Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenMin verkstad/Shop tour

Experimentverkstaden

60 inlägg • Sida 1 av 4
Verkstäder finns det i alla möjliga former och storlek - diskutera era verkstäder här!

smv (trådstartaren)

#1 » 23:17:37, 16-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

När vi flyttade till hus för några år sedan så blev ett litet utrymme äntligen dedikerat till verkstad. Jag hade tänkt länge att det skulle vara fint med någonstans att fixa cykeln och sladda om lampor och sånt där som normala människor sysslar med. Lite anade jag då vart det skulle bära iväg.

Det började lite försiktigt med en massa handverktyg som jag ärvde från min morfar, ett riktigt bra startpaket med grejer som min pappa räddade från containerdöden.
Bland grejerna fanns även en lite större pelarborr, en så kallad julafräs. Det var något lite visst med tyngden och känslan av att kunna tillverka grejer av metall som tilltalade så jag började läsa på och fann mig snart i långa forumtrådar om mindre metallbearbetningsmaskiner.
En blomqvistsvarv införskaffades en februarinatt och sedan bar det av utför.
Utrymmet jag höll till i hade en stor nackdel förutom att det bara var ca 12 kvadrameter och det var att det saknades ett riktigt golv. Nu är inte en blomqvistsvarv våldsamt tung men det började bli lite oroväckande gungigt i golvet när man gick där inne. När jag dessutom släpade hem en liten planslip insåg jag att det nog inte var en helt hållbar situation.

Efter lite övervägande så bestämde jag mig för att kallutrymmet vägg i vägg skulle annekteras.
Vi skriver sensommar 2020 i kalendern och pandemin har slagit ett stabilt grepp om världen. Jag var föräldraledig med min dotter och jag vill tro att bygget av den nya verkstaden fick mitt huvud att hålla sig lite mer friskt.
En vinter senare så var det dags för inflyttning i hela 18 nya kvadratmeter.

Bild


Under byggets gång så lyckades jag köpa på mig ett projekt i form av en Abene VHF-2B i... Lite risigt skick.

Bild

Allteftersom verkstaden tog form mer och mer så högg jag in i fräsen. Planerade först att bara säkerställa mekanisk funktion men det spårade raskt ur och jag bestämde mig för att ge maskinen ny färg och en mer eller mindre total genomgång.
Med facit i hand så var det rätt val. Alla smörjkanaler var igensatta av fett och det var spånor som legat och malt på matningsskruvar och växlar.
Jag höll mig från att ge mig på geometrierna på maskinen då jag insåg att det aldrig skulle blivit klart men man kan väl konstatera att den är sliten här och var.

Slutresultatet:
Bild
Bild

Ingen perfekt renovering men nu är den åter brukbar och en ganska lagom "nybörjarmaskin".

Sprang även på en Mattsson & Zetterlund VF600, lite av en drömmaskin för mig som jag suktat efter länge. Priset var överkomligt men det är lite fix även på den även om den går att använda. Även här fett i alla smörjkanaler blandat med sågspån här och var så en rengöring står på schemat...

Bild

Tyvärr är bordet ganska sargat så tanken är att få det planslipat vid tillfälle men gejdrar är i väldigt bra skick med synlig skavning rakt över. Den saknar även lagerhuset och veven på högersidan så det är ett litet projekt att tillverka på sikt. Tanken är att använda den för de lite mindre fräsjobben och som borrmaskin.

Så det här är lite vad jag pysslar med. Tycker att det är jäkligt kul att gå och klura där ute, sortera och tillverka något ibland. Jag tänker att vissa köper en bil och renoverar men jag köpte en fräs(eller ett par...) istället. Syftet är ungefär samma.
Sen att grejerna faktiskt kan producera saker i sig är lite av en rolig bonus.

Jag själv har ganska begränsad erfarenhet av metallbearbetning, har i princip bara kört mina egna maskiner så mycket är nytt för mig.
Men jag har mycket jag vill göra så idéer fattas inte men tiden är lite knapp ibland.

Tänkte iaf använda tråden lite som en verkstadsdagbok framöver och hoppas att det kan bli lite kontinuitet.

/Johan

43 personer gillar det här inlägget.
smv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:12, 25-11-2018
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Abene VHF-2B, Köping S8S-B, Mattsson & Zetterlund VF600, Blomqvistsvarv, Thörn T2, Rambaudi Stickelslip, AB Formverktyg planslip, Köping BF1



HVA59

#2 » 00:41:16, 17-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Va fin Abenen blev :thummar:
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...

BengtP

#3 » 08:08:47, 18-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul med en tråd om verkstaden. Inser att jag får nog får ta mig i kragen och starta en egen om min, ska bara komma på ett passande namn.
BengtP
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:52, 18-08-2018
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Myford S7 Svarv
Mattson&Zetterlund VF600 Fräs
Varator borrmaskin
Jungner US305 Verktygs slip
Deckel SO Stickelslip
Harrison M250
Meteor ME14 Borrslip

smv (trådstartaren)

#4 » 08:32:26, 19-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

HVA59 skrev:Va fin Abenen blev :thummar:


Ja, det vart ett rejält lyft. Nu överlever den några decennier till. Är lite småfix kvar som att ta isär matningslådan och se över men man kan ju inte bara vara klar med allt hela tiden.

