

Hyllor och stora bänkytor som hålls "rena" så att allt man arbetar med hålls separerat från annat arbete.

Lösa verktyg ska hänga på tavla eller i skåp, hylsnyckelsatser i respektive storlek 1/4 - 3/4, inget blandat skräp som mest innehåller saker man inte behöver. Lådsystem är ett elände då man alltid drar ut fel låda först.
Sortimentlådor till allt förbrukningsmaterial, småskruv mm.

P.g.a uselt var-lade-jag-det-verktyget-nu-minne har jag alltid strävat efter ordning och reda samt, vilket ofta har berömts av besökare.

En kollega hade allt i botten på sitt verktygsskåp ( ordning typ omkullkörd roterande cementblandare/tombola ) men visste ändå exakt vart verktyget han behövde fanns. Alla andra gjorde stora omvägar kring det skåpet.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot


Återgå till Min verkstad/Shop tour

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se