Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenMin verkstad/Shop tour

Frogish verkstadspyssel

55 inlägg • Sida 4 av 4
Verkstäder finns det i alla möjliga former och storlek - diskutera era verkstäder här!

Frogish (trådstartaren)

#46 » 10:11:40, 13-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blev farsa i mitten av augusti och det vore såklart kul om lillen kunde åka med i E9:an till sommaren så nu har jag påbörjat ett Isofix-fäste som ska kunna monteras över passagerarstolen :smile:
Bild
Bild

Det kommer att svetsas fast en plåt med gängade hål under mattan på var sida om stolen i vilka jag kommer skruva fast fästet.

3 personer gillar det här inlägget.
Frogish
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:08:25, 14-12-2021
Ort: Gävle
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



tortap

#47 » 12:36:22, 13-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Babyskydd går väl men sen är rek vikt för ISOFIX så låg att vanliga barnstolar blir ändå remmar och säkerhetsbälte.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Frogish (trådstartaren)

#48 » 21:07:23, 21-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jääähäp äntligen fick jag tummen ur och gjorde en löpvagn till lyftbalken så nu kan jag lyfta av huvud och bord utan att vara rädd att tappa grejerna. Bestämt mig för ett oljebyte och kanske försöka renspola/lösa upp geggan.
Någon med erfarenhet av dessa? Det kanske är vanligt på många maskiner att ha flätor som ska ta upp och fördela oljan?
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Frogish
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:08:25, 14-12-2021
Ort: Gävle
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

X-IL

#49 » 08:31:20, 22-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Filtvekar var extremt vanligt förr på maskiner, men idag är det lite svårt att få tag i lämpliga ersättare. Det finns fortfarande industrifilt att få tag i, men färdiga vekar osv är det värre med. Jag har läst nånstans att man helst inte ska använda syntetisk filt som ersättare eftersom den inte skulle suga olja lika bra? Jag skulle verkligen skölja ur om det såg ut som på bilden, och om du har möjlighet, dra ur vekarna och tvätta ur dem med lacknafta eller fotogen, se bara till att du kan få tillbaka dem in i kanaler och rör till samma platser igen.

Det finns uppenbarligen firmor som fortfarande säljer vekar, men jag vet inte om det finns i Sverige: https://www.aetnafelt.com/pages/felt-for-wicking-wiping
X-IL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:55, 14-06-2010
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#50 » 11:22:32, 22-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

För några år sedan såg jag smörjvekar hos en firma som ställde ut på en industri- och underhållsmässa, tyvärr kommer jag inte ihåg vad firman hette. De hade i varje fall mycket industrifilt och andra liknande saker i sortimentet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Frogish (trådstartaren)

#51 » 21:29:32, 14-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oljebytet klart och det är så jäkla skönt att se olja i alla siktglas och oljan droppa fram från alla kopparrören.

Fick hem ett M19x2 gängsnitt jag beställde från Amazon så nu har jag fixat till dragtappen jag beställde för länge sedan till ER-chucken.
Trodde givetvis att alla verktygshållare delade samma gänga som Deckel Fp1 på dragtappen eftersom maskinen är en kopia av den, så jag bemödade mig inte ens att mäta. Deckeln har S20x2, så jag beställde en sån dragtapp. Tji fick jag kan man väl säga när den landade i brevlådan och jag insåg att den inte passade mot dragstången. M19x2 visade det sig att det skulle vara. Farsans svarv hade något problem med nortonlådan så att slå någon ny (djupare) gänga var inte möjligt heller. Men Amazon kom till undsättning givetvis. Diametern slipade jag ned till 19 i bandputsen.

Det fina nu är ju då att jag inte behöver knacka ut konan som tidigare när jag hade gängstång rätt ned i morsekonan, utan bara trycka ut den med hjälp av gängorna i dragstången. Dragstången förs in underifrån och sitter alltså där "permanent".

Bild
Bild
Bild
Frogish
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:08:25, 14-12-2021
Ort: Gävle
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

X-IL

#52 » 08:35:17, 15-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skönt att kunna trycka ut verktygen, gäller bara att alla verktyg ligger inom rätt längd upp till dragtappen, annars blir det jobbigt. Hur hålls dragstången på plats när konan är ute? Bara en låsring eller nåt mer avancerat?
X-IL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:55, 14-06-2010
Maskintyp: Ej angivet

Frogish (trådstartaren)

#53 » 10:03:19, 15-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dragstången hålls kvar av en mutter (syns inte på bilden ovan) som sitter på den gängade delen nästan längst upp på dragstången. Det är även denna mutter man spänner åt konan med.
Dragstång och alla resterande verktygshållare jag har är orginal så de funkar fint ihop.
Frogish
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:08:25, 14-12-2021
Ort: Gävle
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Frogish (trådstartaren)

#54 » 19:53:37, 18-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plockat hem min polermaskin och byggt en vagn till den och bandslipen. Ska in lite hyllplan för förvaring av poler- och slipgrejor. Den är 30 cm djup så att den ska ha så litet fotavtryck som möjligt. Givetvis på hjul så att den lätt kan flyttas runt vid behov! Funkade fint att polera mitt nybyggda styre

Bygger lite på en Sportster över vintern så har gjort en gjutplugg för nya fotpinnar. Hoppas få till en gjutning snart. :dancing_geek:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

5 personer gillar det här inlägget.
Frogish
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:08:25, 14-12-2021
Ort: Gävle
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Frogish (trådstartaren)

#55 » 20:53:05, 10-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vann en svarv på tradera häromdagen för det facila priset av 2550 kr.
En liten Storebro, Southbend-kopia. Väntar fortfarande på farsans gk185 men kunde inte riktigt stå emot denna som interimsvarv..

Bild
Bild

5 personer gillar det här inlägget.
Frogish
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:08:25, 14-12-2021
Ort: Gävle
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Min verkstad/Shop tour

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se