BengtP skrev:Kul med en tråd om verkstaden. Inser att jag får nog får ta mig i kragen och starta en egen om min, ska bara komma på ett passande namn.


Ja jag fick lite inspiration efter besöket hos dig. Kör hårt, namnet går nog att byta sen om man ångrar sig :)
smv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:12, 25-11-2018
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Abene VHF-2B, Köping S8S-B, Mattsson & Zetterlund VF600, Blomqvistsvarv, Thörn T2, Rambaudi Stickelslip, AB Formverktyg planslip, Köping BF1

Brakbrakarn

#5 » 08:53:45, 19-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spännande! Det här blir kul att följa!
Med bra verktyg kan man göra vad som helst.

1 person gillar det här inlägget.
Brakbrakarn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:01:08, 28-03-2022

smv (trådstartaren)

#6 » 00:20:51, 20-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick hem ett nytt för mig maskinskruvstycke. Till en Abene krävs ju ett Abeneskruvstycke :)
Går ordentligt trögt och vad jag tror är låsningen för rotationen sitter som berget. Fick iaf av den rörliga backen och det är mycket gegga runt där muttern för den löper så får nog fortsätta riva och göra rent.

Bild
Bild

Har redan ett asiatiskt dito men det kan väl inte skada att ha två antar jag.

4 personer gillar det här inlägget.
smv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:12, 25-11-2018
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Abene VHF-2B, Köping S8S-B, Mattsson & Zetterlund VF600, Blomqvistsvarv, Thörn T2, Rambaudi Stickelslip, AB Formverktyg planslip, Köping BF1

Janson1

#7 » 06:43:27, 20-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja Johan, det är fina maskiner! Och ytterst användbara.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

BengtP

#8 » 09:21:42, 20-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis., Såg ju riktigt fint ut, inga fräsmärken eller borrhål. Blir nog riktigt bra när du har gått igenom det
BengtP
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:52, 18-08-2018
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Myford S7 Svarv
Mattson&Zetterlund VF600 Fräs
Varator borrmaskin
Jungner US305 Verktygs slip
Deckel SO Stickelslip
Harrison M250
Meteor ME14 Borrslip

smv (trådstartaren)

#9 » 09:54:10, 27-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fortsatt med att rengöra abeneskruvstycket. Då det såg såpass bra ut så blev jag lite förvånad när jag såg hur hårt sliten skruven till det visade sig vara.
Bild
Det visade sig att muttern under rörliga backen var precis full av spånor som bildat en fin pasta. När jag till slut fick rent den så var det inte så mycket gängor kvar. En bra påminnelse om att det inte skadar att ta isär saker och göra rent då och då...
Bild

Bild

Bra slippasta...
Bild

Fick efter lite slit loss även låsningen till rotationen men det gick väldigt trögt ändå så fick fortsätta riva tills allt var isär. Alltid kul att se hur det är gjort och en fin känsla när man får rent och snyggt och färsk ny smörjning på grejerna.

Här ser man själva låsningen för rotationen. Det är alltså ett extra nyckeltag bredvid käftarnas axel som spänner den slitsade delen.
Bild

Innanför den så sitter en konisk del som är fäst med en skruv underifrån.
Bild

Gissar att det varit lite kylvätska inblandat då allt var rätt guckigt och rostigt.
Bild

Allt ihopsatt med cylindriska pinnar med mönster som gjorde att det inte gick att montera fel. Riktigt elegant.
Rengjorde med skotteduk och WD-40 och stenade av eventuella grader. Lite roterande stålborste på spännskruven för rotationen.
Bild

Monterade ihop igen med några droppar olja här och var och stenade av glidytor så gick det plötsligt riktigt fint igen. Märket som är på denna bilden är den största skadan på det. Finns två borrhål också på muttern under rörliga backen som skyddar skruven. Funderar på att försöka plugga dessa så skulle skruven skyddas bättre. Egentligen borde man fixa en ny skruv och fälla in en ny mutter också men det funkar som det är nu.
Bild

Man kan iallafall konstatera att Det är en jäkla kvalitet på de här skruvstyckena, passformen mellan delarna är fenomenal och allt är tungt som tusan.

4 personer gillar det här inlägget.
smv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:12, 25-11-2018
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Abene VHF-2B, Köping S8S-B, Mattsson & Zetterlund VF600, Blomqvistsvarv, Thörn T2, Rambaudi Stickelslip, AB Formverktyg planslip, Köping BF1

Offside

#10 » 10:14:42, 27-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul tråd och jättesnygga bilder :photograph:
Även jag har varit ung, kanske yngre än de flesta

1 person gillar det här inlägget.
Offside
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:39, 12-01-2014
Ort: Bergs kommun jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6180, MF 5445, Huddig 960,

BengtP

#11 » 10:20:03, 27-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt
Vad är det för storlek och stigning på gängan? Wiberger har ju diverse storlekar på stång och mutterstycken, Jag köpte från dom till mitt ombyggnadsprojekt för skruvarna på min Mattsson&zetterlund fräs.
På ett skruvstycke är ju inte stigningen så viktig så där går det att välja något som ligger nära om det nu inte finns exakt samma. det kanske går att fälla in en nersvarvad mutter från dom i ditt mutterstycke?
Bild
BengtP
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:52, 18-08-2018
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Myford S7 Svarv
Mattson&Zetterlund VF600 Fräs
Varator borrmaskin
Jungner US305 Verktygs slip
Deckel SO Stickelslip
Harrison M250
Meteor ME14 Borrslip

smv (trådstartaren)

#12 » 10:34:00, 27-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

BengtP skrev:Snyggt
Vad är det för storlek och stigning på gängan? Wiberger har ju diverse storlekar på stång och mutterstycken, Jag köpte från dom till mitt ombyggnadsprojekt för skruvarna på min Mattsson&zetterlund fräs.
På ett skruvstycke är ju inte stigningen så viktig så där går det att välja något som ligger nära om det nu inte finns exakt samma. det kanske går att fälla in en nersvarvad mutter från dom i ditt mutterstycke?


Jag mätte den faktiskt aldrig men ska nog ta och göra det för framtiden, om inte annat för andra som hittar denna tråden. Så länge den kan hålla emot så är det ju lugnt egentligen även om man alltid blir sugen på att få det "perfekt". Har tillräckligt med andra projekt för att dra igång en sådan operation just nu :)
smv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:12, 25-11-2018
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Abene VHF-2B, Köping S8S-B, Mattsson & Zetterlund VF600, Blomqvistsvarv, Thörn T2, Rambaudi Stickelslip, AB Formverktyg planslip, Köping BF1

X-IL

#13 » 11:34:24, 27-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag känner mig ju lite medskyldig till detta skruvstycke så att det såg så där ut inuti är både förvånande och lite jobbigt. Jag tycker nog att du ska beställa hem skruv och mutter vid tillfälle, relativt enkel operation ändå, det mest kritiska är ju att hitta centrum så att du lyckas borra ur mutterstycket centrerat. Wiberger har som Bengt skrev muttrar och skruv, många dimensioner och även vänstergängat som det där är (väl?). Sen endera nypa av nuvarande skruv och skarva eller sätta på en nytillverkad krage och grepp på den nya skruven. Låter lätt i teorin i alla fall :klia: Sen om du väljer rödgods, stål, RF eller plast spelar nog ingen större roll vad det gäller muttern (OK plast kanske blir lite svampigt), och antalet rotationer under livstiden i din verkstad lär inte slita ut det.
X-IL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:46:55, 14-06-2010
Maskintyp: Ej angivet

smv (trådstartaren)

#14 » 12:06:24, 27-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

X-IL skrev:Jag känner mig ju lite medskyldig till detta skruvstycke så att det såg så där ut inuti är både förvånande och lite jobbigt. Jag tycker nog att du ska beställa hem skruv och mutter vid tillfälle, relativt enkel operation ändå, det mest kritiska är ju att hitta centrum så att du lyckas borra ur mutterstycket centrerat. Wiberger har som Bengt skrev muttrar och skruv, många dimensioner och även vänstergängat som det där är (väl?). Sen endera nypa av nuvarande skruv och skarva eller sätta på en nytillverkad krage och grepp på den nya skruven. Låter lätt i teorin i alla fall :klia: Sen om du väljer rödgods, stål, RF eller plast spelar nog ingen större roll vad det gäller muttern (OK plast kanske blir lite svampigt), och antalet rotationer under livstiden i din verkstad lär inte slita ut det.


Äsch, så är det när man hålls med gamla grejer :)

Ja nu har ni fått mig att fundera på saken... Får väl se vad det blir av det hela.
smv
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:12, 25-11-2018
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Abene VHF-2B, Köping S8S-B, Mattsson & Zetterlund VF600, Blomqvistsvarv, Thörn T2, Rambaudi Stickelslip, AB Formverktyg planslip, Köping BF1

Ivar Risslén

#15 » 14:19:27, 27-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska du ha sakerna att hålla länge så plocka bort tryckluften från närheten till maskinen och köp en borste i stället. Tryckluften är expert på att trycka in små spån i utrymmen där det inte ska vara något än smörja.
Har du en lämplig borste så blir maskinen lika spånfri som med tryckluft utan att något har hamnat i gängor och lagringar.
Errare humanum est

2 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15


Återgå till Min verkstad/Shop tour

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se